torbernt Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Har en sønn på 8 mnd. Han har en hodeomkrets på 47 cm. Har tatt CT fordi økningen har vært for stor de siste 3 mnd. Var 40.5 i mai. Ct utelukket Hyp. i hodet. Han har væskeansamling foran i pannen. 9 mm. Hva er normalt? Han skal sjekkes hver uke. Første uke ingen endring. Har ellers ingen symptomer på H. Hva er normal økning pr. mnd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202068-hydrocephalus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Av dine tall finner jeg at gutten i mai mnd. hadde en hodeomkret som som lå på 10-25 prosentil, og som er økt til 75-90 prosentil. Dvs. at hodeomkretsen har krysset prosentiler og slik øket mer enn det som er vanlig. Dette er grunnlaget for CT undersøkelsen.Du beskriver ikke i detalj hva som ble funnet, men angir at det er en væskeansamling fortil i pannen som måler 9 mm og som vel antas å forklare den økte hodeomkrets. For en nærmere vurdering og forklaring på økningen er det imidlertid andre opplysninger viktige. Spesielt hvordan, størrelse og form, de forskjellige hulrum i hjernen ser ut. ( ventriklene). Rtg. legen har med sikkerhet beskrevet disse etter undersøkelsen. Såvidt jeg skjønner brevet ditt er dise hulrummene normale, siden du sier at det ikke er hyp. Jeg tolker det som hydrocephalus. Det betyr at det foreligger en isolert økning i væsken over fremre del av hodet ( frontalt). Ikke helt sjelden ser man en rask tilvekst av hodeomkrets i første halvåret og med et litt utvidet væske rum over pannelappende, slik jeg tolker beskrivelsen hos ditt barn. Det sees oftest i pannen En slik økt væskeansamling ( ekstern hydrocephalus) stopper ofte opp i løpet av første leveår uten at det er nødvendig med noen behadling.Men det er viktig å følge barnet nevrologisk og måle hodeomkrets regelmessig, slik du gjør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202068-hydrocephalus/#findComment-1438530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.