Gå til innhold

Det viktigste å lære barna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Elextra

I tillegg til det de andre her skriver: glad i litteratur/kunst/musikk og gjerne også naturen...

Fordomsfrihet

Eventyrlyst

Fantasi

Er det virkelig viktigere å lære barna å bli glad i kunst og kultur enn i f.eks. matematikk og biologi? Barn (og mennesker generelt) er vel forskjellige, og kan ha ulike, men likeverdige, preferanser?

Annonse

Gjest lytt og lær av ungene du kanskje får

Jeg er 3.barnsmor og forsøker å vektlegge:

1. respektere andre og selg selv

2. Vise omsorg for andre

3. Være fornøyd med det vi har......

Det siste har jeg funnet ut er viktig for i et vanvittig kjøpepress skal jo ungene ha ny mobil annenhver måned og nye klær og nye sko og nytt ditt og datt fordi alle andre får det.

Vi forsøker å gi barna mye i form av opplevelser i form av enkle skogsturer med matpakke til mer spennende turer i inn og utland og dette slår an mye mer enn en ny genser og tenk all erfaring da....PS. Alle i familien må selvsagt være med å soare når vi skeier ut med litt mer kostbare turer... men det går egentlig fort å spare opp dersom man kutter ut en masse småkjøp.

Og sist men ikke minst gir vi ungene masse koser og klemmer og forteller dem at vi erglad i dem og bryr oss om dem og at vi hører på de og lytter til det de har å si på godt og vondt.

dette har reslutert i åpne og ok unger som forteller oss hvordan de har det hva de har gjort på skolen på godt og vondt. de forteller like gjerne om at de har kommet på gangen som at de har fått ros for god oppførsel...

ja vi har sammensatte unger og en med adhd så her går det unna.

huff dette ble mye og litt rotete.

Jeg er 3.barnsmor og forsøker å vektlegge:

1. respektere andre og selg selv

2. Vise omsorg for andre

3. Være fornøyd med det vi har......

Det siste har jeg funnet ut er viktig for i et vanvittig kjøpepress skal jo ungene ha ny mobil annenhver måned og nye klær og nye sko og nytt ditt og datt fordi alle andre får det.

Vi forsøker å gi barna mye i form av opplevelser i form av enkle skogsturer med matpakke til mer spennende turer i inn og utland og dette slår an mye mer enn en ny genser og tenk all erfaring da....PS. Alle i familien må selvsagt være med å soare når vi skeier ut med litt mer kostbare turer... men det går egentlig fort å spare opp dersom man kutter ut en masse småkjøp.

Og sist men ikke minst gir vi ungene masse koser og klemmer og forteller dem at vi erglad i dem og bryr oss om dem og at vi hører på de og lytter til det de har å si på godt og vondt.

dette har reslutert i åpne og ok unger som forteller oss hvordan de har det hva de har gjort på skolen på godt og vondt. de forteller like gjerne om at de har kommet på gangen som at de har fått ros for god oppførsel...

ja vi har sammensatte unger og en med adhd så her går det unna.

huff dette ble mye og litt rotete.

"Vi forsøker å gi barna mye i form av opplevelser i form av enkle skogsturer med matpakke til mer spennende turer i inn og utland og dette slår an mye mer enn en ny genser og tenk all erfaring da....PS. Alle i familien må selvsagt være med å soare når vi skeier ut med litt mer kostbare turer... men det går egentlig fort å spare opp dersom man kutter ut en masse småkjøp"

Dette bivåner jeg virkelig. Opplevelser familien har gjort sammen, enten det er små turer eller lange ferie-reiser, er noe man vil ha glede og utbytte av hele livet. Langt mer enn en ny salong, det spesielle plagget osv..

At jeg elsker dem betingelsesløst, at de har *de og de* kvalitetene og egenskapene, at de oppøver seg i og utøver empati og rettferdighet, at de ter seg skikkelig i livet, hvordan man sosialiserer seg gjennom tenkning og praksiser, at penger ikke vokser på trær, at man må gi for å få, at man ofte må forsake noe og at det er en del av livet, at det er viktig å ha det artig og glede seg over små og store ting, viktigheten av å gjøre sitt beste og strekke seg etter gode mål og at de som søsken er knyttet til hverandre og har omsorg for hverandre livet ut, lenge etter at vi foreldre er døde.

PS: Jeg har ikke lest de andre svarene i tråden.

Er det virkelig viktigere å lære barna å bli glad i kunst og kultur enn i f.eks. matematikk og biologi? Barn (og mennesker generelt) er vel forskjellige, og kan ha ulike, men likeverdige, preferanser?

Nei, det er det selvsagt ikke, men jeg tenkte ikke på det i farten. Dessuten tenkte jeg ikke på typiske skolefag, de er jo viktige alle sammen.

Det er jo litt personavhengig,da. Jeg er selv kulturellt interessert, så da priorieterer jeg det. Hadde jeg vært fotballinteressert, så hadde jeg prioritert det. Sånn er det bare.

Men jeg elsker å ta med barna på Teknisk museum, så der dekker jeg opp litt av realfagene...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...