Gå til innhold

Hvor lenge varer en fødsel?

Anbefalte innlegg

Det er nok umulig å sammenligne uansett åssen man vrir og vender på det.

Min varte i 24 timer fra det var max 5 minutter regelmessig mellom, og jeg hadde stort sett aldri fred. Det gikk i ett, de klarte ikke konsentrere seg til effektive rier, bare smertefulle maserier som kom med ca 2 minutter mellom - mesteparten av tiden. Sammen med 3 timer pressrier etc etc så vil jeg trygt si at min langvarige fødsel var vanvittig intens - selv om den var langvarig.

Å måle det fra noen cm hos meg ville være sprøtt, for det gikk i ett uten mulighet til omtrent snakke eller drikke eller røre på seg i iallefall 12 timer før jeg hadde 4cm åpning. Så gikk det fra 4 til 10 på 5-10 minutter etter epidural ble satt.

Det er nok både lurt og riktig å gjøre som jordmødre, nemlig å konkludere med at ingen fødsler er like.

Fortsetter under...

Skulle det vært fra 1 cm kan det forøvrig hende at 24 var korrekt for min del uansett, for 1 cm hadde jeg allerede da jeg kom inn på sykehuset, 18 timer før vesla ble født.

Var bare cm 1-4 som tok så himla lang tid (ca 12 timer).

Ja, de første er ille og laaaangsomme. Under min første fødsel, tok den første centimeteren halvannet døgn før noen forbarmet seg og satte drypp.

fei1365380229

Du må be om å få kopi av dem - store, flotte skjemaer der hele fødselsforløpet er tegnet inn og alt som tenkes kan av informasjon notert opp.

Prøv nå, de er sikkert ikke kastet :)

Kan man skrive et brev til fødeavd. da eller? Jeg fødte ikke i kommunen jeg er bosatt i nå.

Kan man skrive et brev til fødeavd. da eller? Jeg fødte ikke i kommunen jeg er bosatt i nå.

Send et brev til arkivavdelingen ved det sykehuset der du fødte, så får du sendt en kopi. De tar ofte en liten sum som betaling for kopieringen.

Slike ting blir oppbevart kjempelenge. Tipper moren din kan få fra da du ble født også om hun har lyst til det.

fei1365380229

Send et brev til arkivavdelingen ved det sykehuset der du fødte, så får du sendt en kopi. De tar ofte en liten sum som betaling for kopieringen.

Slike ting blir oppbevart kjempelenge. Tipper moren din kan få fra da du ble født også om hun har lyst til det.

Takk for svar. Jeg skal ikke ha flere barn, men jeg føler at jeg hadde to skrekkfødsler, og kunne godt tenkt meg å se hvordan det egentlig var.

Både meg og mannen min er enige i at det var skrekkartede opplevelser, men det hadde vært artig å se hva jordmor hadde skrevet.

Takk for svar. Jeg skal ikke ha flere barn, men jeg føler at jeg hadde to skrekkfødsler, og kunne godt tenkt meg å se hvordan det egentlig var.

Både meg og mannen min er enige i at det var skrekkartede opplevelser, men det hadde vært artig å se hva jordmor hadde skrevet.

Jordmor gikk gjennom det med meg, da sto det "Ukomplisert fødsel". Ovenfor meg presiserte hun at dette kun var medisinsk sett, altså hverken mor eller barn hadde medisinske komplikasjoner. Ellers tror jeg det ble føyd på at jeg selv ikke følte at det var så innmari ukomplisert :P

Annonse

Det foresvever meg at jeg ble fortalt 4 cm, men poenget er uansett der:

At den første og langtekkelige tiden det tar å få de første centimetrene åpning, ikke 'teller' som det jordmora noterer som fødsel(tid).

Når en har 4 cm åpning går en over i aktiv fødsel, ble jeg fortalt under min siste fødsel i mai.

Fra 0-4 cm blir kallt latensfasen.

I 1. og 3. fødsel var latensfasen lengst hos meg, 14 og 12 timer. Ved fødsel nr 2 var denne fasen kun 1,5 time.

Aktiv fødsel var 4, 3,5 og 2,5 time, slik at den aktive delen av fødselen har blitt kortere for hver gang.

Det er som de andre her sier misvisende å si at fødselen starter når riene starter, men til gjengjeld det mange kvinner ynder å legge ut om: 'Min fødsel tok 48 timer!', underforstått at det tok to døgn å få barnet ut.

Slik er det jo ikke. Den alminnelige måten, er å regne fra livmormunnen har åpnet seg et visst antall centimeter - som jeg dessverre ikke husker hva er - og fram til barnet er forløst. Det dreier seg vanligvis om noen timer.

Hadde jeg skulle regna slik, så kunne jeg skrytt av at min siste fødsel varte i ca 3 uker ;-)

Og hvor høyt er et tre :)

Neida, er ikke veldig ironisk. Men husker når vi kom inn på fødestua og beregna fra bøkene at innen 14-16 timer skulle vi ha barnet hos oss. Da var det 3 cm åpning og 5 min mellom riene. Og vi talte ned: 13 timer, 12 timer... Gjett om det stoppa opp,da. Ble til slutt "dopa ned", så kroppen skulle få hvile. Så fødsel med alle viderverdigheter varte totalt 4 døgn fra 3cm og 5 min til barnet lå på magen. Skulle ikke ha tatt 5 øre for å gjøre det igjen - anytime. Gevinsten er så til de grader verd prisen :) Det er ikke meninga å skremme deg, men har lært at det kan fort gå på annet vis enn man venter. OG: Lang fødsel ender ikke alltid opp med keisersnitt.

Kos deg med alt det spennende som ligger foran deg. Ønsker deg et godt svangerskap og en god fødsel!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...