Gå til innhold

Hvordan oppdra gutter

Anbefalte innlegg

Gjest snart mor til gutt
Skrevet

til å lære seg å rydde?

Slik at de ikke glemmer det når de blir voksne og får seg kjæreste, vel å merke!

Trenger oppdragelses tips fra svigermødrene til dem av dere som har menn som rydder.

Videoannonse
Annonse
IngenLurerDenneGutten
Skrevet

"Trenger oppdragelses tips fra svigermødrene til dem av dere som har menn som rydder"

Mail sendt til webbis. Krav om utestengelse.

Gjest brusebad
Skrevet

De må være født med det, så der må jeg beklage. Muligens noen kan klones eller genmanipuleres.

Gjest ingen lurer denne dama
Skrevet

"Trenger oppdragelses tips fra svigermødrene til dem av dere som har menn som rydder"

Mail sendt til webbis. Krav om utestengelse.

hehe :0)

meg igjen her

Skrevet

Tips: Hiv ut udugeligheta. Rydd selv. =)

Ups... Trudde det var mannen din... =/

Skrevet

Litt spesiellt spørsmål du...hvordan oppdra gutter...som om de skulle være noe værre å oppdra enn jenter!!!

Uansett kjønn på barn er det vel "bare" å få til at de rydder opp etter seg, hjelper til litt hjemme i ny og ne osv. etter alder.

Om barn rydder lite eller mye kommer vel heller ann på oppdragelse og person enn kjønn ;)

Skrevet

her handler det litt om hva du gjør selv. de arver ofte dette fra foreldrene. så er du flink med rydding, så blir nok de også?

sånn for meg i allefall. var ikke helt kjempe ryddig i mitt barndomshjem, vi panikkryddet hvis det kom besøk og jeg må si jeg kjenner det litt (iblandt) i mitt eget hjem også :))

Gjest anonym så ikke mannen skal se hva jeg har skrevet:-)
Skrevet

Har en mann hvis far er den som rydder og lager mat i huset- og alltid har gjort det.

Synd han tok så lett på å lære sønnene sine det samme... De er nemlig som moren...

Både gutter og jenter må læres til at de rydder opp etter seg- og det fra de er små. 2åringen vår er med å rydder, både på rommet sitt, leker ellers og f.eks. etter maten.

Skrevet

Ved å gi dem ansvar for å gjøre det de kan, delta i huslige sysler fra de er små. Ikke for den fremtidige svigerdatterens skyld, men for barnets egen skyld. Alle barn setter pris på å være til nytte på lik linje med de andre i familien.

Det er vel ikke noe forskjell på jenter og gutter sånn sett?

Skrevet

Svigermor har gjort en kjempejobb med mannen min i alle fall - og det er jeg glad for ;-) Han vasker gulv, tøy, henger det opp, legger det sammen og alt. Og alt uten at jeg trenger å si et ord!

Hun har ganske enkelt gitt dem oppgaver gjennom hele oppveksten.

En annen ting jeg tror er viktig: ALLE (både gutter og jenter) har godt av å bo et par år (minst) for seg selv når de flytter hjemmefra. Sånn at de blir tvunget til å gjøre alt. Slik lærte i alle fall JEG meg å skifte sikringer, bytte dekk, tapetsere, snekre (enkel snekring, men dog :-)

Skrevet

Tøvete problemstilling.

Man lærer barn å hjelpe i huset fra de er bittesmå, og går som foreldre foran med et godt eksempel ved å ha en fornuftig arbeidsfordeling.

Dette gjelder selvsagt enten de er gutter eller jenter.

Skrevet

Ups... Trudde det var mannen din... =/

Hadde vært drastisk å hevet ut sin nyfødte sønn for at han mest sannsynlig ikke kommer til å rydde etter seg...

*S*

Skrevet

Hadde vært drastisk å hevet ut sin nyfødte sønn for at han mest sannsynlig ikke kommer til å rydde etter seg...

*S*

Ja, det hadde kanskje vært litt i overkant..

Gjest snart mor til gutt
Skrevet

*S*

bedre føre var enn etter snar? ;0)

Gjest mamma til 2 åring
Skrevet

Eneste du kan gjøre. Er å la han være aktiv i ting .Han min han får lov å støvsuge noen ganger. Legge klær i vaskemaskin. dekke bordet. Rydde av borde. Han blir 2 år 21 august. Så mer kan jeg ikke gjøre. Så rydder vi lekene rett før barnetv

Gjest Fenrisulven
Skrevet

Svigermor har gjort en kjempejobb med mannen min i alle fall - og det er jeg glad for ;-) Han vasker gulv, tøy, henger det opp, legger det sammen og alt. Og alt uten at jeg trenger å si et ord!

En annen ting jeg tror er viktig: ALLE (både gutter og jenter) har godt av å bo et par år (minst) for seg selv når de flytter hjemmefra. Sånn at de blir tvunget til å gjøre alt. Slik lærte i alle fall JEG meg å skifte sikringer, bytte dekk, tapetsere, snekre (enkel snekring, men dog :-)

----

Dette er min teori også! Flytt aldri sammen med en mann som kommer rett fra mors lune rede.

Neida, men jeg har veldig tro på at det å ha bodd for seg selv en stund er veldig bra for alle. Man lærer å stå på egne ben, skjønner fort at mat ikke kommer på bordet av seg selv og at klærne faktisk må ha litt hjelp for å komme inn i vaskemaskinen.

Gjest Elextra
Skrevet

Mannen min er flinkere til å rydde enn jeg. Tror svigermoren min nettopp ikke fokuserte på at hun oppdro en gutt. Hun oppdro ham til å bli selvstendig og ansvarsbevisst - også på hjemmebane - uavhengig av kjønn.

Gjest Elextra
Skrevet

Tøvete problemstilling.

Man lærer barn å hjelpe i huset fra de er bittesmå, og går som foreldre foran med et godt eksempel ved å ha en fornuftig arbeidsfordeling.

Dette gjelder selvsagt enten de er gutter eller jenter.

Problemstillingen er slett ikke tøvete, men burde være unødvendig.

Jeg har ved selvsyn sett og hørt kvinner "skryte" av sønner som "klarer" å sette på vaskemaskinen selv - i syttenårsalderen (at søsteren gjorde det samme fra 11-årsalderen nevnes ikke)!

Gjest åneidu
Skrevet

Samboeren min bodde alene i ganske mange år.

Men han har _aldri_ så mye som satt på en vaskemaskin.

Neida, han puttet alt skittentøyet i bagen, dro hjem til mor. Og når helga var over, vips, så var alt tøyet i bagen både vasket og strøket. Og telefon fra mor hver gang det var på tide å skifte sengetøy og vaske gardiner. For da vasket hun det også.

Og når de var på besøk hos han, så vasket de jammen huset også.

Og lage middag lærte han heller ikke når han bodde alene, nei, da gikk det i pølser, suppe, hamburger og grandis.

Nei, så det er ikke alltid det hjelper å bo alene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...