Gå til innhold

Litt utenom tema ( overvintring av verandablomster)

Anbefalte innlegg

Gjest lille rosinen

Jeg har et lite spørsmål jeg håper noen der ute på DOL kan svare på... Legger det på dette forumet fordi jeg antar at en del småbarnsforeldre er etablerte voksne med verandakasser (som jeg begynner å bli, bare uten småbarn ;-)

Jeg har hatt verandakasser med blomster i år for første gang. Nå som det er høst har jeg lyst til å ta inn noen av plantene og se om jeg får dem til å blomstre igjen til neste år. De plantene jeg ønsker å prøve å "få til" er et rosentre som står i ei stor potte og noen "prestekrager" (sånne som ligner men som kommer i andre farger enn hvit, som vanlige prestekrager). Hvordan gjør jeg det? Skal de klippes ned først? Hvor mye? Må de vannes? Ofte? Bør de ha lys? Kan de stå i kjellerboden? Osv...

Håper noen kan hjelpe meg! :-) Hadde vært så morsomt å få det til, og imponere svigermor litt også ;-)

Fortsetter under...

De prestekragene er vel kanskje ettårige, så de tror jeg ikke du får til ..... men når det gjelder roser som jeg har i keramikkpotter på veranda, så bare klipper jeg dem ned (mye), vanner godt og setter de i kjellerboden. De får ikke noe slags stell gjennom vinteren. Og de gangene jeg faktisk _husker_ å ta dem frem igjen før det har blitt midtsommers, så går det faktisk veldig bra. Setter dem på verandaen i mai, vanner mye (og gjødsler en del) og husker ta dem inn igjen om natta dersom det er nattefrost.

Jepp, det er slikt man kan imponere svigermødre med:-)

Gjest lille rosinen

De prestekragene er vel kanskje ettårige, så de tror jeg ikke du får til ..... men når det gjelder roser som jeg har i keramikkpotter på veranda, så bare klipper jeg dem ned (mye), vanner godt og setter de i kjellerboden. De får ikke noe slags stell gjennom vinteren. Og de gangene jeg faktisk _husker_ å ta dem frem igjen før det har blitt midtsommers, så går det faktisk veldig bra. Setter dem på verandaen i mai, vanner mye (og gjødsler en del) og husker ta dem inn igjen om natta dersom det er nattefrost.

Jepp, det er slikt man kan imponere svigermødre med:-)

Men, skal jeg vanne gjennom vinteren, og må det være lys i kjelleren der den skal stå?

Tusen takk for svar forresten! Kjempehyggelig :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...