Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vår eldste sønn er sengevæter, 8 år gammel.

Jeg snakket med ei venninne i telefonen her en dag, og hun hadde hatt besøk av noen barn, hvorav den yngste på 5 år brukte nattbleier ennå.

Mora til barnet ønsket å holde dette skjult ovenfor de andre barna, og det syntes venninna mi var så merkelig. Hun lurte på hva jeg mente om det.

Og jeg svarte som sant er, at jeg skjønner at mora (og barnet) ville holde det hemmelig, siden det_kan_medføre mobbing eller ubehagelige bemerkninger.

Og da kom det: "Mine barn mobber ikke." Jeg sa ikke noe om det da, men det syntes jeg var en merkelig kommentar, for hva vet hun egentlig om det? Ingenting!

Har vi egentlig noen garanti for at ikke våre barn mobber? Og hva kan ikke barn si i sinne? Vi voksne kan jo slenge ut ekle kommentarer, og det samme gjelder jo for barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201297-mine-barn-mobber-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg! Sønnen min brukte nattbleier til han var 5, og det var selvsagt! hemmelig for kameratene!

Dessuten er de så små, at de ikke alltid forstår rekkevidden av det de gjør, dersom de begynner å krangle kan en femåring lett slenge ut av seg: Du som bruker bleier ennå...

Jeg føler meg ganske trygg på at jeg ikke har barn som mobber andre barn systematisk, men at de kan slenge ut av seg ting i sinne, vil jeg slett ikke utelukke! Det er en av tingene vi har fokusert på i oppdragelsen: å være en god venn, betyr bl.a.å IKKE fortelle videre noe som er sagt i fortrolighet.

Men for en femåring? Hadde ALDRI stolt på at dette ikke kom ut!

mvh

Det ene er faren for mer eller mindre uskyldige kommentarer som kan oppfattes svært vondt for barnet.

Det andre er at å måtte bruke nattbleier, eller inkontinensbind for den del, faktisk er en privatsak. Ingen har noe med det. Om man ikke ønsker det publisert er det grunn nok til at ingen skal publisere det. Man skal ikke behøve å stå til ansvar for at man ønsker dette privat i et hysterisk åpenhetstyrrani.

Barn må har rett til å sette grenser og beholde noe som privat, på lik linje med voksne. Der bør voksne gå i bresjen for at blir respektert.

Å overprøve et barns ønske om å holde noe privat for seg selv, vitner om manglende respekt for barnet.

Du verden hvor møkk lei jeg er av alle i dette landet som på død og liv skal tyne sine omgivelser til åpenhet om ting som ingen har noe som helst med. Grensesetting er en sunn og livsviktig øvelse som skal oppmuntres ikke latterliggjøres.

Måtte bare si det...

mvh

Annonse

Det ene er faren for mer eller mindre uskyldige kommentarer som kan oppfattes svært vondt for barnet.

Det andre er at å måtte bruke nattbleier, eller inkontinensbind for den del, faktisk er en privatsak. Ingen har noe med det. Om man ikke ønsker det publisert er det grunn nok til at ingen skal publisere det. Man skal ikke behøve å stå til ansvar for at man ønsker dette privat i et hysterisk åpenhetstyrrani.

Barn må har rett til å sette grenser og beholde noe som privat, på lik linje med voksne. Der bør voksne gå i bresjen for at blir respektert.

Å overprøve et barns ønske om å holde noe privat for seg selv, vitner om manglende respekt for barnet.

Du verden hvor møkk lei jeg er av alle i dette landet som på død og liv skal tyne sine omgivelser til åpenhet om ting som ingen har noe som helst med. Grensesetting er en sunn og livsviktig øvelse som skal oppmuntres ikke latterliggjøres.

Måtte bare si det...

mvh

*stor applaus*

Måtte bare si det...

mvh

Hear, hear!

Vi har lang erfaring med sengevæter problemet og nattbleiebruk hos oss. Jeg forstår meget godt at de ville holde det skjult for de andre barna at jenta faktisk har behov for bleier enda, selv om man selvsakt skulle ønske det kunne være åpenhet og ikke minst større aksept for at noen faktisk må ha bleie på seg om natten i mange mange år. Syns denne venninnen din tok altfor lett på problemet, og det virket nesten som om hun bl fornærmet over at man skulle skjule noe som i utgangspunktet er en veldig privat ting for denne jenta. Andre har faktisk ikke krav på å vite at hun bruker bleier bare fordi hun skal sove over hos dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...