Gå til innhold

Sovne selv uten å skrike?

Anbefalte innlegg

Hvis problemet fremdeles delvis er at hun napper ut smokken med fingrene er vel tykke votter kanskje en løsning...?

Ellers er jeg enig med de andre, sett foten ned - nå. Ellers har du det raskt gående.

Neida, hun drar ikke ut smokken, men hun har blitt så vant til at jeg holder henne i hånda at hun ikke vil sove uten den.

Men dager er forskjellige. Nå la jeg henne i senga rett etter pupp, og innen jeg hadde festa babysafen så hadde hun sovet, så da tok legginga 3 minutter og ikke 20 eller 40.

Fortsetter under...

Joda, lettere å venne dem av med smokk enn med totten - vanligvis. Selv om en ser mange barn i tre-fire års alder som fremdeles bruker smokk, er så glad jeg slipper avvenningen da.

Men totten tar barna i hvertfall ut når skal forsøke å snakke eller trenger begge hender.

Og totten faller ikke ut om natten, eller barnet har i hvertfall ikke problemer med å finne den, om det skulle våkne og trenge trøst :o).

"Men totten tar barna i hvertfall ut når skal forsøke å snakke eller trenger begge hender."

Vel, her i huset er smokken ute av munn når hun er våken uansett.

Ja, jeg er ikke interessert i å holde henne i hånda særlig mye lenger...

Så mye piss Anna Wahlgren har klart å skrive vet jeg sannelig ikke om jeg vil stole på henne, men kanskje vi gjør et forsøk. Enten det, ellers blir det skrikekur noen dager, helst neste uke.

Skrikekurer er bortimot barnemishandling, det vil jeg på det strengeste fraråde deg. La aldri barnet ligge alene og gråte uten å gi respons. Hun er så liten at hun ikke skjønner at du kommer tilbake når du forsvinner, det fører til utrygghet.

Hør på favn, du. Det er verd et forsøk.

Skrikekurer er bortimot barnemishandling, det vil jeg på det strengeste fraråde deg. La aldri barnet ligge alene og gråte uten å gi respons. Hun er så liten at hun ikke skjønner at du kommer tilbake når du forsvinner, det fører til utrygghet.

Hør på favn, du. Det er verd et forsøk.

"Skrikekurer er bortimot barnemishandling"

For noe tull! Her hadde vi "skrikekur" på minstejenta da hun var 8-9 mnd, og det tok _tre_ dager før hun la seg greit. Første dagen gråt hun kanskje 20 min. Andre dagen 10 min, og tredje dagen 2 min.

Nå er hun 11 mnd, og legger seg uten et pip halv ni og sover godt hele natta :-)

For noe tull! Her hadde vi "skrikekur" på minstejenta da hun var 8-9 mnd, og det tok _tre_ dager før hun la seg greit. Første dagen gråt hun kanskje 20 min. Andre dagen 10 min, og tredje dagen 2 min.

Nå er hun 11 mnd, og legger seg uten et pip halv ni og sover godt hele natta :-)

Å avvise et barn (som man faktisk gjør når man lar det gråte lenge uten å gi respons) er grunnleggende galt. Små barn trenger TRYGGHET.

Dette som du beskriver, er grunnen til at vi ikke har ivret etter at våre 3 unger skulle bruke smokk. Sånn unødvendig dulling med å servere ungen smokk flere ganger om natta, det hadde ikke jeg orket. Mitt råd er å kutte ut smokken først som sist. (Herregud, nå får jeg vel så hatten passer av andre dolmødre ;o))

Men dette med gråt er noe som går i perioder. Hun har kanskje en klengeperiode nå? Tenk på at den eneste måten DU får det enkelt på, er å være streng og konsekvent. Gir du etter og går inn til barnet for ofte, så skjønner ungen tegninga veldig fort; gråt = mamma og kos.

La barnet gråte i 5 minutter, gå inn å si "det er natta nå, sov godt (nuss)", deretter lar du det gå 8-10 minutter. Ungen vil snart gi seg. Det virker håpløst mens det står på, for det er aldri noe stas med hylende unger.

Jeg vet at det er vanskelig å være konsekvent, særlig til 1.mann. Vår første var en prøveklut - hehe. Han ble dulla bort mye mer enn de andre. Vi hadde god tid, og reagerte ved det minste kny fra ungen = han ble håpløs å få i seng. Han ville helst at jeg skulle sitte ved sengekanten å holde han i hånda til han sovna :)

Dette har vi aldri hatt tid til med flere barn i huset. Tål litt skriking, det blir mindre av det etterhvert som ungen merker seg rutinen på legginga. Lykke til!

Akkurat når det gjelder bruk av smokk har jeg erfart at det er bare fordeler med den... De to eldste brukte smokk og hadde aldri problemer med nattesøvnen når de rundet året. Noen ganger skulle jeg virkelig ønske minsten på 16 mnd ville ha smokk også. Hun starter gjerne morgenen klokka 05.30 :-(

Annonse

"Skrikekurer" kan gjøres på mange ulike måter. Selv brukte vi "light-versjonen" der vi gikk inn hvert 3.-5.minutt. Det funker minst like godt som å gå inn sjeldnere. Jeg hadde ikke klart å la ungen skrike lenge av gangen :-(

Jeg fulgte samme "skrikekur" uten å forlate rommet.

Brukte heller ikke mer enn tre dager, og hun gråt ikke noe lengre per natt enn de fleste unger på DOL som har gjennomført skrikekur.

Opplevde ikke at det ble noe avhengighet mht at jeg skulle være der i ettertid.

Nå var hun dog noe eldre enn din.

Muse1365380276

Skrikemetoden (eventuelt med ulike modifikasjoner) kan anbefales!

Var ultraskeptisk pga mitt myke morshjerte, men barn elsker konsekvens, så hos oss tok det 2 dager, så var det gjort.

Men, et godt råd vi fikk da vi hadd kvaler: vær helt enige og motiverte, relativt uthvilte samt BRUK STOPPEKLOKKE. 1 minutt kan virke som en halv time når det står på som værst.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...