Gå til innhold

Pulsmåling


favn

Anbefalte innlegg

Hva er formålet med pulsmåling?

Man avleser at pulsen er sånn og slik, men so what? Hva skal informasjonen brukes til, i treningsøyemed vel og merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man gjør forskjellige ting for kroppen etter hvor høy puls man har. Er det ikke sånn at man forbrenner fett først når pulsen er 80% av makspuls tro? (Makspuls=220-alder)

Også er det noe med at hvis man trener "kondis" med under 60% av makspuls så er det nyttesløst.

Men jeg har ikke så god greie på det assa... *blond*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør forskjellige ting for kroppen etter hvor høy puls man har. Er det ikke sånn at man forbrenner fett først når pulsen er 80% av makspuls tro? (Makspuls=220-alder)

Også er det noe med at hvis man trener "kondis" med under 60% av makspuls så er det nyttesløst.

Men jeg har ikke så god greie på det assa... *blond*

Jeg synes det høres ut som du har god peiling.

Iflg dine opplysninger bør jeg altså oppnå mellom 60 og 80% av makspuls, da jeg ikke er interessert i fettforbrenning, men gjerne får bedret kondisjon. Men dette blir innviklet og uoverkommelig uten investering i high-tech!

Jeg tror jeg satser på den gode, gamle varm-og-sliten-metoden ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som du har god peiling.

Iflg dine opplysninger bør jeg altså oppnå mellom 60 og 80% av makspuls, da jeg ikke er interessert i fettforbrenning, men gjerne får bedret kondisjon. Men dette blir innviklet og uoverkommelig uten investering i high-tech!

Jeg tror jeg satser på den gode, gamle varm-og-sliten-metoden ;-)

Ikke ta tallene mine for god fisk da.... ;) Men det er jo et poeng å bli sliten, men ikke for sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staedtler

En som har peil får vel svare, også..

Hvis man ønsker maksimal framgang (i forhold til tid og ressurser), er det hensiktsmessig å dele treninga opp i intensitetssoner.

Det finnes masse om dette på nettet hvis du virkelig er interessert, jeg tar kun en forenkla variant av kortversjonen!

-Rolig langkjøring danner basisen for mange treningsprogrammer. Her ligger intensiteten på 60-70 % av HFmax (makspuls). Varighet fra 30 min. til flere timer.

-Under trening av den anerobe terskel (AT - grensa for når kroppen ikke lenger eliminerer laktat, eller melkesyre, proporsjonalt med produksjonen) skal intensiteten være 75-90 % av HFmax. Dårlig trente kan ha sin AT på 75 % (da er det dårlig stilt, altså...), godt trente opp mot 90 %. Disse øktene kan gjennomføres sammenhengende, f.eks. 30 min., eller i intervaller, 3x10, 5x8, etc. Målet her å flytte AT "mot høyre", slik at man kan løpe fortere uten at det produseres mer laktat enn det elimineres. Med andre ord: løpe fortere over lengre tid uten å bli stiv.

-Under VO2max-trening (trening for bedre det såkalte "maksimale oksygenopptaket"), skal intensiteten tilsvare 85-95 % av HFmax. Gjennomføres som intervaller, 4x4 er vanlig, men også 5x3, 5x5, etc.

Sistnevnte type økt er helt klart den mest effektive for å øke hjertets slagvolum, og dermed det maksimale oksygenopptaket (les: kondis!), men krever lang restitusjon, så slike økter bør ikke gjennomføres for ofte. Terskeløkter krever noe kortere restitusjon, men også her må man være påpasselig. 24 t. er minimum.

For en som trener kondisjon fire ganger i uka, kan dette være et utgangspunkt:

Økt 1: Langintervaller over terskel, oppvarming, 4x4 med 3 min. aktiv pause (jogg, ikke stå stille), nedtrapping. Puls 90-95 % av maks.

Økt 2: Rolig langkjøring, 45-120 min., puls 60-70 % av maks.

Økt 3: Langintervaller på eller like under terskel. Oppvarming, 3x10 min. med 2 minutters aktiv pause, nedtrapping. Puls 85 % av maks.

Økt 4: Rolig langkjøring, 45-120 min., puls 60-70 % av maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som har peil får vel svare, også..

Hvis man ønsker maksimal framgang (i forhold til tid og ressurser), er det hensiktsmessig å dele treninga opp i intensitetssoner.

Det finnes masse om dette på nettet hvis du virkelig er interessert, jeg tar kun en forenkla variant av kortversjonen!

-Rolig langkjøring danner basisen for mange treningsprogrammer. Her ligger intensiteten på 60-70 % av HFmax (makspuls). Varighet fra 30 min. til flere timer.

-Under trening av den anerobe terskel (AT - grensa for når kroppen ikke lenger eliminerer laktat, eller melkesyre, proporsjonalt med produksjonen) skal intensiteten være 75-90 % av HFmax. Dårlig trente kan ha sin AT på 75 % (da er det dårlig stilt, altså...), godt trente opp mot 90 %. Disse øktene kan gjennomføres sammenhengende, f.eks. 30 min., eller i intervaller, 3x10, 5x8, etc. Målet her å flytte AT "mot høyre", slik at man kan løpe fortere uten at det produseres mer laktat enn det elimineres. Med andre ord: løpe fortere over lengre tid uten å bli stiv.

-Under VO2max-trening (trening for bedre det såkalte "maksimale oksygenopptaket"), skal intensiteten tilsvare 85-95 % av HFmax. Gjennomføres som intervaller, 4x4 er vanlig, men også 5x3, 5x5, etc.

Sistnevnte type økt er helt klart den mest effektive for å øke hjertets slagvolum, og dermed det maksimale oksygenopptaket (les: kondis!), men krever lang restitusjon, så slike økter bør ikke gjennomføres for ofte. Terskeløkter krever noe kortere restitusjon, men også her må man være påpasselig. 24 t. er minimum.

For en som trener kondisjon fire ganger i uka, kan dette være et utgangspunkt:

Økt 1: Langintervaller over terskel, oppvarming, 4x4 med 3 min. aktiv pause (jogg, ikke stå stille), nedtrapping. Puls 90-95 % av maks.

Økt 2: Rolig langkjøring, 45-120 min., puls 60-70 % av maks.

Økt 3: Langintervaller på eller like under terskel. Oppvarming, 3x10 min. med 2 minutters aktiv pause, nedtrapping. Puls 85 % av maks.

Økt 4: Rolig langkjøring, 45-120 min., puls 60-70 % av maks.

Takk for det, men jeg er litt snurt over at du tok den forenklede kortvarianten :-)

Sikker på at du just nu ikke har røpet den ultrahemmelige feinschmekker-hemmeligheten til den indre kjerne av olympiatroppen - den russiske og den amerikanske, vel og merke? :-)

Jeg er amatør og bare lurte litt på hva pulsmåling er for noe rart. Løping gjør jeg for øvrig i 5-10 min for å bli lett varm før styrketrening. Etter styrketreningen er det step til jeg stuper.

Nok en gang takk for innsatsen! Nå har i alle fall Dol en ypperlig liten artikkel i arkivet for alle som ønsker svar på pulsmålingens uutgrunnelige hemmeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...