Gå til innhold

Hva mener dere om sukkerfritt til bursdag i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så sikker på om jeg er så enig. De i barnehagen ville GJERNE ha potetgull og sånt, men ikke en sjokoladekake eller annet med sukker i. For meg virker det som om det kun er SUKKERET de er ute etter, og ikke at poenget er sunt kosthold. De vektla på foreldremøtet at ungene ble som hyper etter et stykke sjokoladekake (for det sa de - at med en sjokoladekake ble det ca 1 stykke til hver). Jeg kan skjønne at NOEN unger reagerer på sukker, men det er ikke sånn at alle unger blir hyper av sukker...?!?!

Nei - er slett ikke sikker på om jeg er enig i dette...

Fortsetter under...

Hva med en annen vri da. I "vår" barnehage feirer de alle bursdager en gang i måneden. Da får de som har hatt bursdag forutgående måned være med å lage kake til alle. Kjempepoppis, og da blir det ikke så veldig ofte.

Jeg for min del syns det er en kjempefin løsning, men hvis det nå ikke hadde vært sånn, så hadde jeg IKKE hatt med oppskårne gulrøtter og selleri til bursdagsfeiring for småunger nei.

Jeg har ikke noe problemer med kake i barnehagebursdager. Bursdag er bursdag, og da kan man kose seg litt ekstra - også med sukker.

Den eneste restriksjonen vår barnehage har satt var i år når det var 19 som skulle slutte for å begynne på skolen. Da ønsket de ikke å ha 19 kaker/is o.l. fordelt på 2-3 dager. Så vi foreldrene fikk beskjed om at barnehagen ordnet med feiring når noen sluttet.

Så da hadde de 1 dag med hjemmelaget pizza, 1 dag med pinneis og 1 dag med vafler.

Jeg er så lei av det ensidige sukker-fokuset. Etter mitt syn er det helt i orden med kake i barnehagen av og til.

Frukt i stedet for kake i bursdag? Greit nok, men ungene får jo frukt hver eneste dag, det blir jo ikke noe spesielt da.

Å bytte ut kake med potetgull skjønner jeg ikke poenget med. Det er da ikke noe sunnere. Da får jeg følelsen av at barnehagen bare hiver seg ukritisk på anti-sukker bølgen uten å tenke en selvstendig tanke.

Man kunne gjort som noen foreslår lenger ned: Hatt én dag pr måned hvor bursdager feires samlet. Det låter som et fornuftig kompromiss.

Men så blir ikke ungene mine hypre av sukker da.

Annonse

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det er så mye snakk om mat, mat og atter mat når man diskuterer feiring av bursdager. Sikker på det er maten ungene er mest opptatt av? Jeg har mistanke om at de voksne faktisk er mye mer opptatt av det ;-)

Hvorfor ikke droppe mathysteriet og heller konsentrere seg om hva man gjør for å gi bursdagsbarnet den helt spesielle oppmerksomheten!

Mine unger har iallefall aldri kommentert maten i bursdagsselskaper de har hatt i barnehagen. De har fokusert på at de ble kastet så og så mange ganger opp i lufta, at de fikk gå først inn etter utetida, at de fikk krone på hodet, at det ble sunget bursdagssang etc....

Kanskje hadde vi unngått endel av spiseproblemene hvis vi sluttet å fokusere så mye på typen mat og at vi MÅ ha den og den maten når vi skal kose oss?

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det er så mye snakk om mat, mat og atter mat når man diskuterer feiring av bursdager. Sikker på det er maten ungene er mest opptatt av? Jeg har mistanke om at de voksne faktisk er mye mer opptatt av det ;-)

Hvorfor ikke droppe mathysteriet og heller konsentrere seg om hva man gjør for å gi bursdagsbarnet den helt spesielle oppmerksomheten!

Mine unger har iallefall aldri kommentert maten i bursdagsselskaper de har hatt i barnehagen. De har fokusert på at de ble kastet så og så mange ganger opp i lufta, at de fikk gå først inn etter utetida, at de fikk krone på hodet, at det ble sunget bursdagssang etc....

Kanskje hadde vi unngått endel av spiseproblemene hvis vi sluttet å fokusere så mye på typen mat og at vi MÅ ha den og den maten når vi skal kose oss?

Så hjertens enig!

Og det er faktisk ingen dokumentasjon overhodet på at sukker kan gjøre barn hyperaktive.

Så hjertens enig!

Og det er faktisk ingen dokumentasjon overhodet på at sukker kan gjøre barn hyperaktive.

Men når det gjelder sukker er jeg ganske streng ;-)

Jeg har nemlig et barn som blir hyper av sukker og vaniljeprodukter, så det var en lidelse å hente henne i barnehagen etter barnebursdager... Da visste jeg at resten av dagen var ødelagt :-(

Gjest ..ansatt i b.hage :o)

Heisann. Jeg kan til dels være enig med deg at det er blitt til et hysteri dette med sukker. Men det er vel ikke for ingenting at selveste WHO har tatt opp saken vil jeg tro?

Ift barnehager og sukker, så har vi i vår b.hage 24 barn pr storebarn-avdeling. Det blir altså 24 bursdager i året + det man feirer på privaten, som jo gjerne også er endel. Foruten dette er det mange som har søtt pålegg på brødskiva, de får yoghurt hver dag osv.

Prøv å tenke deg selv i samme situasjon, at du skal delta i kanskje 35 bursdagsfeiringer i året - med kake/is på samtlige. Det er MYE sukker selv for en voksen?!

Dersom ditt barn går i en liten b.hage med bare noen få barn på avdelingen, er jeg litt enig med deg. Men unger trenger ikke sukker, akkurat som oss voksne. Man KAN kose seg med andre ting også - om ikke akkurat chips?!! Hva med noe ekstra godt å spise til lunsj på disse dagene? Ikke nødvendigvis FET mat, men noe godt som barna liker. Innbakte pølser, spaghetti osv.?

Noen tanker fra en som er....

[quote name=..ansatt i b.hage :o)' timestamp='1128774785' post='2793188]

Heisann. Jeg kan til dels være enig med deg at det er blitt til et hysteri dette med sukker. Men det er vel ikke for ingenting at selveste WHO har tatt opp saken vil jeg tro?

Ift barnehager og sukker, så har vi i vår b.hage 24 barn pr storebarn-avdeling. Det blir altså 24 bursdager i året + det man feirer på privaten, som jo gjerne også er endel. Foruten dette er det mange som har søtt pålegg på brødskiva, de får yoghurt hver dag osv.

Prøv å tenke deg selv i samme situasjon, at du skal delta i kanskje 35 bursdagsfeiringer i året - med kake/is på samtlige. Det er MYE sukker selv for en voksen?!

Dersom ditt barn går i en liten b.hage med bare noen få barn på avdelingen, er jeg litt enig med deg. Men unger trenger ikke sukker, akkurat som oss voksne. Man KAN kose seg med andre ting også - om ikke akkurat chips?!! Hva med noe ekstra godt å spise til lunsj på disse dagene? Ikke nødvendigvis FET mat, men noe godt som barna liker. Innbakte pølser, spaghetti osv.?

Noen tanker fra en som er....

I vår barnehage har de kuttet ut alt søtt - det eneste søte pålegget som er å få er prim, så de får ikke stort ekstra sukker der...

I barnehagen synes jeg at ungene skal få ha et sunt og godt kosthold. Å bytte ut sjokoladekake med potetgull blir da helt bak mål?!

Å feire bursdag i barnehagen er stort for ungene mine, men det er IKKE hva de spiste som er viktig. Det de snakker om i forkant og etterkant er krona, at de får bestemme matsang, at de får være først til å gjøre ting osv. Og ikke minst "slenging". Hva de spiser er ikke interessant! Nå har vår barnehage bestemt seg for å feire bursdager med kake/is èn gang i måneden, og det tror jeg er nok (så får bursdagsbarnet alle de andre godene på selve dagen).

Som jeg sa innledningsvis, i barnehagen skal kostholdet være sunt. Hva barna skal spise av søtsaker bør være opp til foreldrene å servere hjemme. Det blir nok søtt og fett allikevel.

Gjest verden er så rar...

I barnehaven hvor jeg jobber har vi fruktfat når det er bursdag, og det er fornuftig hvis det er en stor barnehave og alle skal feire.

Enkelte foreldre er også mot godteposer og har innført stopp av dette i selskapene... Må si det er blitt utrolig hysterisk. Problemet er da ikke hva man spiser i bursdagsselskaper, for alle i barnehaven går ikke i alles bursdag, men hva man spiser til daglig.

Vær heller opptatt av at det daglige er sunt, så kan man heller kose seg i selskap.

Annonse

I barnehaven hvor jeg jobber har vi fruktfat når det er bursdag, og det er fornuftig hvis det er en stor barnehave og alle skal feire.

Enkelte foreldre er også mot godteposer og har innført stopp av dette i selskapene... Må si det er blitt utrolig hysterisk. Problemet er da ikke hva man spiser i bursdagsselskaper, for alle i barnehaven går ikke i alles bursdag, men hva man spiser til daglig.

Vær heller opptatt av at det daglige er sunt, så kan man heller kose seg i selskap.

Skjønner godt at man ønsker å bli kvitt godteposene, for de medvirker jo nettopp til at hverdagskostholdet ødelegges. Godteposene varer halve uka... Synes det er bedre at det som skal fortæres av bursdagmat og godter gjøres i selve selskapet.

Det er ikke så ofte det er bursdag i barnehagen, er det? Og da kan det vel være koselig med f.eks. is eller vafler. De kan godt kose seg av og til; hvor strenge skal vi være?

Mange unger er med å feirer minst ett bursdagsbarn hver uke hele året...

Å så glad jeg er for barnehgaen vår!

Alle bursdager blir feiret, med bollemann ( bakt med lite fett og sukker), sang, krone og bok.

Bollemannen lages i barnehagen, bursdagsbarnet får hodet, de andre barna deler på kroppen (= en bolle hver). Dette spiser de etter vanlig brødmåltid.

Helt supert spør du meg

Skjønner godt at man ønsker å bli kvitt godteposene, for de medvirker jo nettopp til at hverdagskostholdet ødelegges. Godteposene varer halve uka... Synes det er bedre at det som skal fortæres av bursdagmat og godter gjøres i selve selskapet.

Det ungen ikke gidder spise opp av godeposen gjemmes til påfølgende lørdag hos oss, de får ikke småspise på den i flere dager.

Det ungen ikke gidder spise opp av godeposen gjemmes til påfølgende lørdag hos oss, de får ikke småspise på den i flere dager.

Tror nok det er flere som forsøker å gjennomføre dette, men kjenner til flere foreldre som er utrolig lei av godteposene.

Jeg jobber i barnehage selv og synes den fokuseringen som er på sukker om dagen tar helt overhånd! Hvorfor skal de ikke få ha kake på bursdagen sin?

Det er vel hva som blir servert ellers man bør ha forkuset på?

Og ikke minst hva foreldre sender med i matpakkene.. dere ville fått sjokk!

(Dette er vel egentlig ikke noe svar til deg, heller et generelt innlegg)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...