Gå til innhold

Bechkterew og Chrohns sykdom - kosthold


evens1365380903

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest - kronisk kone

Jeg har bare kjennskap til Chrons sykdom. Det er ingen fasit når det gjelder hva som er bra eller dårlig å spise for en med Chrons sykdom. Det virker som hvilken diett som er mest effektiv/positiv er veldig individuell også (har ikke sykdommen selv, men mannen min er gammel traver i gamet...og jeg har lest en del).

Likevel er det noe som stadig gjentas, og det er lavt fettinnhold i kostholdet. Det er også vist (i tidligere forsøk, kan dessverre ikke henvise konkret) at f.eks. spinat og rabarbra er uheldig, og dermed sannsynligvis all veldig sur mat? Vil tippe at sur mat er uheldig for Bechkterew også, men det er kun gjetning utfra generell kunnskap.

Min mann har kuttet ut alt rødt kjøtt (storfekjøtt, lam og vilt) med stort hell (selv om det aldri er godt å si om det er høna eller egget som kom først.... Dette gjorde han etter å ha lest en artikkel hvor dette ble anbefalt.

Som sagt, jeg er ingen fagmann på området, og svarene er mange og svevende, men dette er det jeg kan bidra med.

Venter spent på svarene du får. Kanskje noen tips til oss også? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanna Hanvold, klinisk ernæringsfysiolog

Hei evens.

Crohn sykdom er en betennelsestilstand i tarmen. Det er individuelt hva slags matvarer som gir uheldige reaksjoner. Jeg kan derfor bare gi generelle råd. Matvarer som personer med crohn sykdom ofte reagerer på er hvete, melkeprodukter, gjær, kaffe, svin, torsk, fiber- og fettrike matvarer. Det kan være gunstig å basere kostholdet på kylling, storfe, ubehandlet fisk, poteter, ris, grønnsaker uten skall, solsikke- og olivenolje og frukt- og urtete. Inntak av omega-3 fett er også gunstig.

Bechterew er en betennelse som rammer ryggsøylen. Hvilke matvarer som gir reaksjoner varierer fra person til person, men mange sier de opplever en forverring av sykdommen etter inntak av rødvin, svinekjøtt, røkt kjøtt, tomat, rød paprika, jordbær, appelsin, mandarin, sjokolade og kaffe. Generelle anbefalinger ved revmatisk sykdom er et kosthold bestående av magre meieriprodukter, magre kjøttprodukter (noen reagerer på rødt kjøtt og svinekjøtt), fisk, kylling, oliven/rapsolje, grønnsaker (noen reagerer på tomat/paprika), frukt/bær/nøtter (noen reagerer på sitrus og jordbær) og grove brød/korn produkter. Studier har vist at bruk av fiskeolje reduserer stivhet og leddsmerter ved revmatisk sykdom.

Jeg kan ikke komme med konkrete forslag til hva din samboer kan spise/ikke spise på grunn av individuelle variasjoner, men jeg har listet opp matvarer som det er vanlig å reagere på og matvarer som det ikke er vanlig å reagere på. Når dere skal velge matvarer er det viktig å huske på at din samboer må ta hensyn både til crohn sykdom og bechterew.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...