Gå til innhold

Barn med til Colombia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi hadde med et barn/ungdom som var i 8 klasse når vi reiste til Colombia sist. Skolen sa: Selvfølgelig må han være med. Han kommer til å lære mye mer på den turen enn han kan lære hele skoleåret her! Han ble bedt om å skrive dagbok og hadde ellers ikke med noen fagbøker som jeg kan huske iallefall.

Det gikk veldig fint. Vi var borte i nesten 5 uker. Og læreren hadde rett; han har lært utrolig mye på den turen! Ville aldri ha reist uten han.

Tror også at det er utrolig viktig at søsken får være med for at de skal få den samme tiden til å bli kjent med det nye barnet som dere gjør og jeg tror at det er bedre at dere blir kjent med barnet samtidig enn at de må begynne på nytt når dere evt. kommer hjem med barnet?!

Med langt mellomrom mellom barna våre må jeg dessverre gå på tvers av det jeg nettopp har sagt når vi selv skal avsted denne gangen. Eldstemann er nå i videregående skole og kan simpelthen ikke være borte så lenge. Han mister da hele skoleåret. Han har heller ikke noe spesielt ønske om å være med. Det var nok en spesiell opplevelse, men det var jo også lange dager med mange nybakte foreldre med småbarn rundt oss og lite jevngamle. Det kan vel drive enhver ungdom fra vettet:)

En familie jeg kjente fikk ikke fri for sin sønn (i 5 uker) og måtte rett og slett ta han ut av skolen.

Skoler er generelt lite glad for lange fravær. Når det er sagt, har jo barna rett til en skoleplass når de kommer tilbake. Man kan riktignok risikere at de ikke kommer i den samme klassen, men i realiteten er nok risikoen for det ganske liten.

Ellers er jeg jo helt enig med læreren til Cools barn. Barna lærer mye mer av å være i et annet land en stund. Bra at noen skoler/lærere har skjønt poenget. Håper det også gjelder dine barns skole.

En familie jeg kjente fikk ikke fri for sin sønn (i 5 uker) og måtte rett og slett ta han ut av skolen.

Skoler er generelt lite glad for lange fravær. Når det er sagt, har jo barna rett til en skoleplass når de kommer tilbake. Man kan riktignok risikere at de ikke kommer i den samme klassen, men i realiteten er nok risikoen for det ganske liten.

Ellers er jeg jo helt enig med læreren til Cools barn. Barna lærer mye mer av å være i et annet land en stund. Bra at noen skoler/lærere har skjønt poenget. Håper det også gjelder dine barns skole.

Tusen takk for gode svar.

Ja, jeg tror også at ungene lærer mye på en slik tur.De blir med uansett.

Opplæringslovens §2-11 slår fast at det ikke kan gis permisjon fra skolen i mer enn to uker uansett årsak. Men den sier videre at det ved adopsjon fra utlandet kan bestemmes at barnet ikke skal miste skoleplassen sin selv om fraværet blir på over to uker.Med andre ord skal de få tilbake plassen i klassen sin. Dette kan være viktig for oss som har skolebarn som skal være med på hentereiser å vite!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...