Gå til innhold

Tidlig skolestart

Anbefalte innlegg

Vi har ei jente født i januar 2001 som vi ønsker å søke tidlig skolestart for. Det er mange grunner til dette: hun er midt mellom en storesøster født i november 2 år før og en lillebror født 2 år etter (slik at de går i klasser med 2 års mellomrom også), de fleste av venninnene fra barnehagen er 2000 barn og hun virker gløgg og kan bl.a. allerede de fleste bokstaver og tall.

Er det noen som har erfaring med dette eller synspunkter rundt saken? Hvem er det som til syvende og sist avgjør dette - PPT tjenesten eller skolen. Har kontaktet PPT og satt i gang prosessen, men er redd for at skolen (med en rektor som er kjent for å ha motstand mot tidlig start) kan lage problemer selv om PPT "godkjenner".

Er takknemlig for innspill!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnehagen er allerede inni bildet siden de må fylle ut en del skjemaer som skal sendes til PPT som deretter kommer for å vurdere.

Ok, dersom barnehagen er med å anbefale dette, stiller du sterkere. :-)

Vi har en veldig høy gutt som også er veldig tidlig ute med lesing, regning osv. men fikk ikke fortidlig skolestart.

Han er født i januar og leker med den fire år eldre broren sine kamerater.

Under innskrivingen så han nesten ut som en konfirmant ved siden av de andre. Jeg håper at han ikke skiller seg for mye ut når han nå begynner til høsten.....eller kjeder seg...

Det jeg fikk høre av flere at det betyr mest for barnet i ungdomsskolealder å ikke være yngst i klassen.

Heldigvis koser han seg veldig i barnehagen. Så det var greit at det ble sånn det ble...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435355
Del på andre sider

Det er litt ulikt hvem som tar endelige avgjørelsen, det er enten skolekontoret eller skolen hun skal gå på. Ymse hvor strenge de er på dette også, her i strøket får barn født tildlig på året og som ellers virker aldersadekvate, innviget søknaden. Personlig synes jeg det er helt greit, da det ikke er litt tilfeldig om hun ble født i januar eller desember året før.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435365
Del på andre sider

Gjest vet du dette fra før?

Jeg er sterkt imot at barna begynner for tidlig. Som foreldre til skolebarn som gikk i første trinn i fjor så jeg at barna som var født sent på året var barnsligere enn barna som var født tidlig på året. Dette merket også barna og ble kommentert litt negativt.

Dessuten skal barna sitte stille i timene og ikke snakke utide. Dette er også vanskeligere for yngre barn enn eldre.

De får nesten ikke hjelp til på og avkledning. Mestrer barnet dette i full fart? Mange av førsteklassingene har så dårlig tid for de vil ut i friminuttet så de kler seg ikke godt nok. Særlig gjelder dette barn som da kler på seg sent slik at halve friminuttet forsvinner.

Det er utrolig mange av barna som er vant til barnehage og fortrolige med det som blir veldig redde på skolen den første tiden. Fordi alt er nytt og veldig stort og lite voksenkontakt i forhold til det som dem er vant til.

Hvis barnet skal på sfo, så er det enda mindre oppfølging. På mange skoler så er det ikke oversikt i det hele tatt. Vet om tilfeller hvor foreldre skal hente barnet sitt og de voksne ikke vet hvor barnet er og det må letes rundt på skolen. Ikke særlig god følelse hvis barnet er lite. Eller hva?

oppsummering:

Selve læringen på skolen med tall og bokstaver teller ikke noe særlig,for det klarer de fleste av barna bra, men det sosiale aspekteret er anderledes og krever mye!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435369
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg godt, har faktisk tenkt de samme tankene selv rundt dattera mi som er født i mars 2001. Regner ikke med at det er aktuelt for henne siden hun er født i mars, men pr i dag kan hun allerede lese og skrive, er veldig flink til å sitte å konsentrere seg, og leker nesten bare med 2000-barna i barnehagen. Er nok mest redd for at de som begynner for tidlig på skolen skal bli ertet fordi de da er mindre av vekst, og fordi de hele tiden er yngre når de blir så store at det er aktiviteter med aldersgrense på. I klassen min på skolen gikk det en som var født i januar året etter oss andre, han klarte seg fin-fint.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435408
Del på andre sider

Jeg er sterkt imot at barna begynner for tidlig. Som foreldre til skolebarn som gikk i første trinn i fjor så jeg at barna som var født sent på året var barnsligere enn barna som var født tidlig på året. Dette merket også barna og ble kommentert litt negativt.

Dessuten skal barna sitte stille i timene og ikke snakke utide. Dette er også vanskeligere for yngre barn enn eldre.

De får nesten ikke hjelp til på og avkledning. Mestrer barnet dette i full fart? Mange av førsteklassingene har så dårlig tid for de vil ut i friminuttet så de kler seg ikke godt nok. Særlig gjelder dette barn som da kler på seg sent slik at halve friminuttet forsvinner.

Det er utrolig mange av barna som er vant til barnehage og fortrolige med det som blir veldig redde på skolen den første tiden. Fordi alt er nytt og veldig stort og lite voksenkontakt i forhold til det som dem er vant til.

Hvis barnet skal på sfo, så er det enda mindre oppfølging. På mange skoler så er det ikke oversikt i det hele tatt. Vet om tilfeller hvor foreldre skal hente barnet sitt og de voksne ikke vet hvor barnet er og det må letes rundt på skolen. Ikke særlig god følelse hvis barnet er lite. Eller hva?

oppsummering:

Selve læringen på skolen med tall og bokstaver teller ikke noe særlig,for det klarer de fleste av barna bra, men det sosiale aspekteret er anderledes og krever mye!

"Som foreldre til skolebarn som gikk i første trinn i fjor så jeg at barna som var født sent på året var barnsligere enn barna som var født tidlig på året. "

Barnsligere barn...? :) Hvem er det egentlig som SKAL være barnslig, da??? Etter min mening er 6 åringer barnslig, enten de er født tidlig eller sent på året, og det er jo det de SKAL være også, ikke sant??? :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435414
Del på andre sider

Skjønner deg godt, har faktisk tenkt de samme tankene selv rundt dattera mi som er født i mars 2001. Regner ikke med at det er aktuelt for henne siden hun er født i mars, men pr i dag kan hun allerede lese og skrive, er veldig flink til å sitte å konsentrere seg, og leker nesten bare med 2000-barna i barnehagen. Er nok mest redd for at de som begynner for tidlig på skolen skal bli ertet fordi de da er mindre av vekst, og fordi de hele tiden er yngre når de blir så store at det er aktiviteter med aldersgrense på. I klassen min på skolen gikk det en som var født i januar året etter oss andre, han klarte seg fin-fint.

Jeg begynte også et år tidligere på skolen, mulig jeg er litt farget av det. Jeg er født i mai. Men det gikk fint meg meg da, og jeg mener at om man i klassen har barn født sent på året eller tidlig året etter er et fett. At de ikke er modne når de er født sent på året er en annen sak... Da får man heller være fan av skolestart når man fyller 6 år, uansett når på året dette måtte være.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435415
Del på andre sider

"Som foreldre til skolebarn som gikk i første trinn i fjor så jeg at barna som var født sent på året var barnsligere enn barna som var født tidlig på året. "

Barnsligere barn...? :) Hvem er det egentlig som SKAL være barnslig, da??? Etter min mening er 6 åringer barnslig, enten de er født tidlig eller sent på året, og det er jo det de SKAL være også, ikke sant??? :)

Nei, jeg synes ikke barna skal være så barnlige...

*lol*

Men, du skjønte vel at hun mente mer umodne enn de født tidligere på året? Synes du var litt ivrig med tollekniven der....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435417
Del på andre sider

Skjønner tankegangen din, og har litt samme problemet selv.

Datteren vår (april 2001) har flere gode venninner i barnehagen som begynner ett år før henne på skolen. Hun har barn som begynner samtidig med henne også, men de skal ikke gå på samme skole. I nabolaget er det heller ingen jenter som begynner i samme klasse, bare en som begynner året før. (men vi bor i byggefelt, så hun blir nok kjent med andre etterhvert som hun blir større)

Jeg vil ikke søke om for tidlig start til min datter, men jeg er ikke imot det, dersom foreldrene finner at det er beste løsningen for deres barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435418
Del på andre sider

Annonse

Gjest blomsterløk

Ok, dersom barnehagen er med å anbefale dette, stiller du sterkere. :-)

Vi har en veldig høy gutt som også er veldig tidlig ute med lesing, regning osv. men fikk ikke fortidlig skolestart.

Han er født i januar og leker med den fire år eldre broren sine kamerater.

Under innskrivingen så han nesten ut som en konfirmant ved siden av de andre. Jeg håper at han ikke skiller seg for mye ut når han nå begynner til høsten.....eller kjeder seg...

Det jeg fikk høre av flere at det betyr mest for barnet i ungdomsskolealder å ikke være yngst i klassen.

Heldigvis koser han seg veldig i barnehagen. Så det var greit at det ble sånn det ble...

Hvorfor er det så viktig at de ikke skal være yngst i ungdomsskolen??

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har en sønn som er født i desember, og som vil være 5 1/2 ved skolestart.

Og vi har ikke sett på det som noe problem, eneste problemet må være kommentarer fra venner og bekjente.

Når de fikk høre termin fikk vi støtt kommentarer som at "det kan vel ikke være planlagt"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435433
Del på andre sider

Gjest Telemarkingen

Syns barna begynner tidlig nok som de gjør idag jeg.

Her i vår kommune (i Telemark), får barna ikke starte tidligere enn de skal.

De får heller ikke starte senere, et vennepar har tvillinger født i des., de prøvde å utsette skolestart til året etter, men fikk nei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435446
Del på andre sider

Gjest Persille

oppsummering:

Modenhet handler ikke alltid om dato da...

Jeg er født i juni, og begynte ett år for tidlig på skolen, i klassen min gikk en gutt født i desember akkurat 1,5 år før meg - og han var langt verre enn noen andre i klassen.

Han begynte ett år for sent - jeg ett år for tidlig, de andre i klassen når de skulle.

Men alt i alt var vi sånn nogenlunde på samme nivå alle sammen :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435475
Del på andre sider

oppsummering:

Er man nødvendigvis så veldig mye mer moden om man er født i desember 00 enn om man er født i januar 01 da...?

Jeg forstår problemstillingen din, men det er bare dager som skiller et barn født det ene året fra et barn født det andre året. Det er nok ikke uten grunn at man fakisk selv kan velge for de barna som er helt på vippen.

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435517
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig at de ikke skal være yngst i ungdomsskolen??

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har en sønn som er født i desember, og som vil være 5 1/2 ved skolestart.

Og vi har ikke sett på det som noe problem, eneste problemet må være kommentarer fra venner og bekjente.

Når de fikk høre termin fikk vi støtt kommentarer som at "det kan vel ikke være planlagt"

Du har ikke prøvd det kanskje, å være den siste til å passere aldersgrensen til den og den filmen, den siste til å bli gammel nok til å gå på klubben (noen av dem opererer med aldersgrenser i stedet for klassetrinn), siste til å komme over den seksuelle lavalder, siste til å kunne gå ut på byen.

Det er noe herk å vente mens stort sett alle andre har "gått videre" med sitt liv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435534
Del på andre sider

Du har ikke prøvd det kanskje, å være den siste til å passere aldersgrensen til den og den filmen, den siste til å bli gammel nok til å gå på klubben (noen av dem opererer med aldersgrenser i stedet for klassetrinn), siste til å komme over den seksuelle lavalder, siste til å kunne gå ut på byen.

Det er noe herk å vente mens stort sett alle andre har "gått videre" med sitt liv.

Den kan underskrives ;)

Både jeg og sambo er født sent på året (han i november, jeg i desember), og var veldig bastante på at vi vil ha unger født tidlig eller midt i året, IKKE senere enn august, hehe.

Og nå har jeg termin i april :)

(Nå som jeg er voksen, syns jeg det er en fin ting å være desemberbarn, men det har vært en lang vei hit, hehe)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435541
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Jo, det er akkurat det jeg har prøvd, og jeg kan ikke si det bød på noen problemer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201688-tidlig-skolestart/#findComment-1435562
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...