Gå til innhold

Klarer å være tørr bare i perioder


whiz

Anbefalte innlegg

Min datter på 3 1/2 år var tørr i over to uker i sommerferien. Da høsten kom, begynte hun å tisse på seg igjen, og jeg lot henne få bleie. I desember var vi i syden, og jeg synes det var verdt å prøve igjen. Hun var godt forberedt og enig i at hun skulle slutte med bleier da. Det gikk over all forventning. Ingen uhell på over to uker. Hjemme igjen, i barnehagen, tisset hun på seg 4-5 ganger pr. dag. Vi lot henne få tid, og ved juletider, klarte hun mange dager uten problemer. etter nyttår har det variert veldig, fra flere tørre dager i trekk - til i går med 7 våte skift hjem fra barnehagen. Nå virker det som om hun skvetter i buksen hele tiden - i tillegg flyr hun på do ( og potte) og tisser i mengder der. Hun har ikke vondt når hun tisser, og tidligere prøver har ikke vist noe. Nå tar jeg en ny urinprøve i morgen - men regner ikke med at den heller viser noe.

Hva er galt og hva kan jeg gjøre? Har fristet henne med klistremerker om hun er tørr en hel dag, men helt uten effekt. De siste dagene har hun tisset på seg på den 5 minutterlange veien hjem fra barnehagen også - og hjemme også - selv om jeg minner henne om å gå på toilettet hvert kvarter!

Må legge til at hun ligger nokså langt etter i utvikling på mange områder, og at hun er under utredning med mistanke om genetisk syndrom.

Hva skal jeg gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til whiz Det er ikke unormalt at barn på din datters alder er litt ustabile i det å bli tørre.Det står bl. a i fagbøker at når barn i 3 -4 års alder selv begynner å bestemme toalettbesøkene kan det være så hyppig som 6 - 9 ganger pr. døgn Ut i fra din beskrivelse de siste dager kan det også være tegn på en infeksjon Det har du jo tenkt på selv også. Blærefunksjonens utvikling følger som regel barnets almenne utvikling. Her sier du at hun er til utredning og det kan godt ha en sammenheng med forsinkelser ellers i utviklingen. Det du kan være påpasselig med i denne fasen er at hun får innøvd gode dovaner. Bruk gjerne en skammel under føttene slik at hun slapper godt av, når hun skal tisse.Barn skal normalt gå på toaletter minst 4 - 5 ganger pr døgn Foreløpig er det ikke unormalt at hun ikke er tørr ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til whiz Det er ikke unormalt at barn på din datters alder er litt ustabile i det å bli tørre.Det står bl. a i fagbøker at når barn i 3 -4 års alder selv begynner å bestemme toalettbesøkene kan det være så hyppig som 6 - 9 ganger pr. døgn Ut i fra din beskrivelse de siste dager kan det også være tegn på en infeksjon Det har du jo tenkt på selv også. Blærefunksjonens utvikling følger som regel barnets almenne utvikling. Her sier du at hun er til utredning og det kan godt ha en sammenheng med forsinkelser ellers i utviklingen. Det du kan være påpasselig med i denne fasen er at hun får innøvd gode dovaner. Bruk gjerne en skammel under føttene slik at hun slapper godt av, når hun skal tisse.Barn skal normalt gå på toaletter minst 4 - 5 ganger pr døgn Foreløpig er det ikke unormalt at hun ikke er tørr ennå

Skjønner at du føler det som en fortvilet situasjon at hun tisser på seg etter å ha vist at hun kan være tørr i perioder. Håper at en videre utredning kan løse problemet. I mellomtiden syntes jeg du skal la henne få ha bleie på seg, når hun tisser på seg så ofte som 5 - 7 ganger om dagen. Du sier jo at hun ligger litt etter i utviklingen på andre områder også, så kanskje hun rett og slett har behov for å være liten litt lengre og slippe ansvaret med toalett besøkene. Hun er jo ikke mer en rundt 4 år så det er jo ingen krise om hun fortsatt må ha bleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...