Gå til innhold

Tidlig skolestart

Anbefalte innlegg

Gjest kalendria

Jeg er født i januar, og begynte for tidlig på skolen. Jeg ser ingen fordeler ved å ha begynt for tidlig. Jeg var "skolemoden" og sosialt moden nok da jeg begynte, og har alltid vært en av de flinkeste i klassen.

Men - på ungdomsskolen og videregående var det ikke det det viktigste. Det var kjedelig å alltid være yngst, kunne gå på voksenkino, fest, ta lappen osv osv osv senere enn alle andre.

Og - jeg mener, sett i ettertid, at jeg var sosialt mer umoden og utrygg på ungdomsskolen og videregående enn de andre i klassen. Slet nok litt med det, og ingen kunne forutse at jeg kom til å oppleve det sånn da beslutningen om å la meg begynne for tidlig på skolen ble tatt. For DA var jeg moden nok, på alle vis. Forskjellen ble tydligere senere.

I dag er jo situasjonen helt annerledes, siden ungene begynner på skolen når de er 6. Jeg var tross alt 6,5 år da jeg begynte, barnet ditt blir bare 5.5 år. Jeg skjønner ikke vitsen, og ville ikke valgt fremskyndet skolestart for mitt barn, dersom jeg var i deres situasjon. Uansett hvor modent barnet virker.

Fortsetter under...

Gjest vet du dette fra før?

Er man nødvendigvis så veldig mye mer moden om man er født i desember 00 enn om man er født i januar 01 da...?

Jeg forstår problemstillingen din, men det er bare dager som skiller et barn født det ene året fra et barn født det andre året. Det er nok ikke uten grunn at man fakisk selv kan velge for de barna som er helt på vippen.

Beste hilsen fra

Det å være 6 år i januar og sammenligne med å fylle 6 år i desember gir stor forskjell i modenhet hos barna i 1.trinn.

Det er ofte i utslag i leken at store forskjeller viser seg.

Det er ikke så stor forskjell med en måned i mellom som du sier, men da burde man heller sette pris på at barnet får dette året ekstra i barnehagen.

Som sagt på vår skole har det ikke vært bra hele tiden mellom barna. Interessene er forskjellige og også på utedagene gir dette utslag. De eldre barna orker å gå lange turer, mens de minste er veldig slitne etter en stund.

Vår skole er stor. Det er kanskje bedre forhold på en liten bygdeskole?

Den kan underskrives ;)

Både jeg og sambo er født sent på året (han i november, jeg i desember), og var veldig bastante på at vi vil ha unger født tidlig eller midt i året, IKKE senere enn august, hehe.

Og nå har jeg termin i april :)

(Nå som jeg er voksen, syns jeg det er en fin ting å være desemberbarn, men det har vært en lang vei hit, hehe)

Vel, jeg syntes min bursdag i august var ille nok, og vesla ble født i desember allikevel.

Hehe :-)

Gjest M.Angelica

Vel, jeg syntes min bursdag i august var ille nok, og vesla ble født i desember allikevel.

Hehe :-)

He he..jeg er og født i august!

Det var så kjedlig å bli 18 så sent på året! Var dritforbanna på foreldrene mine at de ikke kunne planlegge litt bedre.. =)

En av min datters klassevenninner var også gløgg og flink og født tidlig i januar ( bare tre uker yngre enn mitt desemberbarn) og ønsket å gå sammen med venninnene fra barnehagen.

Nå er de fjerdeklassinger og hun sliter skikkelig både faglig og sosialt.Hun hadde absolutt hatt godt av et år til i barnehagen.

Problemene kunne selvsagt ha oppstått uansett, det blir bare spekulasjoner. Men foreldrene angrer iallefall mye, men synes ikke at hun skal gå omigjen heller da....

Så tenk dere iallefall nøye om, men det er jo dere som kjenner jenta best og må ta avgjørelsen ut fra det.

En av min datters klassevenninner var også gløgg og flink og født tidlig i januar ( bare tre uker yngre enn mitt desemberbarn) og ønsket å gå sammen med venninnene fra barnehagen.

Nå er de fjerdeklassinger og hun sliter skikkelig både faglig og sosialt.Hun hadde absolutt hatt godt av et år til i barnehagen.

Problemene kunne selvsagt ha oppstått uansett, det blir bare spekulasjoner. Men foreldrene angrer iallefall mye, men synes ikke at hun skal gå omigjen heller da....

Så tenk dere iallefall nøye om, men det er jo dere som kjenner jenta best og må ta avgjørelsen ut fra det.

Det er stor forskjell mellom ditt desemberbarn og henne, pga. fødselsåret?

Jeg påstår ikke at du tar feil, jeg er bare nysgjerrig på hvorfor disse 3 ukene akkurat rundt årsskiftet er så magiske.

Annonse

He he..jeg er og født i august!

Det var så kjedlig å bli 18 så sent på året! Var dritforbanna på foreldrene mine at de ikke kunne planlegge litt bedre.. =)

LOL! Kjenner igjen den tankegangen, ja! ;-)

Det var alltid no om sommeren som jeg ikke var gammel nok til å delta på før bursdagen min kom om høsten! ;-)

Sommeren er jo også ofte en tid hvor man treffer nye barn/unge, og da var det veldig typisk for høstbarna og svare at man var "snart 12/13/14 osv" når noen spurte hvor gammel du var! :-)

Det er stor forskjell mellom ditt desemberbarn og henne, pga. fødselsåret?

Jeg påstår ikke at du tar feil, jeg er bare nysgjerrig på hvorfor disse 3 ukene akkurat rundt årsskiftet er så magiske.

Jeg aner ikke hvorfor, kanskje fordi hun "mistet" et år/6 mnd i bhg eller hjemme? Og problemene kunne jo oppstått uansett 8det vilel de trolig...?)

Nå er mitt desemberbarn svært moden for alderen da, men jeg venter nesten på "smellen" for henne også.

Poenget mitt er vel helst at selv om et barn "virker" moden og skoleklar før sine jevnaldrende, så er det ikke sikkert det vedvarer. Og da er det kanskje litt "dumt" å forsere en skolestart.

En ting er jo at man ofte kommer i uttakt i forhold til aldersbestemte aktiviteter, der man omtrent slavisk følger fødselsåret.

Uansett er det jo litt dumt å sitte å synse på nett over et barn man ikke kjenner, men jeg syens det er viktig å fortelle om de gangene da det ikke går så bra også! Det er jo foreldrene og fagfolkene rundt som må ta denne avgjørelsen, men de kan også ta feil.

Jeg kjenner jo ikke den ungen det er snakk om, men mitt syn på for tidlig oppstart på skolen er at det må være bedre for et barn å være moden i forhold til de andre i klassen. Å få et "forsprang" på en måte, heller enn å være den som hele tiden er minst. Dessuten er det det med å være på neste kalenderår i forhold til når man får lov til å begynne på ting osv - husker ei jeg kjenner som hadde det litt trasig det året vi var russ - hun var ikke gammel nok til å komme inn på russekroer osv..

Jeg selv var ganske flink rent faglig da jeg var lita, leste bla. da jeg var 4 år, men aldri i verden om jeg hadde vært moden til å begynne på skolen et år for tidlig! Det er mange andre områder enn akkurat lesing og skriving som avgjør hvor moden en unge er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...