Gjest -for pirkete? Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Har sånn som så mange andre begynt å irritere meg mer og mer over alt sukkeret som poden får i barnehagen. Veldig bra at det blir satt fokus på det synes jeg, men jeg ser også at mange er veldig uenige. Jeg ergrer meg over disse bursdagene med kake og greier, men det er jo fastsatte dager og jeg føler at jeg har en viss kontroll på de, det eneste som er dumt er at matboksen er like full når han kommer hjem, han var ikke sulten visstnok og slapp å spise av nistepakken sin, og har levd på is og kake hele dagen! Men det som irriterer meg mer og mer er alt småtteriet til daglig, f.eks at personalet baker kake, serverer is , kjeks og sånn til daglig, det synes jeg er i overkant. Forrige uke f.eks kom sønnen og fortalte at de hadde fått knekkebrød med syltetøy til fruktmåltidet, jeg gikk ut i fra at det var fordi han hadde spist opp maten sin, men den var helt urørt, til 1.måltidet hadde de stekt sveler!! Ikke vet jeg hvor mye en 5-åring spiser på en vanlig dag i barnehagen, men min har med 4 brødskiver og kommer nesten alltid hjem med 3, på en unormal dag kanskje 2,5 og av og til 4! Han har også sluttet å drikke melk, noe som er valgfritt i denne barnehagen, og har gått over til vann! En annen dag forrige uke satt han å spiste en is, og minst to dager gikk han å spiste på kjeks! Han er personalets kosegutt, og de stikker til han noe med en gang de er alene med han, han er den siste som blir hentet. Personalet er kjempekose, men nå føler jeg at jeg må si ifra snart! Jeg er ellers ganske striks med både syltetøy og sjokoladepålegg, og er av den formening at ingen barn i Norge lider under å få for lite sukker i kosten! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201542-dette-med-suker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Jeg synes vel kanskje du er i overkant pirkete, men hver sin smak. Preger dette gutten din på noen måte? Er han overvektig? Blir han hyper? Har han mye hull i tennene? Hvis svaret er nei på alt - så hadde jeg ikke giddet å bry meg... Dessuten er det forskjell på kjeks og kjeks. Havrekjeks, kapteinkjeks, fiberrik etc, er bedre enn byggmester bob-kjeks... Knekkebrød med syltetøy er vel heller ikke det verste? Og om det er et problem er det vel bare å ta det opp med personalet? Si det som det er. Du ser helst at han får i seg minst mulig sukker, så om de skal stikke til ham ting (slik du skriver) så gi ham frukt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201542-dette-med-suker/#findComment-1433770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -for pirkete? Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Jeg synes vel kanskje du er i overkant pirkete, men hver sin smak. Preger dette gutten din på noen måte? Er han overvektig? Blir han hyper? Har han mye hull i tennene? Hvis svaret er nei på alt - så hadde jeg ikke giddet å bry meg... Dessuten er det forskjell på kjeks og kjeks. Havrekjeks, kapteinkjeks, fiberrik etc, er bedre enn byggmester bob-kjeks... Knekkebrød med syltetøy er vel heller ikke det verste? Og om det er et problem er det vel bare å ta det opp med personalet? Si det som det er. Du ser helst at han får i seg minst mulig sukker, så om de skal stikke til ham ting (slik du skriver) så gi ham frukt. Han blir en plage med sukker innabords, så jeg avslører det ganske kjapt viss han har hatt et unormalt sukkerinntak i løpet av dagen, helt hyper ved henting! Han er ikke overvektig, 15 kg er han og 105 cm, men tror nok han har hatt bedre utbytte av litt skikkelig mat i stedet for is og kjeks. Og frukt har de fremme fra halv to til barnehagen stenger, og det småspiser de helt til de blir hentet! Resultatet er jo at han bare så vidt pirker i middagen da, og det er som regel dagens siste måltid! Har jo selv syntes jeg har oppfordret til et allsidig og sunt kostold, men føler nesten at det er jeg så må rette meg etter barnehagens matvaner og ikke omvendt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201542-dette-med-suker/#findComment-1433782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Han blir en plage med sukker innabords, så jeg avslører det ganske kjapt viss han har hatt et unormalt sukkerinntak i løpet av dagen, helt hyper ved henting! Han er ikke overvektig, 15 kg er han og 105 cm, men tror nok han har hatt bedre utbytte av litt skikkelig mat i stedet for is og kjeks. Og frukt har de fremme fra halv to til barnehagen stenger, og det småspiser de helt til de blir hentet! Resultatet er jo at han bare så vidt pirker i middagen da, og det er som regel dagens siste måltid! Har jo selv syntes jeg har oppfordret til et allsidig og sunt kostold, men føler nesten at det er jeg så må rette meg etter barnehagens matvaner og ikke omvendt! "Har jo selv syntes jeg har oppfordret til et allsidig og sunt kostold, men føler nesten at det er jeg så må rette meg etter barnehagens matvaner og ikke omvendt! " Det er jo egentlig bare rett og rimelig da - de skal jo forholde seg til mange flere familier enn din, tross alt. Men; faste måltider og rydde bort maten når alle har spist er mye bedre enn å ha mat stående fremme. Du får ta det opp med andre foreldre da? Høre om flere mener det samme? I så fall er det jo bare å formidle til bhg at dere ønsker en endring... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201542-dette-med-suker/#findComment-1433797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kalendria Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Jeg kjenner ingen 4 - 5 åringer som spiser 4 skiver i barnehagen. Min spiser vanligvis 1, max 2, men de får ett måltid i barnehagen i tillegg. Jeg synes du er pirkete i forhold til syltetøy, ellers ikke. Jeg synes det er greit spise syltetøy på maten, men både vi og barnehagen bruker bare Nora Lettsyltetøy eller hjemmelaget, med mye mindre sukker enn det vanlige man får kjøpt (inneholder ikke kunstig søtstoff heller, naturligvis). Hadde nok reagert hvis det hadde vært gitt masse kjempesøtt syltetøy som pålegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201542-dette-med-suker/#findComment-1433802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Tja... Jeg lurer på om du rett og slett forventer at barnet skal spise for mye jeg? Jenta vår blir 4 i januar, og har aldri vært i nærheten av 4 skiver i løpet av en dag. Det er en halv til frokost, av og til en hel, og omtrent det samme til lunsj. Frukt spiser hun godt av, og det samme med middag, Og er det egentlig så galt med syltetøy? Hvorfor det da? Kan ikke se at det er verdens undergang, iallefall ikke hvis de bruker utgaven med litt mindre sukker i. MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201542-dette-med-suker/#findComment-1433849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -for pirkete? Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Skal gi meg på matmengde, presser han ikke til å spise opp maten sin, men trodde femåringer spiste mer enn en brødskive i løpet av en dag, og middagsmengden har stått "stand by" i 4 år tror jeg! Men kommer aldri til å bytte ut dagens pålegg med syltetøy og sjokoladepålegg, der er jeg prinsippfast, det er kun til kos! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201542-dette-med-suker/#findComment-1433852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Han blir en plage med sukker innabords, så jeg avslører det ganske kjapt viss han har hatt et unormalt sukkerinntak i løpet av dagen, helt hyper ved henting! Han er ikke overvektig, 15 kg er han og 105 cm, men tror nok han har hatt bedre utbytte av litt skikkelig mat i stedet for is og kjeks. Og frukt har de fremme fra halv to til barnehagen stenger, og det småspiser de helt til de blir hentet! Resultatet er jo at han bare så vidt pirker i middagen da, og det er som regel dagens siste måltid! Har jo selv syntes jeg har oppfordret til et allsidig og sunt kostold, men føler nesten at det er jeg så må rette meg etter barnehagens matvaner og ikke omvendt! "Resultatet er jo at han bare så vidt pirker i middagen da, og det er som regel dagens siste måltid!" Hvorfor spiser dere ikke kveldsmat? Bare nysgjerrig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201542-dette-med-suker/#findComment-1433862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -for pirkete? Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 "Resultatet er jo at han bare så vidt pirker i middagen da, og det er som regel dagens siste måltid!" Hvorfor spiser dere ikke kveldsmat? Bare nysgjerrig. Går for oftest ikke mer enn en halvannen time fra vi er ferdige med middagen, til det begynner å nærme seg leggetid, han er aldri sulten da..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201542-dette-med-suker/#findComment-1433868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kalendria Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Skal gi meg på matmengde, presser han ikke til å spise opp maten sin, men trodde femåringer spiste mer enn en brødskive i løpet av en dag, og middagsmengden har stått "stand by" i 4 år tror jeg! Men kommer aldri til å bytte ut dagens pålegg med syltetøy og sjokoladepålegg, der er jeg prinsippfast, det er kun til kos! Det går ikke an å sette likhetstegn mellom sjokoladepålegg og syltetøy. Det første inneholder masse sukker, usunt fett og 0 næringsstoffer, mens syltetøy inneholder masse næringsstoffer + antioksydanter som kroppen definitivt trenger. Vi har aldri (og da mener jeg aldri ) sjokoladepålegg, men syltetøy (med redusert sukkerinnhold, og helst hjemmelaget) er en del av hverdagsmaten vår. Kan skjønne at noen også kutter ut syltetøyet, men ønsket bare å korrigere inntrykket av at sjokoladepålegg og syltetøy kan sidestilles. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201542-dette-med-suker/#findComment-1433932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Isbinne Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Jeg synes slett ikke du er pirkete. Dersom det alltid er kake eller is i bursdagsfeiringene i barnehagen, så utgjør det ganske mange søte måltider i løpet av ett år. Jeg synes i utgangspunktet ikke at det gjør noe om barna får kaker når det er bursdag, men kjeks, is, kaker o.l. i det daglige er helt feil. Ta kontakt med ped.leder og si at du helst ikke vil at sønnen din skal få i seg så mye sukker. I barnehagen jeg jobber i, så er vi blitt veldig bevisste på kosthold i det siste. Vi har gått bort fra at barna skal ha med seg kake hjemmefra når det er bursdag. I stedet lager vi fruktsalat, smoothie, popcorn e.l, så kan barnet ha med seg evt. servietter, hatter, ballonger e.l. dersom de har lyst til å ha med seg noe hjemmefra. Dette funker kjempefint, og vi har fått masse positive tilbakemeldinger! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201542-dette-med-suker/#findComment-1434708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aryane Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Vi hadde dette oppe til diskusjon på foreldremøte i vår, noen mente det ble for mye kaker og søtt når noen hadde bursdag. Flertallet mente vi burde fortsette å feire bursdager og at bursdagsbarnet fortsatt hadde med seg noe godt til hele avdelingen,men vi ble enig om at det ikke nødvendigvis trengte å være kake. Unger elsker jo frukt, og en god fruktsalat gjør alltid lykke, mange har hatt hotdog med også, eller pølser som de kan grille i bålhuset. I vår barnehage er alle måltider inkludert, og de faste måltidene blir alltid inntatt før bursdagsmat, de legger gjerne dette til et mellommåltid midt på dagen. Syns det må være lov å gjøre litt ekstra stas på de som har bursdag, men det går an å gjøre det på en fornuftig måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201542-dette-med-suker/#findComment-1435020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.