Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har en sønn på 3 1/2 år som har begynt å stamme. Dvs. det har holdt på en stund, men i det siste har det blitt verre. Han kan gjenta det samme ordet mange ganger før han får frem hva han skal si. Det virker ikke som det plager han, men har merket at "folk" rundt har begynt å reagere. Jeg trodde ikke dette var noe å bry seg om, har tidligere lest litt om at hvis det er periodevis så har det med at de har lært mye nytt etc. Og at det vil gå seg til, men nå har jeg begynt å lure. Bør jeg foreta meg noe? Og bør jeg korrigere han? Jeg har begynt å si at han skal slappe av, og ikke snakke så fort, men burde jeg heller "holde kjeft"? Håper noen har erfaringer å dele med meg, da dette bekymrer meg mye for tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201863-sm%C3%A5barns-stamming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om dette hjelper deg, men da jeg var på hans alder, stammet jeg slik at jeg nesten ikke kunne snakke. Dette var før logopedenes og barnepsykologenes tid og jeg vokste det av meg i god tid før jeg begynte på skolen. Det ble gradvis bedre av seg selv.

Når han er så liten, kalles det ofte stotring. Det går visst som regel over, og det beste skal være å ignorere det. Stamming tror jeg ikke det kalles før barnet er 5-6 år. Hvis du søker på stotring her på DOL, finner du mer om dette, bl.a. fag-svar.

Sønnen min stotret svært mye, men det forsvant gradvis i året mellom 5 og 6 år og nå er det kun unntaksvis han stotrer( kan ikke huske sist faktisk)

Det var nokså ille en sund, særlig når han var ivrig og skulle fortelle noe. Han ble også litt lei seg når han sto fast, men vi ba han bare puste litt og ta det med ro og da kom det.

Han har forresten et usedvanlig stort ordforråd, og logopeden ( som bare observerte han i bhg) sa at han faktisk hadde problemer med å velge ord av og til! :-)

Ikke lag noe stort nummer av det! Det går seg til.

Tusen takk for svar. Ble mye mer beroliget. Vet i hvert fall at jeg nå ikke skal korrigere, men la han få prate seg ferdig, og ikke kommentere det. Så håper jeg han vokser det av seg :)

Annonse

Tusen takk for svar. Ble mye mer beroliget. Vet i hvert fall at jeg nå ikke skal korrigere, men la han få prate seg ferdig, og ikke kommentere det. Så håper jeg han vokser det av seg :)

HVIS det ser ut til å bli verre, og ikke bedre, når han blir eldre og sikrere språklig, er det fint om dere får komme til logoped nokså tidlig. Ikke vent og se det an i "det uendelige".

Men for de aller fleste er det bare sånne småbarnsgreier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...