Gå til innhold

Fornuftig arbeidsfordeling?

Anbefalte innlegg

Gjest snart mor til gutt

Hvor mange kan med hånden på hjertet si at de har en fornuftig arbeidsfordeling mellom seg selv og ektemann kone (for de menn som måtte svare) i hjemmet?

Er du og mannen (kona) gode forbilder for barna? Eller, tolereres det litt mer at mannen ikke rydder etter seg slik at dette smitter over på guttungen.....?

Hva gjør du for at din gutt ikke skal bli som din mann (til dere som er frustrert over menn som ikke engang klarer å skifte toalettrull)?

Rekk opp hånden den som er fornøyd på hjemmebane!

*putter egne hender langt ned i bukselomma*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201657-fornuftig-arbeidsfordeling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fornøyd er jeg vel ikke, men det er ikke krise.

Han står opp med henne 4 dager i uka - begge helgedagene. Jeg står opp 3 dager i uka. Vi henter som et passer seg, men for tiden faller all hentingen på meg fordi han har et kvelds/ettermiddags-vikariat.

Legging/lesing/kveldsstell ca annenhver dag.

Jeg lager stort sett all middagen, etter eget ønske.

Jeg tar 90% av klesvasken og må holde et h**** leven for å få ham til å legge sammen og legge på plass NOEN av klærne.

Rydding av kjøkken/oppvask taes annenhver dag.

Jeg tar meg av plantevanning, hovedansvaret for rydding (rydde selv og mase og mase og mase).

Ikke helt fornøyd, men det kunne vært verre.

Gjest snart mor til gutt

Fornøyd er jeg vel ikke, men det er ikke krise.

Han står opp med henne 4 dager i uka - begge helgedagene. Jeg står opp 3 dager i uka. Vi henter som et passer seg, men for tiden faller all hentingen på meg fordi han har et kvelds/ettermiddags-vikariat.

Legging/lesing/kveldsstell ca annenhver dag.

Jeg lager stort sett all middagen, etter eget ønske.

Jeg tar 90% av klesvasken og må holde et h**** leven for å få ham til å legge sammen og legge på plass NOEN av klærne.

Rydding av kjøkken/oppvask taes annenhver dag.

Jeg tar meg av plantevanning, hovedansvaret for rydding (rydde selv og mase og mase og mase).

Ikke helt fornøyd, men det kunne vært verre.

hvem rydder kjøkkenet da? Det skriver du ikke noe om. Takk for svar

Hva med de andre tingene jeg spør om? Hvordan dere skal lære gutte(ene) deres fornuftig arbeidsfordeling.....?

hvem rydder kjøkkenet da? Det skriver du ikke noe om. Takk for svar

Hva med de andre tingene jeg spør om? Hvordan dere skal lære gutte(ene) deres fornuftig arbeidsfordeling.....?

Ah, jeg mente at jeg tar mandag, han tar tirsdag, jeg tar onsdag, han tar torsdag - annenhver dag, ikke at vi bare rydder kjøkkenet vårt annenhvert dag :-)

Annonse

Mannen min lærte heldigvis i oppveksten at han skulle gjøre sin del i huset, så det slipper jeg å banke inn i ham.

Vi fordeler oppgavene temmelig likt i mengde, men etter personlige preferanser. Han rydder feks mer enn meg, mens jeg vasker mer enn ham. Han lager oftere middag og klipper plenen, jeg tørker oftere støv og skriver huskelister.

Klesvask og -sortering hater vi begge to, så der må vi dele likt eller trekke lodd... ;o)

Guttungen (snart 5) har foreløpig ikke mange faste oppgaver, men han dekker bordet, rydder av bordet etter maten og "rydder" lekene sine. Dessuten hjelper han til med feks vasking av badet og slikt, det synes han foreløpig er kjempestas.

Etter hvert som han blir eldre, får han også flere oppgaver hjemme.

Jeg tror ikke han har noe forhold til hva som tradisjonelt sett er "dameoppgaver" og "manneoppgaver".

Men én ting innrømmer jeg: Det er jeg som er administratoren i heimen, med andre ord den som har best totaloversikt. Jeg er rett og slett litt mer av en kontroll- og listefreak.

Fornuftig arbeidsfordeling er jo veldig forskjellig fra familie til familie. I noen perioder gjorde jeg mest andre ganger han, feks de nettene jeg satt oppe å jobbet tok han seg av barna og huset. Vi hadde en greie som var uskreven, han vasket klær og jeg vasket gulv. Med bilen, oppussing etc gjorde vi like mye begge to.

Jeg kan med hånda på hjertet rette opp hånda...(det hørtes jo litt dumt ut da :)

Men det er sant.

Nå har jeg gjort noe mer enn mannen min men det er fordi jeg har jobbet mindre enn han.

Men selv ved full jobb så kan han ta frem støvsugeren for.eks. om jeg ikke skal ha kommet så langt når han kommer hjem.

Vi har ingen problemer med slikt her hjemme og er enige om at når jeg jobber fullt jeg også så skal vi fortsette å dele på den enkle rengjøringa og så skaffer vi oss vaskehjelp til det største, en gang i uka eller så.

:)

Jeg er kjempefornøyd på hjemmebane!;-)

Mannen min og jeg har 3 unger (6,3ogethalvtog 1 år gamle).Og han er oppe om nettene når knerten våkner, han rydder, støvsuger, kjører unger hit og dit på barnehage/skole, tar et tak med matlaging, står opp om morgenen (kl er gjerne ikke mer enn 5.30 når 1.mann melder fra...). Han tar dem med seg ute i naturen, på jakt, kino og tivoli..

Jeg synes det er greit å ha ansvaret for klærne våre. Det blir lett surr hvis begge to skal passe på hva ungene har i barnehagen/skolen osv.

Jeg synes arbeidsdelingen er veldig bra, og utnevner herved min samboer til "gullklumpen"!

Gjest gladmor

Hovedadministrator husarbeid; det er meg.

Hovedadministrator oppussing/bilrelaterte ting: han

Jeg tar alltid initiativet til vasking/skifting av sengetøy. Kan hinte til han, og han tar tak. Men aldri på eget initiativ.

Klesvask/rydding av tøy: jeg tar 90% jeg. Kjøkken: 50% hver.Leksehjelp: jeg tar 80%

Planter/gardiner/duker: jeg tar 100%.

Kjøring til sportslige aktiviteter: han tar 100%

Bære ut søppel etc: han tar 80%, men må minnes på det.

Jeg er egentlig fornøyd med min mann. Ingen er perfekt. VI har så perfekt arbeidsfordelign vi kan ha. VI har ulikt syn på hva som er ryddig og hva som er rot. Så litt "kræsj" er det jo av og til. Men vi forsøker være overbærende med hverandre.

Har gutter, og de er faktisk behjelpelig på lik linje med min datter. (ta ut søppel, tømme/fylle oppvaskmaskinen, rydde litt). Jeg har ikke "oppdratt de aktivt" til det- men vi har snakket mye om tema "familiebedriften". Snakket om at hjemmet er team arbeid. De har nok sett at jeg gjør storparten av husarbeidet, for jeg kan forklare at jeg også kan bli sliten og trenger hjelp. At jeg heller ikke elsker å vaske do. etc. De skjønner det, og slike argumenter går inn. :-)

Så fornuftig arbeidsfordelig; OK, jo, vi har så bra som vi kan ha- med tanke på at vi er to ulike voksne individer med ulikt syn på hva som er ryddig/rot.

Annonse

Gjest blomsterløk

Jeg kan vel også putte hendene ned i lommene tror jeg.

Han hjelper jo til, men jeg gjør mye mer i hjemmet enn han.

Jeg lager middag hver dag, men det er naturlig i og med at jeg kommer hjem fra jobb først.

Han leverer i bhg, og jeg henter.

Rydding/vasking av kjøkkenet gjør han tre dager og jeg fire dager, vil jeg tro. Han gjør det i allefall ikke mer enn tre dager.

Matpakke til guttungen smører vi vel annenhver dag.

Kveldsstell og legging av gutten prøver vi å få til annenhver dag. (hvis begge er hjemme)

Vasking og støvsuging/støvtørking er det jeg som gjør mest av. Han støvsuger og tørker støv når jeg spør om han kan gjøre det. Tar aldri initiativ til det selv.

Vaske klær, henge opp klær og brette klær er det jeg som gjør.

Morgenstellet av gutten tar vi ca. like mye.

Stå opp med gutten i helgene gjør vi en dag hver.

Det er jeg som har oversikten over f. eks. legetime, frisørtime, foreldremøte, treningstider (for eldstemann).

Men når det gjelder snømåking, gressklipping, hjulskift på bilene og vasking av bilene er det han som gjør alt. Så strengt tatt blir det jo mye jevnet ut, så jeg er i grunn fornøyd med fordelinga allikevel.

Nå har ikke vi gutter, da, men jeg rekker hånda nesten helt opp allikevel.

Det går litt i perioder hos oss, fordi vi begge har tildels krevende jobber som holder oss borte fra hjemmet. Og da tar jo den andre ekstra tak.

Sånn i det daglige gjør nok jeg mer småpusling som blomstervanning, stryking av duker (i den grad det gjøres, da...), bytte ut lys i lysestakker og slikt. Han har alt med klesvask, vi deler litt på å brette dem sammen og legge inn. Han har ansvaret for barnehagesekkene og ungene på morgenen.

Det er ingenting i veien for at han _klarer_ alt som skal skje i et hjem, så jeg er ikke bekymret for at de ikke vil klare seg om jeg forsvinner (gud forby). Men jeg kjenner litt at jeg er "sjefen over huset", det er liksom jeg som bestemmer i stor grad hva som skal gjøres til hvilken tid.

Men totalt sett har vi nok mye jevnere arbeidsfordeling enn alle de vi omgås, og jeg klager absolutt ikke (ofte).

Ja, det kan jeg rekke opp hånden på... og, det skulle bare mangle. Vi er begge barn av vår tid, dvs. min mor lærte aldri meg å pusse vinduer og presse skjortekrager, hans far lærte ikke ham å mekke bil og snekre bord. Dette med familie og hjem er noe vi måtte finne ut av sammen.Men klart vi har forskjellige interessefelt. Rydder gjør vi begge to. Husvasken har vi satt bort:-)

Vi har to gutter, vi har absolutt et felles ansvar for deres ve og vel. Nå for tiden er jeg høygravid og da er det pappaen som tar mesteparten av det praktiske: kler på om morningen, leverer, henter...

Vi har en felles interesse i matlaging, det er guttene våre en del av (er med og griser). Ellers rydder størstemann opp lekene etter seg, minsten er for liten, men står feks ved siden av oss og bøller med vannet når vi er ved oppvaskkummen.

Praktiske gjøremål er en del av livet, også for guttene - store som små. Det ville jo være helt villt bortinatta hvis jeg, i tillegg til å jobbe, skulle være den som ordnet opp i alle de huslige syslene. Og han den eneste som kunne skifte sikringer, betale regninger og levere bilen på verksted….Aldri i verden!

Det hender ofte at mannen min får skryt av barnehagepersonalet etc. fordi han stiller opp så mye. Han fortjener selvsagt all ros som en flott mann og pappa….Men jeg har til gode å høre at en mor som stiller opp for barna sine får ros av den grunn….

Gjest betasuppe

Jeg er for tiden hjemme med barn og jeg gjør mer husarbeid enn min mann. Når han er hjemme hjelper han alltid til. Han er lidenskapelig glad i å lage mat, han driver med hagearbeid, maler, tapeserer, OG han rydder opp etter seg.

Jeg er veldig fornøyd!:)

Gjest kanskjeenannengang

Vet ikke helt hvor høyt jeg skal heve hendene jeg *S*

Jeg sørger for at mann og barn kommer seg opp hver dag. Sørger for at barnet får på seg rene klær, slikt ser ikke gubben. Må også si til gubben når han skal stelle seg,barbere seg,at det er på tide å skifte klær.

Jeg er den som tar oppvasken og stort sett lager mat. Hvis han lager mat, må jeg sørge for at alt som trengs til måltidet er vasket og klart til bruk. Og spør han om råd til noe angående matlagingen, og jeg hjelper ham, er han plutselig ikke å se på kjøkkenet mer. Jeg rydder også av bordet i ni av ti tilfeller.

Jeg vasker og rydder klær og hus. Han har faktisk tatt støvsugeren to ganger det siste året. Han har også tatt oppvask noen ganger.

Jeg sørger for innkjøp evt. handlelister.

Men gubben tar kveldsstellet på barnet da. Etter å ha blitt mast på en times tid.*s*

Barnet er redd for støvsugeren enda(4år), men er gladelig med og rydder bordet, lage mat, vaske opp, vaske klær. Barnet rydder også rommet sitt hvis jeg spør eller er med, men ikke når faren spør.

Jeg skal sørge for at barnet mitt lærer huslige oppgaver og ikke blir som faren!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...