Gå til innhold

Kan jeg gi morsmelkerstatning ved melkeallergi

Anbefalte innlegg

Gjest Håper noen svarer raskt

Babyen på snart 7 mnd tåler (antagelig) ikke melk. Så vi kan ikke gi grøter som skal blandes ut med vann, og jeg pumper melk og gir i grøten. Prblemet er at jeg ikke får ut så mye melk, pumper sånn 20-30 ml om gangen...og det blir det jo ikke så mye grøt ut av...

Kan jeg gi mme til babyen i grøten i stedet? Inneholder den "vanlig" melk?

Fortsetter under...

Dersom han er allergisk mot kumelk tåler han heller ikke vanlig morsmelkerstatning. Det finnes imidlertid alternativer, Nutramigen m.m. De er ganske dyre, men man kan få blå resept fra lege.

Kan man få det på blå resept? Jøss, takk skal du ha for det tipset!

Annonse

Kan man få det på blå resept? Jøss, takk skal du ha for det tipset!

Har du også barn som ikke tåler melk? Utslett rundt munnen (+ veldig rød) or utslett på hendene reagerer min med, hva med din?

Dersom han er allergisk mot kumelk tåler han heller ikke vanlig morsmelkerstatning. Det finnes imidlertid alternativer, Nutramigen m.m. De er ganske dyre, men man kan få blå resept fra lege.

Må vi bestlle legetime og ta tester for å få disse mme? Er ganske sikker på at det er melk han ikke tåler. Vet du om utslett er vanlig reaksjon hvis man ikke tåler melk, trodde det forttrinnsvis var magen det slo seg på?

Gjest Elextra

Må vi bestlle legetime og ta tester for å få disse mme? Er ganske sikker på at det er melk han ikke tåler. Vet du om utslett er vanlig reaksjon hvis man ikke tåler melk, trodde det forttrinnsvis var magen det slo seg på?

Med melkeallergi mener allergi mot selve melkeproteinet, og at barnet ikke tåler melk i noen form. At man ikke tåler melk, som du skriver, kan også dreie seg om melkeintoleranse, i så fall kan det hende barnet tåler melk i noen form.

Vi fikk påvist allergi ved blodprøve. Fikk da henvsning til barnelege som var spesialist på allergi. Legene sier imidlertid at en ikke må stille for stor lit til slike blodprøver, prøving og feiling er vel så effektivt. Vi erfarte at det utvilsomt var melk han reagerte på, fikk han melk ved en feil (f.eks. av andre), ble han garantert dårlig.

Symptomene hos oss var utslett og kraftig kløe i tillegg til akutte magesmerter (gjerne om natten) og etterfølgende diarésymptomer.

Om kumelkallergi er påvist kan man få det på blå resept, ja. I hvertfall kunne man det for to år siden.

Men gutten vår likte ikke melkesurrogatet :/.

Jeg rinte jo straks til helsestasjonen, og jada - det fikk man på resept. Men legen har høstferie, så vi får vente til mandag. Mulig han vil sende oss til barnelege.

Gjest Elextra

Har du også barn som ikke tåler melk? Utslett rundt munnen (+ veldig rød) or utslett på hendene reagerer min med, hva med din?

Gutten vår hadde ikke spesielt utslett rundt munnen. Hadde mest utslett på ryggen, rundt ankler og rundt håndledd.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...