Gå til innhold

Vil ikke lenger ha melk - 8 måneder

Anbefalte innlegg

Gjest nei til melk

Hei. har et barn på 8 mnd som har vært syk en stund. Hun får ikke bryst men har tatt melkeerstatning + litt vanlig melk. Etterat hun har vært syk nekter hun å drikke melk av noe slag.....

tror det kanskje kommer av at hun hadde mye slim i halsen da hun var syk.

hun vil ha is, Yoghurt osv men ikke melk. Hun får vann, litt saft og juce å drikke.

Hva skjer hvis hun vil drikke melk lenger, er det andre ting jeg kan gi henne som erstatning???

Takker for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201581-vil-ikke-lenger-ha-melk-8-m%C3%A5neder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da småtten her var syk (ca fem måneder, før han startet med fast føde) så kokte jeg opp masse bygg-gryn som jeg silte av. Blandet dette ut med blåbærsaft og det ble jo da en mye mer næringsrik og mettende drikk enn ren saft (noe han heller ikke ville ha, var vel for tynn konsistens tror jeg..) Dette fungerte veldig fint her og gutten la så fint på seg atte...

Kumelk er vel litt tidlig å innføre om han bare er 8 mnd?? Vet ikke , men har fått råd om å vente til de nærmer seg året.

så lenge barnet tåler melka, er d da ikke noe galt i litt kumelk. Da vi var små ga de oss kumelk fra vi var noen mnd. gamle, og d gikk så fint atte!

Gikk så fint? Det er veldig mange som sliter med plager pga for tidlig innføring av kumelk.

Trodde liksom det var allmenn kjent blant småbarnsmødre, at babytarmer IKKE tåler kumelk-proteiner, selv om de ikke viser det med vondt i magen samme kveld. Dessuten hindrer det opptak av jern i kroppen, og mangler man jern kan man få mange plager uten at man finner ut årsaken.

Det er anbefalt å vente helt med kumelk til iallefall 10 mnd, og da såvidt gradvis begynne med litt i matlaging, og så begynne å drikke litt kumelk etter 12 mnd.

Annonse

Gjest 7hjertefeil,opperert 6

Ser du har fått en del svar her. Men svarer fordet- Jeg regner med at ungen din spiser gråt. Bland melkeerstaning i gråten. og gi den yoghurt. Så får ungen i seng melk. Den kan drikke vann. Må ikke drikke melk !

Gikk så fint? Det er veldig mange som sliter med plager pga for tidlig innføring av kumelk.

Trodde liksom det var allmenn kjent blant småbarnsmødre, at babytarmer IKKE tåler kumelk-proteiner, selv om de ikke viser det med vondt i magen samme kveld. Dessuten hindrer det opptak av jern i kroppen, og mangler man jern kan man få mange plager uten at man finner ut årsaken.

Det er anbefalt å vente helt med kumelk til iallefall 10 mnd, og da såvidt gradvis begynne med litt i matlaging, og så begynne å drikke litt kumelk etter 12 mnd.

NOEN babytarmer tåler ikke ku-melk.. Du må da ikke prøve å påstå at dette gjelder alle :)

NOEN babytarmer tåler ikke ku-melk.. Du må da ikke prøve å påstå at dette gjelder alle :)

Man merker jo ikke med en gang om babyen vil utvikle tarmslyng om et halvt år eller cøliaki om 14 år, og jeg gidder iallefall ikke å sjangse med mitt barns mage-helse når anbefalingene er klare og tydelige på at de ikke skal ha kumelk før 12 mnd.

Man merker jo ikke med en gang om babyen vil utvikle tarmslyng om et halvt år eller cøliaki om 14 år, og jeg gidder iallefall ikke å sjangse med mitt barns mage-helse når anbefalingene er klare og tydelige på at de ikke skal ha kumelk før 12 mnd.

Jada :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...