Gå til innhold

Et merkelig barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det som får meg til å undres er at denne damen dukker opp når han ikke leker. Det er gjerne når vi sitter og spiser,og han er travelt opptatt med andre ting. Også når vi ligger i sengen og han er helt avslappet og rolig. Aldri i forbindelse med lek. Men altså, det er fullt mulig at jeg legger mer i dette enn det som er der. Jeg vet ikke.

Men det er vel fordi han fantaserer da?

Fantasivenner er, som sagt, heller et tegn på at ungen har høy intelligens.

Ikke noen grunn til å legge noe mer i det enn det.

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
  • Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• Patsi

19

• Osiris

9

• Jeg er en annen

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men det som får meg til å undres er at denne damen dukker opp når han ikke leker. Det er gjerne når vi sitter og spiser,og han er travelt opptatt med andre ting. Også når vi ligger i sengen og han er helt avslappet og rolig. Aldri i forbindelse med lek. Men altså, det er fullt mulig at jeg legger mer i dette enn det som er der. Jeg vet ikke.

"Men altså, det er fullt mulig at jeg legger mer i dette enn det som er der."

Du gjør nok det;)

Skrevet

Ja, det er et godt verktøy, den vitenskapelige metoden. Samtidig har den en del begrensninger, som gjør at det ikke er mulig å forske på alle fenomener.

Men det er en effektiv metode, og sannsynligvis den mest nøytrale metoden, selv om den også lar seg påvirke av menneksers beslutningsevne/holdninger/tankesett osv.

:-)

Hei,

Ja, selvsagt er det ikke alltid den blir brukt riktig.

Hvilke fenomener er det du mener man ikke kan forske på?

Jeg kommer kun på én type, og det er de ikke-eksisterende fenomener. At man ikke kan forske på dem har jo sin naturlige forklaring! :D

Med vennlig hilsen

Gjest svaksterk
Skrevet

Hei,

Ja, selvsagt er det ikke alltid den blir brukt riktig.

Hvilke fenomener er det du mener man ikke kan forske på?

Jeg kommer kun på én type, og det er de ikke-eksisterende fenomener. At man ikke kan forske på dem har jo sin naturlige forklaring! :D

Med vennlig hilsen

Man kan blant annet ikke forske på ting man ikke har verktøy pr i dag til å forske på :)

Et eksempel er hjerneforskning som er av nyere dato :-)

Skrevet

Man kan blant annet ikke forske på ting man ikke har verktøy pr i dag til å forske på :)

Et eksempel er hjerneforskning som er av nyere dato :-)

Nei, selvsagt er det ting som er vanskelig å måle, men overnaturlige faller ikke i den kategorien. F. eks. telepati - man kan kanskje ikke forske på noe man ikke tror eksisterer, men kan kunne forske på *resultatene*.

Med vennlig hilsen

Gjest svaksterk
Skrevet

Nei, selvsagt er det ting som er vanskelig å måle, men overnaturlige faller ikke i den kategorien. F. eks. telepati - man kan kanskje ikke forske på noe man ikke tror eksisterer, men kan kunne forske på *resultatene*.

Med vennlig hilsen

Ja, det er riktig.

Men hvem kunne trodd at tanker er elektriske signaler mellom celler for 300 år siden?

Det er nok mye vi ikke har funnet ut av enda, og som vi ikke kommer til å finne ut av på lenge :-)

Derfor er jeg åpen, men skeptisk.

Skrevet

Ja, det er riktig.

Men hvem kunne trodd at tanker er elektriske signaler mellom celler for 300 år siden?

Det er nok mye vi ikke har funnet ut av enda, og som vi ikke kommer til å finne ut av på lenge :-)

Derfor er jeg åpen, men skeptisk.

Hei,

Enig i det, men man kunne teste for *resultatet* for 300 år siden, selv om man ikke visste (eller kunne påvise) at det var elektrisitet.

Likeledes, man kan intervjue folk som har "sett spøkelser" om detaljer som klær, osv., og da avsløres det raskt at de lyver.

Med vennlig hilsen

Gjest svaksterk
Skrevet

Hei,

Enig i det, men man kunne teste for *resultatet* for 300 år siden, selv om man ikke visste (eller kunne påvise) at det var elektrisitet.

Likeledes, man kan intervjue folk som har "sett spøkelser" om detaljer som klær, osv., og da avsløres det raskt at de lyver.

Med vennlig hilsen

Man kunne teste for resultatet å tenke? Tenker man likt? Ser man likt? Persepsjon er jo også et spennende fenomen, siden man kan se på det samme og ikke oppfatte det likt.

Ja, i dag har man ingen god forklaring på slike fenomener. Men resultatet er jo, akkurat som tanker, kun uttalelser fra mennesker.

Kanskje vil man ha en rasjonell forklaring på enkelte fenomener en gang.

Man må jo også finne den riktige hypotesen for å kunne forske på det.

Ved universitetet i Edinburg har de jo spesialisering i forskning på dette feltet. Det er en vitenskapelig gren :-) Kanskje finnes det så rasjonelle forklaringer som at vi persiperer ulikt, enkelt og greit :-) Men foreløpig tror jeg ikke vi har kommet så langt i forskning at vi kan utelukke fenomener totalt. Det kan man jo heller aldri i vitenskapen, man kan bare styrke sin hypotese.

Ha en fin kveld :-)

Skrevet

Man kunne teste for resultatet å tenke? Tenker man likt? Ser man likt? Persepsjon er jo også et spennende fenomen, siden man kan se på det samme og ikke oppfatte det likt.

Ja, i dag har man ingen god forklaring på slike fenomener. Men resultatet er jo, akkurat som tanker, kun uttalelser fra mennesker.

Kanskje vil man ha en rasjonell forklaring på enkelte fenomener en gang.

Man må jo også finne den riktige hypotesen for å kunne forske på det.

Ved universitetet i Edinburg har de jo spesialisering i forskning på dette feltet. Det er en vitenskapelig gren :-) Kanskje finnes det så rasjonelle forklaringer som at vi persiperer ulikt, enkelt og greit :-) Men foreløpig tror jeg ikke vi har kommet så langt i forskning at vi kan utelukke fenomener totalt. Det kan man jo heller aldri i vitenskapen, man kan bare styrke sin hypotese.

Ha en fin kveld :-)

Hei,

Jo, men man kan jo ikke kritisere vitenskapen for at man ikke kan forske på fenomener som man ikke kan påvise (og som gjerne ikke eksisterer!).

God natt til deg også!

Med vennlig hilsen

Gjest svaksterk
Skrevet

Hei,

Jo, men man kan jo ikke kritisere vitenskapen for at man ikke kan forske på fenomener som man ikke kan påvise (og som gjerne ikke eksisterer!).

God natt til deg også!

Med vennlig hilsen

Poenget er at man ikke kan påvise det pr i dag. Hvem vet hva fremtiden bringer?

Og jeg kritiserer ikke vitenskapen, jeg kritiserer den vitenskapelige metoden, den er heller ikke perfekt, den er skapt av mennesker. :)

Forøvrig har jeg ikke så sterke meninger om dette som det kan fremgå i argumentene mine. Men en god debatt er jo alltid velkommen! :)

Natta :)

Skrevet

Tror vel knappt det er noe å ta opp med en psykriater men siden du har fått så mange svar som mener det er du som er den "skyldige" her og at barnet har vanlige fantasivenner så vil jeg komme med et svar.

Hva sønnen din "ser" og "opplever" er ikke godt å si.

Kanskje er det fantasivenner, kanskje lager du mer ut av det enn du bør osv.

Men at det finnes "litt rare" ting er sikkert.

Jeg har selv bodd i hus hvor det har skjedd uforklarlige ting, jada...jeg vet at "alt" kan forklares av de som vil...

Vi så aldri noe, men følelsene og lydene var der. Dyr reagerte.

Dette var til stede i boligen til den brant ned tre år senere.

Så hva som er hjemme hos dere vites ikke, kanskje ingen ting. Men du bør iallefall ikke føle deg "dum" fordi du tenker i de baner du gjør, for det skjer ting innimellom som er en smule vanskelig å finne forklaringer på.

:)

Gjest Tror ikke det er noe å bekymre seg for..
Skrevet

Jeg tror din sønn ser en dame. Det er jo helt tydelig. Han peker på henne og smiler til henne osv, og ikke minst han har fortalt deg at han ser henne. Barn sanser oftere slik energi som "henger igjen" enn det voksne gjør. Et eller annet sted på veien mister vi den evnen når vi blir voksne, bortsett fra et fåtall som fremdeles sanser denne energien.

Så lenge din sønn ikke er redd, og denne kvinnen virker harmløs så hadde ikke jeg villet gjort noe særlig med det. La han ha kontakt med henne. og vis at du tror på han når han ser henne eller lat som ingenting. Men er det noe som barn gjennomskuer og som forvirrer dem er skuespill.

Skrevet

Det er slett ikke ukjent at barn ser mer enn voksne.

Når jeg gikk på barneskolen så hadde mine foreldre vardøger. Det var meget praktisk.

Uansett når de måtte komme fra jobb, så hørte jeg bilen deres kjøre inn i garasjen en halvtime før.

Da visste jeg at nå var det på tide å sette i gang potetkokingen - som var min jobb.

Etter at jeg ble eldre, så ble vardøgeret borte dessverre.

Skrevet

"Men altså, det er fullt mulig at jeg legger mer i dette enn det som er der."

Du gjør nok det;)

Så arrogant. Har du forsket på dette, siden du kan si det så bastant? (hmm, det rimte)

Skrevet

Så arrogant. Har du forsket på dette, siden du kan si det så bastant? (hmm, det rimte)

Det er ikke arrogant å påpeke at slikt ikke eksisterer, mer enn Julenissen gjør det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er ikke arrogant å påpeke at slikt ikke eksisterer, mer enn Julenissen gjør det.

Med vennlig hilsen

Folk har forskjellige meninger. Alt handler ikke om hva vitenskapen kan bevise. Dere mener at slike ting ikke finnes, andre har opplevd ting selv som gjør at de tror på slike ting.

Jeg vet ikke helt hva jeg mener, men får si som svaksterk - at jeg er åpen, men skeptisk.

Noe sier meg imidlertid at jeg ikke kommer noe vei med å diskutere dette med deg, da :)

hare1365380455
Skrevet

Det er slett ikke ukjent at barn ser mer enn voksne.

Når jeg gikk på barneskolen så hadde mine foreldre vardøger. Det var meget praktisk.

Uansett når de måtte komme fra jobb, så hørte jeg bilen deres kjøre inn i garasjen en halvtime før.

Da visste jeg at nå var det på tide å sette i gang potetkokingen - som var min jobb.

Etter at jeg ble eldre, så ble vardøgeret borte dessverre.

Hva er vardøger?

Skrevet

Hva er vardøger?

Vardøger er vel varsler som viser, eller på en måte viser, hva en person vil gjøre en liten stund før personen gjør det.

Skrevet

Hva er vardøger?

Vardøger er et kjent fenomen.

Det er at man ser eller hører en person en stund før vedkommende virkelig dukker opp.

Det har altså ikke noe med spøkelser eller gjengangere å gjøre, siden personen lever.

Det var vel mer kjent før i tiden. Om jeg skulle ha et vardøger nå, så ville aldri barna mine høre det, det drukner i trafikk-støyen...

Jeg kan forresten fortelle at det hendte jeg hadde et synlig vardøger selv som barn. Da var det moren min som så meg et stykke unna før jeg kom.

Men dette var ikke så sterkt, hun så meg ikke hver dag, bare en gang i blant.

Skrevet

Vardøger er vel varsler som viser, eller på en måte viser, hva en person vil gjøre en liten stund før personen gjør det.

Der var du ute før meg :)

Jeg så ikke at du alt hadde svart!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...