Gå til innhold

Kort baby - dårlige utsikter?

Anbefalte innlegg

Min sønn er 8 måneder. Da han ble født (litt etter termin) var han 48 cm og 3200 gram. På 8 mnd kontroll på helsestasjonen målte han nå 67 cm i lengde og 8100 gram i vekt og 45,8 cm i hodeomkrets. Han er en frisk gutt som ligger godt an i den motoriske utviklingen. Han har ingen påfallende utseendemessige trekk i ansikt eller kropp, men jeg har vært bekymret for at han er så kort. Han ligger et sted mellom nederste og nest nederste percentil på vekstkurven. Der har han ligget stabilt ved hver måneds måling siden fødsel. Slik jeg skjønner det, vil dette tilsvare en ca høyde på i underkant av 1.60 som 17-åring. Og dette mener jeg er svært bekymringsfullt! Helsesøster sa at jeg ikke skulle bekymre meg fordi høyden er innenfor normalvariasjonen, men man kan jo ikke legge skjul på at det vil kunne være vanskelig å leve som mann med en høyde på under 1.60. Jeg (mor) er 1.63 høy og far er 1.84 høy. Det finnes ingen spesielt kortvokste i vår familie (mennene i min familie er rundt 1.80). Jeg vet at det ikke er noe spesielt vi kan gjøre på nåværende tidspunkt (annet enn å sørge for at vi ikke projiserer vår bekymring over på gutten selvfølgelig), men mitt spørsmål er som følger: Hvor vanlig er det at babyer med lav høyde beveger seg oppover i vekstkurven når de blir eldre? Tatt i betraktning min og min manns høyde, vil det være sannsynlig at sønnen min kan ta igjen noe slik at hans høyde kan bli større enn 1.60 som voksen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201749-kort-baby-d%C3%A5rlige-utsikter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fei1365380229

Jeg vet ikke om det finnes noe statistikk på det med lav fødselshøyde - lav slutthøyde, men jeg har selv en sønn som var 48 cm og 2780 gram ved fødsel (født til termin). Han er i dag 13 år og er 1.39 cm.

Jeg tror du bør slutte å bekymre deg og heller se det litt an, gutten er tross alt ikke mer enn 8 måneder og han ligger faktisk på kurven, min gutt lå 3 cm under laveste kurve.

Hvis det viser seg at han fortsetter å være lav vil nok helsesøster på skolen sende han videre til utredning etterhvert. Vår sønn har vært det og han vil nok ikke bli noen kjempe.

Prøv så godt dere kan å ikke la bekymringer angående høyde smitte over på deres sønn. Det finnes utrolig mange små menn også, ta en titt på en del fotballspillere, Ravi er 1.64, en av USA beste basketballspillere (c",)) er 1.68.

Gunnar Oftedal, barnelege

Det er ikke mulig å trekke noen konklusjoner om hvor lang gutten din kommer til å bli på bakgrunn av veksten hans hittil. Selv om et barn vokser langs de laveste persentilene, kan slutthøyden bli gjennomsnittlig eller over gjennomsnittet. Grunnen til dette er at slutthøyden bestemmes i stor grad av når puberteten inntreffer. Ved tidlig pubertet stopper veksten tidlig, ved sen pubertet fortsetter gutter å vokse langt opp mot 20 års alderen.

Ut fra de høydene du oppgir på far og deg selv har gutten deres arvet et vektspotensiale på 178 cm, slik at jeg i utgangspunktet vil ha den positive tanken at han vil få en lengde deromkring.

Det hender at barn vokser fortere enn vanlig i småbarnsalderen, slik at de krysser noen persentilkanaler, slik at det er en mulighet for at dere allerede om noen år ser at han får en vanlig høyde, men som regel må man vente å se til puberteten inntreffer. En mulighet til å få rede på vekstpotensialet på et tidligere tidspunkt, f.eks. ved skolestart, er å ta røntrenbilde av skjeletter på ve. hånd. Det forteller om skjelettmodningen, og ut fra tabeller kan man si hovr langt veksten er kommet, og hvor lang han ser ut til å kunne bli. Mitt råd er å måte ham årlig i tiden fremover, og plotte lengen inn på vekstskjemaet. Da kan man følge vekstmønsteret og ha det som bakgrunn dersom det senere blir aktuelt å foreta en vurdering av tilvekst og slutthøyde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...