Gå til innhold

Oppskrift på luftig, mykt grovbrød eller kneip?


amtyst

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne lage hjemmelaget brød uten å måtte ty til disse ferdigmelblandingene. Pleier å bruke en ferdigblandingspose (ikke fiber/grovbakst) og tilsette 2,5ganger mer væske og fylle opp med diverse annet (havremel,havregryn, siktet rug, sammalt hvete fin, linfrø, hvetemel). Da blir brødet ganske saftig og luftig (litt avhengig av mengden hvetemel - bruker ikke oppskrift, så det varierer fra gang til gang).

Hvor mye hvetemel må det være i prosent for at det ikke skal bli et veldig tungt og grovt brød (men likevel grovt nok...)? Det er ikke så lett å få barna til å spise tørt hjemmelaget grovbrød....

På forhånd, tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg baker brød bruker jeg minimum litt over halvparten hvetemel, resten grovt mel. Hvis jeg bruker veldig grove melslag må jeg passe på å øke væskemengden, ellers blir det tungt og tørt. Jeg liker godt veldig grove brød, men ungene liker best mellomgrove brød, så da blir det som regel det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...