Gå til innhold

Har alle barna egen adventskalender?

Anbefalte innlegg

Gjest adventsmamma

Jada, bare otober enda.... I know, I know...

Jeg har et inntrykk av at det er mange mammaer som pakker inn tusenogørti pakker før advent trår til?

Mine to eldste barn deler på kalenderen, og får da åpne annenhve dag. Neste år er minstemann gammel nok til å få kalendergaver, da blir det hver tredje dag.

Er jeg en "lem mamma"som ikke lar hvert barn får gave hver dag? Hvordan gjør dere andre det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201961-har-alle-barna-egen-adventskalender/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• hare1365380455

5

• nitni

3

• Rhea Silvia

2

Mest aktive i denne tråden

Synes ikke du er en slem mamma - vi har gjort det sånn at noen pakker er av den sorten at de får en hver på samme dag, mens andre dager får de en pakke på deling - de får ikke en pakke som er kun til dem selv på en dag - alle pakkene i kalenderen er felles ting, bortsett fra når det er to ting.

Eks - har CDen fra sist det var Månetoppen på NRK, og den skal de få 1. desember, 2. desember skal de få hver sin rødnisselue som vi har fått i gave nå, men som da ungene ikke får før 2. desember. Tenker også at de skal få boka om "storm og jentungen" som jeg kjøpte forrige gang det var månetoppen - en av de første dagene. SÅ får de nok endel småting på deling - men prøver å la det være fornuftige ting. Dessuten er endel av dagene ikke TING men ting vi skal gjøre - f.eks. "idag skal vi lage pepperkakehus" osv - ifjor syntes 5-åringen at de dagene som var "gjøre-dager" var vel så spennende som de dagene de fikk noe i kalenderen som var ting. I fjor hadde jeg halvt om halvt med ting og "gjøre-dager". Slik fikk jeg også planlagt og gått gjennom alt av juleforberedelser på en fornuftig og ikke-stressende måte! - bi lage julegaver, pyntet lys, lagde såpe, lagde julekort, pakket gaver, bakte kaker, lagde konfekt osv.

Her får alle tre hver sin kalender med hver sin pakke.

Og de får gjerne ting de likevel ville ha fått; ny tannkost, såper, hårstrikker, truser, sokker osv i tillegg til tegne og hobbysaker som vi skal bruke i juleforberedelsene. Litt julepynt de siste dagene før jul, diverse rekvisita til juleforestiligner ol hører med. Det blir lite leker og dill, og ikke noe godteri.

Sånn gjør vi det og det funker for oss. Jeg synes ikke du er slem, alle må velge sin måte.

( men jeg ordner det meste i god tid og hamstrer passelige ting gjenom hele året)

Annonse

Mine har alltid fått en gave hver, men de får ofte nyttige ting som en truse, et par sokker, en blyant, et viskelær osv, om lørdagen får de vanligvis en godtepose. Og et par ganger i løpet av de 24 dagene får de en litt større gave. Av og til har de fått et spill eller en DVD på deling, ikke alltid lett å finne en som passer til to brødre med 7 års mellomrom, men disneyfilmer pleier å slå an hos begge. Begynner tidlig å kjøpe inn litt småting, for jeg vet at dersom jeg skal gjøre det i siste liten blir det vanligvis en dyr affære.

Her får alle en pakke hver.

(men noen få dager kan det hange en felles-pakke.)

I år blir det "bare" ca 72 pakker å pakke inn, da storebror fyller 18 snart og heller får en flax-kalender.

Jeg storkoser meg med å lage til disse kalender-pakkene.

Handler inn litt hele året.

Pakker inn alt mulig fra unyttige bitte-småtteri til nyttige truser, strømpebukser, cd (gjerne en kopiert lydbok/musikk-cd) o.l.

Vi bruker å byttelåne litt cd/lydbøker rundt i vennegjengen, så kopierer vi hverandres og lager cover. Lurt og billig :o)

Annonse

Noe av fordelen med at det dreier seg om 24 dager, er at det er lett å dele. Har man 5 eller 7 barn (evt. fler enn 8) er det _litt_ komplisert, men ellers går det veldig greit å åpne etter tur.

Vi har aldri hatt pakkekalender, og tenåringsdatteren min sliter fremdeles med ettervirkningene.

Sønnen min har foreløpig vært fornøyd med NRK-kalenderen, men det spørs om ikke han også blir traumatisert nå som han går på skolen / SFO og får høre om morgenens gavedryss fra de andre gutta.

Jeg blir nok den slemmeste mammaen på skolen, i hvert fall i klassen, så du er ikke alene.

Gjest Morgenstund har gull i munn ;o)

Mannen min og jeg kjøper 12 gaver hver (smågaver som sokker, leppepomade, sjokolade etc) som vi pakker inn og legger i en kurv. Så åpner vi annenhver morgen.

Når vi om halvannet år får barn, kommer vi nok til å fortsette tradisjonen, men at poden i tillegg får sin egen tv-kalender.

Vi setter dato på pakkene, slik at vi åpner de riktige pakkene. :o)

Ikke mye jobb når man gjør det enkelt og deler på arbeidet, og det er en VELDIG koselig start på dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...