Gå til innhold

Kan ikke si RRRRRRRR

Anbefalte innlegg

Ingen av våre kan. De er 8 og 6 år. Stedatra på 17 og far i huset kan heller ikke. :-)

Faktisk er det bare jeg i familien vår som kan det! *dunker meg fornøyd på brystet*

Jeg må legge til at de benytter en slags "skarre-r" som man ikke klarer å skille fra rulle-r før de skal si RRRRRR.

Ikke engang talepedagogen kunne fortelle at mannen min ikke hadde rulle-r ved vanlig samtale.

Fortsetter under...

Vet du om manglende R-lyd og dysleksi kan ha noen sammenheng?

Grunnen til at jeg spør, er at kameraten til sønnen min er 12 år og kan fremdeles ikke si R.

Han har problemer på skolen, da han er dårlig på å lese og skrive.

Det kommer seg med lesingen, men ligger fremdeles langt etter.

Tenkte litt på sammenhengen mellom det og prematuritet også, da flere premature har dysleksi. Min datter er pramatur og kan ikke si R enda.

Det vet jeg ikke, men det er jo slett ikke umulig. Både sammmenheng mellom R-problem og dysleksi, men også det at premature kan ha økt sannsynlighet for å utvikle dysleksi. Men dysleksi har jo også en sterkt arvelig faktor, etter det jeg har forstått.

Heldigvis har du rett i at vi alle har sterke og svake sider og at vi også blir tvunget til å vise våre svake sider selv om det ikke er så alright.

Synes bare det er en stor forskjell på det å være dårlig i sport eller noe annet og ikke kunne snakke rent. Det er så mye mer synlig å ikke klare disse lydene... å måtte presentere seg selv som jandi i stedet for randi... når man selv hører, og skjønner at alle andre også gjør det, at det blir feil... Dette er et problem som man blir påminnet maaaaange ganger daglig, i motsetning til det å være dårlig i f.eks gym.

Og som laban sier, de har stor sett navn med R disse barna... av en eller annen merkelig grunn:-)

Jeg var elendig i gym på skolen, dessuten var ballspill ofte en del av aktiviteten i friminuttene, så jeg tror du tar feil i hva som oftest blir lagt merke til og sånn sett en plage for barn. Jeg presanterte meg med navn langt sjeldnere for å si det sånn... Men selvsagt, begge deler er problematisk for de det gjelder.

fei1365380229

Det var kjempedeilig å høre om alle som ikke kunne si ordentlig R. Vi har en adoptivdatter på litt over 4 år og hun kan ikke si R, det blir j isteden.

Vi har tre andre barn som var veldig tidlig ute med rulende R'er så har vært litt bekymret. Nå sluttet jeg å bekymre meg :o)

Annonse

Poden her i huset blir 5 i februar, og han kan ikke si RRR. Sier L eller J istedet. Ellers snakker han bra, men jeg håper at R-en kommer før han begynner på skolen ihvertfall....

Det kan godt hende. Ta en titt på det jeg har skrevet nedenfor.

Merker du at han går over til å legge tunga flatt opp mot ganen (altså en slags "DR" i stedet for "L"), er det noe på gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...