Gå til innhold

FFarspermisjon ved adopsjon.

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen har erfaring med permisjon ved adopsjon. Den lovfesta permisjonen på min 4 veker er grei.

Det eg lurer på er om det er nokon som har fått permisjon med lønn i to veker for t.d. hentereise. Har høyrt nyss om at det er noko ulik praksis, spesielt i ulike kommunar, Har nokon erfaring med dette så gi meg eit hint. Bruk gjerne kommunen sitt navn så kan eg få dokumentert det i forhold til min arbeidsgiver

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201222-ffarspermisjon-ved-adopsjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sabeltanna

Hei.

Du har lovfestet 5 uker, nye regler fra i sommer.

Det er endel arb.givere som gir velferdspermisjon med lønn.

Mange gode argumenter å bruke i forhold til hvor viktig det

er for barnet å ha mor og far hos seg osv.

Lykke til!

Hilsen fra

Er det 5 uker med lønn?Skal denne permisjonen tas ut når vi kommer hjem med barnet?Hva med de 10 dagene vi er der nede?

Så faktisk litt på det i går.

Det kan se ut som man har krav på velferdspermisjon til hentereisen, men at det er opp til bedriften hvorvidt man får med eller uten lønn.

Videre har far i følge arbeidsmiljøloven krav på omsorgsperm i 2 uker etter adopsjon - på linje med fars rettigheter ved fødsel. Her tror jeg også lønn er avh. av gjeldende tariff/kultur/velvilje på bedriften.

De fem ukene far har, faller bort dersom de ikke blir benyttet - og kan ikke tas ut samtidig med mors permisjon. (Mor må enten studere, være i jobb, evt. ferie).

...tror jeg i alle fall...

Her i heimen delte vi permisjonen likt. Mannen min hadde permisjon det første halve året etter hjemkomst og jeg det neste.

På hentereisen tok han ut ferie, mens jeg fikk uten problem velferdspermisjon 14 dager med lønn, fra min arbeidsgiver. Jeg er statlig ansatt. Bor i Rana kommune i Nordland, men arbeidsgiver holder til i Bodø.

Jeg hadde forøvrig spart all min ferie til vi kom hjem. På den måten var vi begge hjemme den første måneden.

Vi fikk to barn på en gang, og det var bra for oss alle at vi var to voksne hjemme den første tiden.

Ønsker dere lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...