Gå til innhold

10 år og 24 kilo

Anbefalte innlegg

Gjest visner bort?

Nå har 10 åringen vår gått ned fra 25 til 24 kilo,h*n er veldig tynn nå synes vi,er det grunn til å reagere og gå mer drastisk til verks?

Tvangsmates på sykehus f.eks?

H*n spiser nesten bare kveldsmat for tiden og går ned i vekt,kroppen skriker etter mat og vi ser beina helt tydelig,det begynner å bli vondt å se på barnet.

Hva gjør vi?

Hba er egentlig normalvekt til en 10 åring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202130-10-%C3%A5r-og-24-kilo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis barnet viser tegn på spisevegring må dere gjøre noe med det, det syns jeg absolutt. Hva med å kontakte Nic Waals institutt hvis dere bor i Osloområdet? De har god kompetanse på barne og ungdomspsykiatri og spiseforstyrrelser såvidt jeg vet.

Eller få hjelp/henvisning videre via fastlegen.

Gjest visner bort?

Det varierer alt fra kjønn og høye. Og forsåvidt en del annet også - men hovedsakelig kjønn og høyde.

http://www.ur.se/vetenskap/336

Takk for linken!

h*n har en bmi på 12,25.

Ser at det ikke er så stor forskjell på bmi på jenter og gutter,derfor velger jeg fremdeles å ikke oppgi barnets kjønn her på dol.

Annonse

Gjest visner bort?

Hvis barnet viser tegn på spisevegring må dere gjøre noe med det, det syns jeg absolutt. Hva med å kontakte Nic Waals institutt hvis dere bor i Osloområdet? De har god kompetanse på barne og ungdomspsykiatri og spiseforstyrrelser såvidt jeg vet.

Eller få hjelp/henvisning videre via fastlegen.

Vi bor langt unna oslo desverre.

Må nok ta kontakt med lege,det er jo ikke normalt at friske barn skal gå ned i vekt?

På bmi så ligger barnet langt under normalvekt ser jeg.(link fra tiliti)

Takk for linken!

h*n har en bmi på 12,25.

Ser at det ikke er så stor forskjell på bmi på jenter og gutter,derfor velger jeg fremdeles å ikke oppgi barnets kjønn her på dol.

En BMI på 12,25 er meget alvorlig! Barnet må til lege med en gang, akutt.

Det er ikke tid for å vente på legetime i en uke eller to, barnet må ses av lege i dag.

Ikke for å jage deg opp eller skremme deg, men det er et faktum.

Lykke til!

En BMI på 12,25 er meget alvorlig! Barnet må til lege med en gang, akutt.

Det er ikke tid for å vente på legetime i en uke eller to, barnet må ses av lege i dag.

Ikke for å jage deg opp eller skremme deg, men det er et faktum.

Lykke til!

Har du sett på linken til tiliti, der det fremkommer helt andre grenseverdier for under- og overvekt når det gjelder barn enn voksne?

12,25 er undervekt også for barn, men langt fra så ekstremt som om det hadde vært en voksens BMI.

Må nok ta kontakt med lege,det er jo ikke normalt at friske barn skal gå ned i vekt?

Tror ikke man skal stole for mye på en slik skala, jeg tastet inn høyde og vekt på sønnen min og han fikk en bmi på 13, altså undervektig han også.. Han spiser fem fulle måltider om dagen og er riktignok veldig slank, men sunn og frisk.

Men tegn til anoreksi hos barn skal man ta veldig på alvor, jeg syns absolutt dere skulle få en time hos fastlegen.

Har du sett på linken til tiliti, der det fremkommer helt andre grenseverdier for under- og overvekt når det gjelder barn enn voksne?

12,25 er undervekt også for barn, men langt fra så ekstremt som om det hadde vært en voksens BMI.

Du har helt rett. BMI er en veldig dårlig indikator på normalvekt for barn. Jeg prøver å lete fram et percentilskjema for 10-åringer, men sliter med å finne det på nettet. Det blir viktig å sammenligne barnet med en normalkurve for like gamle barn. Imidlertid er det vanlig å anse en såpass lav BMI for meget urovekkende...

Men vi vet jo at man f eks kan se at gutter er tynne som streker selv om de spiser en hel masse. Når hun som spør sier at barnet nesten ikke får i seg mat, er det grunn til å være bekymret for ernæringsstatus til barnet, og det kan være direkte helsefarlig å la situasjonen gå langt. Derfor min "alarm"!

Du har helt rett. BMI er en veldig dårlig indikator på normalvekt for barn. Jeg prøver å lete fram et percentilskjema for 10-åringer, men sliter med å finne det på nettet. Det blir viktig å sammenligne barnet med en normalkurve for like gamle barn. Imidlertid er det vanlig å anse en såpass lav BMI for meget urovekkende...

Men vi vet jo at man f eks kan se at gutter er tynne som streker selv om de spiser en hel masse. Når hun som spør sier at barnet nesten ikke får i seg mat, er det grunn til å være bekymret for ernæringsstatus til barnet, og det kan være direkte helsefarlig å la situasjonen gå langt. Derfor min "alarm"!

Du misforstår svaret mitt ang. BMI og barn. Jeg trodde også inntil nylig at man ikke kunne bruke BMI for barn, men det finnes altså en egen BMI-skala for barn, som tiliti's link tar hånd om. Men vanlige BMI-kalkulatorer skal kun brukes for personer over 18 år.

24 kilo for en 10-åring virker lite. MEN det som er verre er jo at personen går ned i vekt og ikke spiser ordentlige måltider.

Gå til lege. Det kan være mange andre grunner enn spiseforstyrrelser også. Div. sykdommer/matintoleranse osv. kan også virke inn. Dere kan jo også begynne med helsesøster på skolen.

Men uansett bør du ta tak i dette.

Annonse

Takk for linken!

h*n har en bmi på 12,25.

Som jeg skriver lenger ned i tråden: BMI er et dårlig mål på normalvekt for barn, noen mener at det ikke skal brukes før på relativt store ungdommer (16-17 år). Jeg har lett fram percentilskjema og sammenlignet (ble nysgjerring fordi jeg trenger å vite mer om dette i jobben min, derfor bryet:-))

Barnet ditt er ca 140 ut fra det du oppgir som vekt og BMI. Normalvekt for et 140 cm høy gutt er 32-33 kilo, for en jente rett under 32 kilo. Laveste kurve på vektskjema for 140 cm høy gutt er 27,5 kilo, laveste for 140 cm høy jente er 26 kilo.

24 kilo er dermed utenfor normalvekt for både gutter og jenter som er så høye som ditt barn.

Jeg vil anbefale deg å kontakte lege, særlig hvis almenntilstanden til barnet er dårlig (slapp, småsyk etc) og barnet spiser så lite som det du oppgir. Ihvertfall hvis det med mat og spising begynner å bli en kamp, sånn at du tenker at det er en anorexi-utvikling du ser.

Bmi skal ikke brukes på barn, kun på utvokste ungdommer og voksne.

http://www.netdoktor.dk/boern/fakta/drengevaeksttabel.htm

Nederste grense for lav vekt på 10-årig gutt her er 26 kg. Jente 25,5. 24 kg er tynt, men litt vanskelig å si når man ikke vet barnets høyde. (eller har jeg slurvet med lesingen av innleggene igjen?!)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...