Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser lengre ned at flere ikke tillater dataspill før etter at leksene er gjort. Men er ungene i form til å gjøre lekser med en gang de kommer fra skolen da?

Når vi kommer hjem lager jeg middag mens Snuppa (5 år) ser film og poden (7 år) spiller dataspill. Etter middagen får de holde på litt til før de gir seg seneste til barne-tv. Det er slett ikke alltid de ser barne-tv, da leker de, vi leser bøker og koser oss sammen - og da kommer leksene frem! Da er poden uthvilt, han har spist middag og fått blodsukkeret opp på et normalt nivå igjen og klarer å konsentrere seg igjen, det hadde overhode ikke funket om han skulle gjort leksene med en gang han kom fra skolen.

Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201877-n%C3%A5r-gj%C3%B8res-leksene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Min datter har alltid, helt ubedt, gjort leksene før vi kommer hjem fra jobb. Om hun plages med noe får vi spørsmålet i døra når vi kommer inn.

Det er helt utrolig hvor stor forskjell det er mellom barn. Vår sønn måtte alltid mases på for å gjøre dem.

Jeg tror det med å gjøre lekser rett etter skoletid er mer typisk for litt større barn som ikke lenger går på SFO, og som kanskje kommer hjem til tomt hus, evt. at de kommer tidligere i forhold til middagen.

Hos oss har vi ikke hatt noen spesielle regler for når man kan gjøre hva, for den eldste. Vi får se om vi må ha et strammere opplegg for lillebror når han får mer lekser enn én i uka (førsteklassing).

Det varierer på når pappaen kommer hjem fra jobb, om det er fritidsaktiviter osv. den dagen. Men stort sett så ser han på TV, leker eller noe mens jeg lager middag, så spiser vi, så gjøres lekser, og så leker han (ser helst ikke barne-tv), etter det så vil han gjerner se tv, mens han spiser kvelds.

Når klokka bli 18 - 19 på kvelden orker ikke snuppa å konsentrere seg. Nå går jo ho bare i 1. klasse, så de har gjerne 2 dager på seg for å få gjort leksene. De blir da oftest gjort mens jeg lager middag, eller mellom middag/barne TV. (Dersom det er noen minutter ledig da)

Min datter har alltid, helt ubedt, gjort leksene før vi kommer hjem fra jobb. Om hun plages med noe får vi spørsmålet i døra når vi kommer inn.

Det er helt utrolig hvor stor forskjell det er mellom barn. Vår sønn måtte alltid mases på for å gjøre dem.

Nå er jo min så liten at han går på sfo ennå, av og til har han gjort leksene der faktisk. Helt greit det, så får jeg bare se over det han har gjort - liker å ha et øye med hva han gjør. :o)

Annonse

Min gutt har foreløpig bare lekser til hver torsdag. Lekseplanen får han på fredager, så leksa er som regel gjort i løpet av helga.

Han går i 1.klasse, så vi må nok justere når de begynner å få lekse til hver dag.

I første klasse fikk de lekser på mandag og de skulle vært gjort til fredag. Nå i andre klasse får de lekser på mandag som skal gjøres til onsdag og lekser på onsdag som skal gjøres til fredag. Så jeg har ansvaret for at mandagsleksene blir gjort og pappan for onsdagsleksene (i forhold til samværsturnus).

Hos oss gjøres leksene etter dagsformen og planene til resten av familien. Noen ganger gjøres de på kjøkkenet mens jeg lager middag andre ganger på kveldstid etter minsten er i seng. Vi har en hektisk hverdag med dager der vi voksne bare møtes i døra når den ene kommer fra jobb 0g den andre skal på jobb.

fei1365380229

Hos oss gjør de stort sett lekser rett etter at de kommer hjem fra skolen.

Eldstemann som har begynt på ungdomsskolen har lekser i 1-2 timer hver dag og trener 3 ganger i uken så det må bli sånn.

De to yngste 3.kl. og 6.kl. har ukeplaner og blir stort sett ferdig med leksene sine på skolen, jeg har sluttet å mase på dem. De får ta ansvaret selv, men jeg hjelper gjerne til hvis det er noe de lurer på og det er det ofte.

5.klassingen vår mister totalt konsentrasjonen når klokken blir over 1800, iallefall når det gjelder lekser.

Hun kommer hjem en time før meg, da setter hun seg med leksene mens det forsatt er stille og rolig i huset. Står hun fast i noe venter hun til jeg kommer hjem så tar vi det imellom middagslagingen.

Tidligere år har vi også konsentrert oss om lekser før middagen, somsagt når middagen er ferdig er det eneste som står i hodet på henne, ut å leke !

Leseleksene tar hun på senga.

Jenta mi elsker å gjøre lekser, så hun pleier å løpe inn på rommet sitt med engang hun kommer hjem fra enten skole/sfo. Til og med lager hun lekser til seg selv de dagene hun ikke trenger å gjøre lekser...

Skjønner ikke hvor hun har denne læregleden ifra... hehe.. kansje hun har arvet noe fra meg allikavel :) Jeg var nemlig akkurat likadan når jeg var liten.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...