Gå til innhold

Hvor lenge varer en fødsel?

Anbefalte innlegg

Gjest Nina 14+2

Vet at det er alt fra 10 min til legene bestemmer at det blir keisersnitt, veldig inviduelt. Det jeg lurer på er, jeg har hørt at dersom en fødsel varer i mer en 48 timer blir det keisersnitt. Man er vel dønn sliten da og orker ikke mer. Men så hører jeg innimellom om super lange fødsler som varer i over 52 timer!!

Man er vel sliten nok etter å ha vært våken så lenge av seg selv og med fødselen i tilegg så er det vel ikke mye krefter til å presse ungen ut? Noen som vet noe om dette?

De fleste jeg kjenner har hatt ca 7 timers fødsler så det er ikke slik atjeg tror alle fødsler varer så utrolig lenge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201891-hvor-lenge-varer-en-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Spørs jo også når man regner at fødselen begynner. Noen regner fra første ve, andre fra veenene har 5 minutters mellomrom og man drar til sykehuset. Mellom disse fasene kan det jo være fra få minutter til et døgn eller mer.

De aller fleste jeg kjenner har født på mellom tre og tolv timer, da regnet fra veene var regelmessige og med ca. fem minutters mellomrom. Men jeg kjenner også noen som har brukt lengre tid, og én som fødte 15 minutter etter at hun ankom sykehuset.

Store variasjoner, med andre ord :-).

Det er vel avhengig av hvordan man regner, og hva som regnes som starten på en fødsel.

Den ene fødselen min begynte med at vannet gikk en fredag kl 14, og barnet ble født mandag kl 12. Hadde i mellomtiden mye masrier.

Ser selv på selve fødselen som kort (ca 3 timer), da det ble satt drypp mandag kl 9. Det var da det virkelig skjedde noe...

Som de to andre her inne har vært inne på så spørs det når man begynner tellinga! ;-)

Skal du begynne å telle fra da du har korte rier/kynnere med forholdsvis lange mellomrom, eller skal du begynne tellinga når det blir mer fart i sakene?

Jordmødre har vel en tendens til å regne først fra det tidspunktet man er i "aktiv fødsel", hvilket for de fleste betyr noen timer kortere enn de historiene som mødrene etterpå forteller til sine venninner! ;-)

Men noen ganger kan jordmødrenes nedtegnelser indikere en mye lengre fødsel enn det som den fødende selv oppfatter som "fødsel".

På mitt partogram står det at fødselen startet med vannavgang klokken X. Men riene startet først 4-5 timer senere, og da var det full guffe med tette rier. Så spør du meg vil jeg si at fødselen startet da.

Leste et sted at fødsler sjelden varer lengre enn 24 timer, og sjelden mindre enn 1 time.

Selv har jeg fødsler som ligger ned mot den nedre av disse "grensene".

Hvorvidt en langvarig fødsel ender i ks eller ikke vil jo avhenge av så mye, bl.a hvor sliten mor er.

Annonse

Det er som de andre her sier misvisende å si at fødselen starter når riene starter, men til gjengjeld det mange kvinner ynder å legge ut om: 'Min fødsel tok 48 timer!', underforstått at det tok to døgn å få barnet ut.

Slik er det jo ikke. Den alminnelige måten, er å regne fra livmormunnen har åpnet seg et visst antall centimeter - som jeg dessverre ikke husker hva er - og fram til barnet er forløst. Det dreier seg vanligvis om noen timer.

Det er som de andre her sier misvisende å si at fødselen starter når riene starter, men til gjengjeld det mange kvinner ynder å legge ut om: 'Min fødsel tok 48 timer!', underforstått at det tok to døgn å få barnet ut.

Slik er det jo ikke. Den alminnelige måten, er å regne fra livmormunnen har åpnet seg et visst antall centimeter - som jeg dessverre ikke husker hva er - og fram til barnet er forløst. Det dreier seg vanligvis om noen timer.

For min del vil dette slå ut motsatt. Jeg går gjerne med 3-4 cm åpning i noen uker, mens de fleste fødslene (fra første rie) har vart under 2 timer. ;-)

For min del vil dette slå ut motsatt. Jeg går gjerne med 3-4 cm åpning i noen uker, mens de fleste fødslene (fra første rie) har vart under 2 timer. ;-)

En av søstrene mine har også hatt det slik, og da kan man jo ikke si at fødselen "varte en hel uke"! *ler*

Men samtidig så er mistenker jeg enkelte av dem som ynder å "skryte" om sine flere døgn lange fødsler *S* at de tar med alt som finnes av kynnere og tidlige rier også! ;-)

Hei!

Jeg tror det regnes ut fra 3 cm jeg.....det nevnte jordmor for meg etter siste fødsel.:0)

Hei!

Jeg tror det regnes ut fra 3 cm jeg.....det nevnte jordmor for meg etter siste fødsel.:0)

Det foresvever meg at jeg ble fortalt 4 cm, men poenget er uansett der:

At den første og langtekkelige tiden det tar å få de første centimetrene åpning, ikke 'teller' som det jordmora noterer som fødsel(tid).

Annonse

I følge min jordmor regnet de fra det var regelmessig 5 minutter mellom hver ri.

I følge min jordmor regnet de fra det var regelmessig 5 minutter mellom hver ri.

Hm, nå ble jeg så nysgjerrig at jeg fant fram fødselsrapportene der begge jordmødrene har notert fødselsstart fra 1-2 cm åpning, mao 5 og 6 timers fødsler.

Når det er sagt, bør jo de som ikke har født, forstå at tiden ikke nødvendigvis er viktig, men heller intensiteten. En langvarig fødsel kan utmerket godt være 'lettere' enn en kortere med brattere riekurve.

fei1365380229

Hm, nå ble jeg så nysgjerrig at jeg fant fram fødselsrapportene der begge jordmødrene har notert fødselsstart fra 1-2 cm åpning, mao 5 og 6 timers fødsler.

Når det er sagt, bør jo de som ikke har født, forstå at tiden ikke nødvendigvis er viktig, men heller intensiteten. En langvarig fødsel kan utmerket godt være 'lettere' enn en kortere med brattere riekurve.

Fikk du fødselsrapporter? Jeg fikk aldri dette, men er grusomt nysgjerrig da jeg føler at jeg hadde to "jævlige" fødsler den første og siste og ville gjerne vite om de var det eller om jeg bare har laget meg historier ut av det :o)

Det er nok umulig å sammenligne uansett åssen man vrir og vender på det.

Min varte i 24 timer fra det var max 5 minutter regelmessig mellom, og jeg hadde stort sett aldri fred. Det gikk i ett, de klarte ikke konsentrere seg til effektive rier, bare smertefulle maserier som kom med ca 2 minutter mellom - mesteparten av tiden. Sammen med 3 timer pressrier etc etc så vil jeg trygt si at min langvarige fødsel var vanvittig intens - selv om den var langvarig.

Å måle det fra noen cm hos meg ville være sprøtt, for det gikk i ett uten mulighet til omtrent snakke eller drikke eller røre på seg i iallefall 12 timer før jeg hadde 4cm åpning. Så gikk det fra 4 til 10 på 5-10 minutter etter epidural ble satt.

Skulle det vært fra 1 cm kan det forøvrig hende at 24 var korrekt for min del uansett, for 1 cm hadde jeg allerede da jeg kom inn på sykehuset, 18 timer før vesla ble født.

Var bare cm 1-4 som tok så himla lang tid (ca 12 timer).

Fikk du fødselsrapporter? Jeg fikk aldri dette, men er grusomt nysgjerrig da jeg føler at jeg hadde to "jævlige" fødsler den første og siste og ville gjerne vite om de var det eller om jeg bare har laget meg historier ut av det :o)

Du må be om å få kopi av dem - store, flotte skjemaer der hele fødselsforløpet er tegnet inn og alt som tenkes kan av informasjon notert opp.

Prøv nå, de er sikkert ikke kastet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...