Sinus71 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Sønnen vår på 7 år strever fremdeles med endel uhell på dagen. Både bæsje- og tisseuhell. På natten har han vært knusktørr siden han var 3 år. Dette er kjedelig for ham, særlig når det skjer på skolen. I perioder går det bra, men så kan vi ha en uke med uhell hver dag. Problemet blir større hvis han har litt løs mage (ikke diare, bare litt myk avføring). Vi jobber selvfølgelig med regelmessige og gode do-rutiner, vi har premiering for dager uten uhell osv. Dette har jo pågått i flere år, så av og til blir vi nesten litt motløse.Det virker som han glemmer seg helt hvis han holder på med en spennende aktivitet. Vi tror vel egentlig først og fremst at dette sitter i hodet og at han fortrenger kroppens signaler. Hvor normalt er dette egentlig for en 7-åring? Kan det være en medisinsk grunn til problemet? Er det noe han kan spise for å få litt 'fastere' mage? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201974-uhell-om-dagen-gutt-7%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Det er et ikke uvanlig problem du beskriver med periodevis uhell hos et ellers friskt barn og der det virker som uhellene kommer oftere når barnet er opptatt med ting omkring seg og "glemmer" å reagere på de naturlige signaler. Jeg synes dere har forsøkt å hjelpe ham på de måter som er naturlig. Fortsatt synes jeg dere skal holde på det regime dere har startet og vise tålmodighet og oppmuntre han når det går fint. Hos noen barn kan det ligge en opstipasjon bak. Ved treg mage vil avf. som ligger ut til tarmveggen irritere denne og derved gi løs avføring som glir ut gjennom lukkemuskelen og skitner til. Det kan ofte oppfattes som om barnet har diare, mens de motsatte er årsaken. Ved å undersøke nedentil med en finger i endetarmen kjennes nedre del av tarmen fylt opp med avføring. Legen er vel kjent med dette. Du skriver ikke noe om tidligere legeundersøkelse, men jeg går ut fra at han har vært hos lege. Dersom du ønsker at avf skal bli fastere, må det reduseres på fiber, grønnsaker og frukt. Lett væskereduksjon kan også være aktuelt. Siden problemene varierer svært, med gode og normale perioder, tror jeg psykologiske mekanismer er den mest sannsynlige forklaringen. Snakk med fastlegen om vanskene, det kan evt. være aktuelt med konsultasjon hos PP kontoret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201974-uhell-om-dagen-gutt-7%C3%A5r/#findComment-1438748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.