Gå til innhold

Hvor tidlig må dere ut med barna om morgenen?

Anbefalte innlegg

Gjest litt dårlig samvittighet

Etter å ha jobbet 60 % deltid med fleksitid, skal jeg nå ut i full jobb. Jeg må reise hjemmefra 06.20, og min mann 06.55. Han leverer da ungene i bhg, som åpner 07.00. Er det rått å dra ungene ut slik hver dag?

Nårtid må dere ut om morgenen?

Fortsetter under...

Skal jeg være helt ærlig: Ja, jeg synes det er rått at ungene skal ut av huset før syv om morgenen!

Vi hadde det på den måten da vi bare hadde ett barn, og han gikk sitt første år på barnehagen (var ett år). Vi stod opp 0545, gikk hjemmefra en time seinere, tok bussen 0650 og leverte i barnehagen som åpnet 0715. Det gikk jo på et vis og for en periode, men det er ikke noe jeg ville ha hatt som en permanent ordning.

Nå har vi tre barn ( 6 år, 4 år og 1,5 år). Vi går hjemmefra ca kl åtte, leverer i barnehagen og henter dem ca kl fire. Mannen min og jeg bytter på å levere og hente. To dager i uka har jeg og de to minste fri.

Gjest litt dårlig samvittighet

Skal jeg være helt ærlig: Ja, jeg synes det er rått at ungene skal ut av huset før syv om morgenen!

Vi hadde det på den måten da vi bare hadde ett barn, og han gikk sitt første år på barnehagen (var ett år). Vi stod opp 0545, gikk hjemmefra en time seinere, tok bussen 0650 og leverte i barnehagen som åpnet 0715. Det gikk jo på et vis og for en periode, men det er ikke noe jeg ville ha hatt som en permanent ordning.

Nå har vi tre barn ( 6 år, 4 år og 1,5 år). Vi går hjemmefra ca kl åtte, leverer i barnehagen og henter dem ca kl fire. Mannen min og jeg bytter på å levere og hente. To dager i uka har jeg og de to minste fri.

vi har tre nå. 2,4 og 5 år..

må kanskje på jakt etter noe annet å jobbe med så jeg kan få normal dag..

Annonse

Ja, jeg syns det er altfor tidlig og det må være utrolig slitsomt for dere foreldre også?

Vi er gudskjelov ikke ute av døren før ca kl 8, Flisen begynner på skolen halv ni så det er greit å komme tidsnok til. Jeg jobber stort sett hjemmefra, så vi er heldige sånn. De hentes mellom 3 og 4 hver dag.

Mis på fire år har fri ca en dag i uken hvor vi bare slapper av og koser oss.

Jeg har plutselig blitt så redd for å "gå glipp av" barndommen deres, redd for å ikke prioritere nok tid til dem. Dette er selvsagt individuelt og jeg dømmer på ingen måte de som må jobbe fullt, jeg har vært der selv og er kjempeglad for at jeg er så heldig. Vi har opplevd litt av vært det siste året, så det er nok det som har fått meg til å forstå hvor viktig det er å ta vare på tiden vi har sammen.

Dette ble langt, jeg har alltid problemer med å fatte meg i korthet... ;) sorry

Synes ikke det er rått.

Viktig å ikke legge barna for sent bare, så de er uthvilt og orker en dag i barnehagen.

Om morgenen i barnehagen er det ofte rolig og fredelig, og tilbud om å spise frokost.

Dette blir en god vane som barna dine blir vant med og trives med.

Mange fordeler med å komme tidlig i barnehagen.

I min situasjon våkner barnet av seg selv kl. 8, og vi er ute av huset før 9.

Vi har valgt å bo og jobbe slik, og barnet vårt har max 7-timersdag i barnehagen.

Gjest Montass

BH åpner klokka 7.45. Vi står opp ca 08.00. Jeg har ikke fått fast jobb enda, så gidder ikke ta de ned før frukosten begynner på bh. Det er 08.30. Men når jeg får meg fast jobb snart, så må vi opp 07.30. Vi må gå ca 10-15 min. Bra morgentrim! :) Her i bygda begynner de som har unger på bh kl 08.30-08.45. Vi er late her kanskje :)

Det varierer litt etter mannens arbeidstid og om jeg har skole den dagen eller ikke. Annenhver dag begynner mannen kl. 8 og 9, 10, 11 eller 12 de dagene han ikke begynner 8. Så enten leveres snuppa halv åtte eller halv ni de dagene han begynner senere. De dagene han begynner sent og jeg har fri så leveres hun ofte rundt halv ti.

Gjest Svar fra de som jobber fullt

Forstår ikke hvorfor det skal være mer synd på barna om de må begynne tidlig i barnehagen? Da går de vel tidligere hjem? Barna blir jo vant til det de. De må jo bare legge seg tidligere på kvelden.

Det som er litt synd er jo at de antageligvis står like tidlig opp i helgene....

Selv begynner jeg 8 på jobb og hvis jeg skal levere må vi reise kvart over sju.

Men jeg skal snart begynne tidligere på jobb for jeg vil heller ha lengre ettermiddager. Da kan mannen min og jeg levere etter som det passer. Hvis jeg ikke skal levere kan jeg begynne sju på jobb og gå hjem tre og dermed får de kortere dager i barnehagen.

Tidligere leverte vi når barnehagen åpnet (ti over sju) og det gikk bra det også. Men nå har vi alltid hatt unger som har stått opp tidlig. Tror jeg kan telle på en hånd de morgenene de har sovet lenger enn 8. (Og det gjaldt også da vi var hjemme)

(Eller det er kanskje det at de stakkars barna har foreldre som jobber som skinner litt gjennom av svarene her.)

Selv jobber vi fullt begge to, men nå skal jeg begynne i ny jobb hvor jeg sparer en halvtime til dagen i reising. Og så får jeg fleksitid. Når mannen også kan flekse litt så får jo ikke ungene så lange dager. Er enig i at de har litt lange dager når de må gå 9 timer som de har måttet gå litt nå i det siste. Litt av grunnen til at jeg skifter jobb.

Annonse

Gjest blomsterløk

Så heldig du er da som har en barnehage som åpner så tidlig. Her åpner barnehagene 7.45 og sfo 8.00 så det er helt umulig å rekke en jobb som starter 8.00.

Utenfor Oslo tror jeg de fleste barnehager åpner 0700.

Det gjør de i begge kommunene jeg har hatt barn i bhg, og det er såvidt utenfor oslo.

Gjest blomsterløk

Nei, jeg synes ikke det er rått.

Jeg var alene med mitt første barn, og for å rekke jobb så måtte hun leveres i bhg når den åpnet kl. 0700. Hun led ikke noe nød for det hun. Det blir jo en vane av det. Og hun har ikke tatt noen skade av det. Hun er nå 15 år.

Sønnen min på 3,5 år blir levert i bhg mellom 0815 og 0830. Men nå er vi to om levering og henting i bhg.

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for dette.

Utenfor Oslo tror jeg de fleste barnehager åpner 0700.

Det gjør de i begge kommunene jeg har hatt barn i bhg, og det er såvidt utenfor oslo.

Ja, det er ikke særlig praktisk med en barnehage som begynner klokka 7.45 når jobben starter klokka 8. Skjønner egentlig ikke hva kommunen tenker som lager slike åpningstider. Ikke mye slingringsmonn for å rekke jobben og få skiftet på 15 minutter nei.

Gjest Elextra

Barn er gjerne ikke B-mennesker og jeg skjønner ikke helt at det skulle være verre å være i barnehage fra kl. 7-15 enn 8-16. Antar dere kan hente litt tidligere når dere er så tidlig på'n? Da får barna gjerne også en rolig time i barnehagen først, med mye voksenkontakt.

Antar hele familien må legge seg ganske tidlig, men det har jo ingen vondt av.

Gjest Elextra

Barn er gjerne ikke B-mennesker og jeg skjønner ikke helt at det skulle være verre å være i barnehage fra kl. 7-15 enn 8-16. Antar dere kan hente litt tidligere når dere er så tidlig på'n? Da får barna gjerne også en rolig time i barnehagen først, med mye voksenkontakt.

Antar hele familien må legge seg ganske tidlig, men det har jo ingen vondt av.

Barna våre blir gjerne levert i barnehage mellom 7.45 og 8.15 en gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...