Gå til innhold

Har alle barna egen adventskalender?

Anbefalte innlegg

hare1365380455

Jeg fikk i flere år en bamsemums eller en seigmann hver tredje dag i adventstida. Det var mens bestevenninna mi fikk leppepomade, cder, sokker, hårstrikk, spenner osv osv.

Jeg husker da jeg var liten og mange søsken delte på en kalender. Så da fikk jeg en liten plastdings eller en liten sjokoladebit hver 3. eller 4. dag. Men jeg husker at noen venninner hadde gavekalender og fikk gaver (store ting) hver dag.

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• hare1365380455

5

• nitni

3

• Rhea Silvia

2

Mest aktive i denne tråden

Her får alle tre hver sin kalender med hver sin pakke.

Og de får gjerne ting de likevel ville ha fått; ny tannkost, såper, hårstrikker, truser, sokker osv i tillegg til tegne og hobbysaker som vi skal bruke i juleforberedelsene. Litt julepynt de siste dagene før jul, diverse rekvisita til juleforestiligner ol hører med. Det blir lite leker og dill, og ikke noe godteri.

Sånn gjør vi det og det funker for oss. Jeg synes ikke du er slem, alle må velge sin måte.

( men jeg ordner det meste i god tid og hamstrer passelige ting gjenom hele året)

Sånn blir det her også i år. Har du flere tips, kanskje?

Har hittil ikke hatt pakkekalender, de har åpna Baretv-kalender annenhver dag + en legokalender et år og en prinsessekalender et år.

Tror jeg satser på en legokalender i år også.

Legokalender kan jeg ikke huske å ha sett, hvor får man kjøpt det?

Vi har gått tilbake til enkel kjøpekalender. Ett år hadde jeg med 24 små pakker i og jeg syntes barna mistet litt gleden over å pakke opp gaver på juleaften. Høres sikkert teit ut, men de hadde jo fått små presanger hver dag i 24 dager. Det var ikke snakk om store ting. For små barn er jo en pakke en pakke. Er det noe de har lyst på så er det jo ikke prisen som teller.

Så nå bruker vi nedtelling og forventning like mye som selve kalenderen. Vi har også juleverksted hvor vi lager små julepresanger til slekta.

Gjest Elextra

Tenker kanskje å ha gavekalender i år. Men har ikke ambisjoner om å få sydd/laget selve kalenderen.

Er det noen som vet om man får kjøpt fine kalendere til å henge gaver på noe sted? Helst av god kvalitet, så vi kan ha dem i mange år.

Tenker kanskje å ha gavekalender i år. Men har ikke ambisjoner om å få sydd/laget selve kalenderen.

Er det noen som vet om man får kjøpt fine kalendere til å henge gaver på noe sted? Helst av god kvalitet, så vi kan ha dem i mange år.

Brodeributikker kan ha ferdigbroderte til salgs, men de koster gjerne flesk - 1000 kroner eller mer. Men fordelt over mange år blir jo ikke det så mye. Og bare å kjøpe materialene til å brodere selv koster nok 4-700, avhengig av størrelse.

Annonse

Jeg husker da jeg var liten og mange søsken delte på en kalender. Så da fikk jeg en liten plastdings eller en liten sjokoladebit hver 3. eller 4. dag. Men jeg husker at noen venninner hadde gavekalender og fikk gaver (store ting) hver dag.

Sånn hadde vi det også! ;-) Vi var tre som delte på å få hver vår mikromale (og ikke spesielt gode) sjokoladebit, eventuelt disse "teite" plastdingsene (hva brukte vi egentlig dem til???)! *ler*

Husker godt en venninne hadde en flott pakkekalender som moren hadde laget *misunnelig*

Jeg bestemte meg da (dvs allerede på 70-tallet) for at _mine_ barn skulle få pakkekalender! ;-)

Lite ante jeg da at man risikerer andre mødres misbilligelse over dette! *he he*

Sånn hadde vi det også! ;-) Vi var tre som delte på å få hver vår mikromale (og ikke spesielt gode) sjokoladebit, eventuelt disse "teite" plastdingsene (hva brukte vi egentlig dem til???)! *ler*

Husker godt en venninne hadde en flott pakkekalender som moren hadde laget *misunnelig*

Jeg bestemte meg da (dvs allerede på 70-tallet) for at _mine_ barn skulle få pakkekalender! ;-)

Lite ante jeg da at man risikerer andre mødres misbilligelse over dette! *he he*

Hvis jeg blir mormor noen gang, tror jeg at barnebarna kommer til å få pakkekalendre. Datteren min gjør fremdeles et nummer av hva hun har gått glipp av i så måte.

Kanskje det blir jeg som lager dem. Det ville være den ultimate bestemorgalskapen overfor min datter - overøse hennes barn med pakker i hele desember

* gliser ondt *

Hvis jeg blir mormor noen gang, tror jeg at barnebarna kommer til å få pakkekalendre. Datteren min gjør fremdeles et nummer av hva hun har gått glipp av i så måte.

Kanskje det blir jeg som lager dem. Det ville være den ultimate bestemorgalskapen overfor min datter - overøse hennes barn med pakker i hele desember

* gliser ondt *

*knegg*

Sånn blir det her også i år. Har du flere tips, kanskje?

Kjøleskapsmagneter er jo alltid populært! Til skolebarn; viskelær, blyanter osv osv.

Og til juleforberedelsene; glitterglim,tape, små sakser ( om de ikke har), pose med gullstjerner, klistremerker, glans osv osv. Finner mye på en hobbybutikk

Kjøp truser i flerpakk, kanskje en fin strømpebuks til førjulsfesten, nisselue, skikkelige sminkesaker/teatersminke ( ikke barnesminke) til juleforestillingen. En ekstra fin ting( leke) den dagen mor og far drar på julebord, som de kan ta med til barnevakten....

Men begynn i god tid og lag liste! Da blir det koselig og gøy og ikke stress!

Venninnen min brukte et år en kleshenger som hun hang pakker i forskjellige farger på. Det var kjempefint og overkommelig for de fleate av oss. Kleshengeren hadde hun malt hvit og strødd litt glitter på.

Annonse

Gjest KariKruskakli

De to siste årene har jeg laget pakkekalender til de to eldste. De er nå 12 og 14, så det sier seg selv at det ikke er aktuelt med barnetv-kalender.

I fjor fikk minstemor en hårpyntkalender som kostet 10 kr;) Det var stor stas.

I år tenkte jeg hun skulle få være med på pakkekalenderen. Da får de åpne hver tredje dag.

Jeg kjøper ensfarget papir i 3 forskjellige farger. En farge til hvert barn, og legger i en kurv, så kan de selv velge hvem de vil åpne på sine dager.

http://www.finn.no/finn/bap/object/;pdc=1129106298600?finnkode=6145881&sid=9ai3xlhNd298595&pos=1&tot=1

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=20643473

Her får barna en pakke annenhver dag, den som ikke får pakke henger et hjerte på treet og får pusle dagens brikke. Julekalenderen er laget som et tre man skal pynte med et hjerte hver dag.

Gjør det du har lyst, tid og råd til. Vi fikkk pakker hver tredje dag og det var helt greit for oss.

hare1365380455

De to siste årene har jeg laget pakkekalender til de to eldste. De er nå 12 og 14, så det sier seg selv at det ikke er aktuelt med barnetv-kalender.

I fjor fikk minstemor en hårpyntkalender som kostet 10 kr;) Det var stor stas.

I år tenkte jeg hun skulle få være med på pakkekalenderen. Da får de åpne hver tredje dag.

Jeg kjøper ensfarget papir i 3 forskjellige farger. En farge til hvert barn, og legger i en kurv, så kan de selv velge hvem de vil åpne på sine dager.

Det var et lurt tips.:)

Vi har et "kosteskaft"!

Har knytt fine rødrutete sløyfer i endene, med en løkke som kan henges i en spiker.

Pakkene, som er pakket i rød/hvit-rutet papir og gråpapir, knytes fast med rødt bånd,

Jeg skriver tallene på pakkene, og forbokstaven til barna. Noen ganger limer jeg et fint engle-glansbilde e.l. på pakken.

Synes den er kjempesøt, enkel å lage og tar liten plass når den ikke er i bruk! :o)

hare1365380455

Se svaret fra KariKruskakli; hun ga et tips.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...