Gå til innhold

Hvordan reagerer du når noe uforutsett skjer?

Anbefalte innlegg

OK, da er det vel på tide for meg å begynne... Vi har nylig investert i brannstige fra 2. etasje, men jeg har høydeskrekk, og vet ikke om jeg tør å klatre ned før det faktsk brenner...

I følge vår feier, som er her på brannvernettersyn, skal alltid trappen være den primære rømningsveien og dette er viktig å lære barna. Det er kun hvis det er helt umulig å komme ned at en skal bruke brannstigen.

Hos oss er det ganske enkelt, da trappen ned fra 2. etage ender rett med utgangsdøren, slik at det er svært mye som skal til for at vi ikke skal kunne bruke den. Har også installert brannstige og jeg har lært eldstejenta å bruke den.

Fortsetter under...

I følge vår feier, som er her på brannvernettersyn, skal alltid trappen være den primære rømningsveien og dette er viktig å lære barna. Det er kun hvis det er helt umulig å komme ned at en skal bruke brannstigen.

Hos oss er det ganske enkelt, da trappen ned fra 2. etage ender rett med utgangsdøren, slik at det er svært mye som skal til for at vi ikke skal kunne bruke den. Har også installert brannstige og jeg har lært eldstejenta å bruke den.

Vi har også brannstige, og jeg har tenkt på den som siste utvei hvis det er umulig å bruke trappa. Vi har også en nøkkel liggende ute i tilfelle brann. Tenker med gru på dersom vi som ligger i andre etasje kommer oss ut via brannstigen, men ikke kommer inn for å hente de barna som ligger i første etasje!

Gjest Dior femme

Tror nok du ville klart å tenke selv hvis du måtte. Men så lenge du har noen andre rundt deg du kan spørre så gjør du det. Enkelte av oss er slik. Stoler ikke på vår egen vurderingsevne, men må støtte oss på andre. Har litt de samme tendensene selv... Men er altså overbevist om at jeg hadde klart meg helt fint selv hvis jeg _måtte_ ..

Spørs helt hva det er. Innbiller meg at jeg ville være temmelig kald og rolig om det var noe med barna.

I mindre alvorlige situasjoner, derimot, kan jeg kople helt ut. F.eks. om husalarmen går når jeg er hjemme. Den lyder så høyt at det gjør vondt i hodet, og jeg blir helt satt ut, og husker ikke en gang koden for å slå den av.

Derfor er det så lurt med de nøkkelring-sakene som man kan få fra alarm-selskapet (i alle fall Securitas Aroundio), den skal bare såvidt over et felt på alarm-panelet, trenger ikke taste noen kode i det hele tatt :-)

Gjest Elextra

Derfor er det så lurt med de nøkkelring-sakene som man kan få fra alarm-selskapet (i alle fall Securitas Aroundio), den skal bare såvidt over et felt på alarm-panelet, trenger ikke taste noen kode i det hele tatt :-)

Har faktisk en slik også, og det var fint helt til barna begynte å finne den i vesken min. Da gikk alarmen av som aldri før, og jeg gjemte den til slutt helt bort.

En viss fare er det jo også om vesken skulle bli stjålet. Om noen finner adresse og nøkler, og til og med fjernkontrollen til alarmen, er det jo helt fritt frem (om man ikke får varslet alarmselskapet umiddelbart, men det er jo ikke sikkert).

Ikke for å være dømmende, men hvordan fikk han i seg bensin? Grunnen for at jeg spør er hvordan jeg kan unngå en slik situasjon selv. Tror forøvrig jeg hadde reagert akkurat likt som deg, kanskje enda mere panisk!

Godt at det gikk bra! Gruer meg til første "ulykke".

Pappa'em i huset hadde lånt en motorsag fra sin far, og denne, pluss bensin (blandet med olje eller noe i den dur...?) stor i boden. Jeg trodde HAN hadde låst boden, han trodde at JEG hadde låst boden, og sånn er det med den saken... Og da tok guttungen en slurk.

Annonse

Har faktisk en slik også, og det var fint helt til barna begynte å finne den i vesken min. Da gikk alarmen av som aldri før, og jeg gjemte den til slutt helt bort.

En viss fare er det jo også om vesken skulle bli stjålet. Om noen finner adresse og nøkler, og til og med fjernkontrollen til alarmen, er det jo helt fritt frem (om man ikke får varslet alarmselskapet umiddelbart, men det er jo ikke sikkert).

Ja, det er sant, man må passe ekstra godt på når man har slikt...

Det hjelper forresten godt å ha hund da, jeg skulle like å sett den tyven som brøt seg inn hos oss og kom overraskende på hunden vår... Da ville nok vaktinstinktet slå inn for fullt ja...

Gjest Elextra

Ja, det er sant, man må passe ekstra godt på når man har slikt...

Det hjelper forresten godt å ha hund da, jeg skulle like å sett den tyven som brøt seg inn hos oss og kom overraskende på hunden vår... Da ville nok vaktinstinktet slå inn for fullt ja...

Men om dere var bortreist, var kanskje hunden med :P.

Gjest Elextra

Pappa'em i huset hadde lånt en motorsag fra sin far, og denne, pluss bensin (blandet med olje eller noe i den dur...?) stor i boden. Jeg trodde HAN hadde låst boden, han trodde at JEG hadde låst boden, og sånn er det med den saken... Og da tok guttungen en slurk.

Av og til er det en fordel å ha barn som nekter å smake på ting de ikke er temmelig sikre på at de liker (type skeptiker).

Det gjelder forresten bare ene sønnen min..

Men om dere var bortreist, var kanskje hunden med :P.

Det er den jo ofte, men ikke alltid. Spørs jo hvor lenge man er borte. For noen få timer en kveld, så er den ofte hjemme.

Men som jeg sa, så må man passe godt på nøkler og lommebøker, og andre gjenstander som kan hjelpe til å spore hvor nøklene hører til.

Heldigvis har vi også årvåkne naboer... :-)

Men det er jo aldri noen garanti, selvsagt.

Fint at det gikk bra med sønnen din :)

Jeg tenker veldig rolig og klart i krisesituasjoner, men kan få panikk av høye lyder. Så i en stille krise, så er jeg kvinnen å ha ;)

Det var en episode i en barnehage hvor jeg jobbet, hvor et barn fikk en utrolig stor stein sluppet ned i hodet sitt av et annet barn. Han falt rett ned på bakken og ble liggende. Mange voksne så det og tenkte alle "Død eller alvorlig hjerneskade, død eller alvorlig hjerneskade", men ingen sa noe på noen sekunder, mens de konsentrerte seg om å ikke bli hysterisk. Så gikk en rolig bort til barnet, løfter han opp og han begynte å skrike. Vi tok han med på legevakten bare i tilfellet, men alt var (utrolig nok) fint. Men det var fint å se at alle delte en tanke: "Ikke bli hysterisk". Spesielt viktig rundt barn, slik at man ikke skremmer de unødvendig.

Reagerer veldig rolig & effektivt i krisesituasjoner, vanskelig å vippe av pinnen, men kan bli kjempestressa av småting i etterkant., når krisa er over.

Lillegutten fikk kokende vann over seg som medførte blålys til sykehuset og 5 dager i isolat. Jeg var helt rolig hele tiden. På flyplassen på veien hjem ble jeg nesten hysterisk fordi jeg trodde vi skulle miste flyet, enda vi var der over 2 timer for tidlig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...