Gå til innhold

Ritalin og andre medisiner

Anbefalte innlegg

ingi1365380494

Hei,

Jeg er snart 24 og har nettop begynt med utprøvende beh. med ritalin. Det er gått 2 uker med opptrapping og jeg merker ikke stort negativt, er ganske fornøyd.

Desverre sliter jeg endel med sosial angst, som gir endel fysiske utslag. Jeg tør nesten ikke gå ut av huset. Jeg har tenkt å be legen min om buspar/buspiron, for det tror jeg går bra sammen med ritalin. Det jeg lurer på er betablokkere, jeg vet ikke så mye om hva det er, men har lest at de kan dempe de fysiske angstreaksjonene som plager meg sånn. Bør jeg spørre legen om jeg kan få det, eller bør jeg bare glemme det?

Håper på svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201698-ritalin-og-andre-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville prøvd buspar var jeg deg. Det er ikke god dokumentasjonen på at betablokkere gir god virkning på angst, og personlig merket jeg ikke noe når jeg prøvde det som et migreneforebyggende middel. Men det hadde andre bivirkninger, det skal jeg love deg. Jeg har venninner med svært høyt blodtrykk som sykes det virker"beroligende", men det gir jo litt mening.

Buspar har jeg også prøvd, men siden jeg er blant dem som veldig lett får hodepine, gikk ikke det. Men dette er jo individuelt.

Muligens kan du prøve et tillegg av SSRI, eller SNRI hvis ikke buspar virker bra. NHD foreslo såvidt jeg kan huske forleden SNRI,(eks. Efexor) siden det virker på noradrenalinet i tillegg til serotonin. Hvis man har ADHD kunne det være et gunstig middel å koble når man ikke går på stratterra eller edronax.(Begge de sistnevnte virker på signalstoffet noradrenalin)

Vh

Gjest velg noe annet

Jeg ville prøvd buspar var jeg deg. Det er ikke god dokumentasjonen på at betablokkere gir god virkning på angst, og personlig merket jeg ikke noe når jeg prøvde det som et migreneforebyggende middel. Men det hadde andre bivirkninger, det skal jeg love deg. Jeg har venninner med svært høyt blodtrykk som sykes det virker"beroligende", men det gir jo litt mening.

Buspar har jeg også prøvd, men siden jeg er blant dem som veldig lett får hodepine, gikk ikke det. Men dette er jo individuelt.

Muligens kan du prøve et tillegg av SSRI, eller SNRI hvis ikke buspar virker bra. NHD foreslo såvidt jeg kan huske forleden SNRI,(eks. Efexor) siden det virker på noradrenalinet i tillegg til serotonin. Hvis man har ADHD kunne det være et gunstig middel å koble når man ikke går på stratterra eller edronax.(Begge de sistnevnte virker på signalstoffet noradrenalin)

Vh

Buspar er en ubrukelig medisin. Har aldri hørt om noen som har hatt god virkning av den. Den ligger vel omtrent nederst på lista av det som kan anbefales for (sosial) angst og depresjon.

Gå heller for Efexor, evt. Zyban eller liknende.

ingi1365380494

Buspar er en ubrukelig medisin. Har aldri hørt om noen som har hatt god virkning av den. Den ligger vel omtrent nederst på lista av det som kan anbefales for (sosial) angst og depresjon.

Gå heller for Efexor, evt. Zyban eller liknende.

Takk for svar, begge to. Legen min vil gi meg buspar, og jeg kommer vel til å gi det en sjanse, siden det ikke akkurat er mye å velge mellom av preparater mot angst. Efexor har jeg prøvd, fikk endel bivirkninger. Er ikke zyban veldig dyrt?

• 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...