Gå til innhold

Magesår?


Gjest Liv30

Anbefalte innlegg

Hei.Eg er ei dame på 30 år. Dei siste månadane har eg tidvis vore plaga med halsbrann og sure oppstøt.Iblant er det heilt borte, for så å koma tilbake. Eg har eit normalt, middels sunt kosthald, men drikk nok litt for mykje kaffe. I går kveld (frå ca. kl. 20.30) spiste spiste eg eit måltid sterkt krydra indisk mat med lam og tilhøyrande akevitt, etterfulgt av kaffe og eit par glas portvin.Ikkje meir alkohol etter det.I halv sekstida i dag tidleg vakna eg av eit forferdeleg knip øverst i mellomgolvet. Smertene var så kraftige at eg klarte ikkje å ligga i ro, og det utvikla seg i tillegg til kvalme (kasta ikkje opp). Etter eit glas samarin og smertestillande byrja smertene å gje seg, då var det gått over ein time.Kan òg nemna at eg reagerer på banan, har i alle år fått krampe/smerte i mellomgolvet etter å ha spist banan. Men altså ingen bananspising i går.

Uansett, då eg vakna var smertene heilt borte, men utover dagen har eg hatt ubehag i mellomgolvet og sure oppstøt samtidig som det kjem opp luft. Eg lurer på om eg bør la meg sjekka for magesår eller om eg skal sjå det an. Er det mogleg å få nemnde reaksjon av gårsdagens "inntak" sjølv om magen er i orden? Kan også nemna at eg kl. 3 i natt tok ein Noskapin-tablett mot tørrhoste, har aldri reagert på denne før.

Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Susanna Hanvold, klinisk ernæringsfysiolog

Hei Liv.

Jeg vil først svare på problemet med halsbrann og sure oppstøt. Du har oppgitt maten du spiste dagen før plagene oppsto. Mange av matvarene du spiste kan hos enkelte gi plager som sure oppstøt. Alle kan av og til være plaget med dette, men noen er mer plaget enn andre. Kaffe, alkohol og krydret mat kan hos enkelte øke risikoen for sure oppstøt. Også sjokolade, måltider med mye fett, store måltider og sene måltider øker risikoen. Du kan jo prøve deg litt frem og se om plagene øker eller avtar med noen typer matvarer.

Det er vanskelig å vite hva som er årsaken til magesmertene og kvalmen uten nærmere utredning. Ved magesår gir mat ofte spiselindring (dvs. at smertene avtar ved matinntak), men du har ikke sagt om dette er tilfelle for deg. Du nevner at du reagerer på banan, du kan jo prøve å finne ut om det er andre matvarer som gir samme type plager. Det vil være gunstig for deg (og eventuelt legen din) hvis du har en oversikt over hvilke matvarer du reagerer på. Hvis magesmerter og kvalme er et problem som ofte gjentar seg vil jeg anbefale at du kontakter legen din.

Du spør til slutt om årsaken til problemet kan være ”gårsdagens inntak”. Plager som sure oppstøt kan skyldes ”gårsdagens inntak”. Magesmertene og kvalmen er jeg mer usikker på. Det kan være en enkelthendelse, men hvis problemene vedvarer bør du få en nærmere utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...