Husetibages Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Vi har en gutt på 6 år. Han var som spebarn plaget mye med gulping (mer enn normalt vil jeg si), men forble uoppdaget hos helsesøster og dermed ikke medisinert. For ett år siden kom gulpingen tilbake. Det ble konstantert refluks hos spesialist. Anbefalt behandling var medisinering med Losec. Vi prøvde da først et anbefalt parallell preparat til Losec i 8 mnd., og deretter Losec nå i 3 mnd. RESULTAT: ingen effekt. Spørsmål: Hva gjør vi nå, og er dette faktisk en sykdom/lidelse? Og er den kronisk og varer livet ut. Mvh. Bekymret far. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202171-refluks-hos-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørkenvandreren Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Jeg vil ikke avvise at dette er noe som kan endre seg når barnet blir større, men de tilfellene jeg kjenner til har desverre vedvart også etterhvert som barnet blir større. Det er definitivt en lidelse/sykdom! For mange er den svært smertefull, magesyren kan skade både spiserør og tenner/munnhule, i tillegg til å legge begrensninger på fysisk aktivitet og personens generelle overskudd og humør. Det finnes flere ulike medikamenter, så om ikke det første virket bør dere definitivt ta kontakt med lege igjen. Jeg vet om mange voksne som har blitt operert ifm refluks med godt resultat. De barna jeg kjenner som har vært operert, har desverre ikke fått like gode resultater. Men jeg har sett hvor - på mange måter - alvorlig refluks kan være hos barn, så her er det bare å stå på for sønnen din. Er du ikke fornøyd med fastlegen og det lokale sykehuset, så husk at det er fritt sykehus-valg. Bl.a (eller spesielt) Ullevål sykehus har tung kompetanse på refluks hos barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202171-refluks-hos-barn/#findComment-1439386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Vanligvis er refluks fra magesekken til spiserøret (gastroøsofagal refluks, eller GØR på norsk og GERD på engelsk) en tilstand som oppstår i spedbarnsalder og som retter seg av seg selv i løpet av første eller annen leveår, av og til med og ofte uten behandling. Sjeldnere varer den ved eller oppstår senere. I tillegg til gulping og oppkast kan symptomene være fra luftveiene med stadige infeksjoner, det kan være episoder som ligner på epilepsi og det kan være magesmerter/kolikk. Ved alvorlige former er det dårlig trivsel og dårlig vektøking. Behandlingen er vanligvis syrenøytaliserende midler. I enkelte helt spesielle tilfeller hvor man ikke kommer til målet etter langvarig behandling kan det være aktuelt med operativ behandling. Forutsetningen for et velykket behandlingsresultat er at diagnosen er riktig.Det er nemlig flere tilstander som kan gi refluks, og som det kan være vanskelig å diagnostisere. Jeg forutsetter at du har vært hos en spesialist som er barnelege og spesialist i magetarm sykdommer hos barn. Hvis ikke bør du be om en henvisning til en barneavdeling som har slik spesialist. Den andre forutsetningen er riktig behandling. Losec er den vanligste behandlingen, men i tillegg til det kan man bruke andre medisiner, bl.a. medisin som bedrer bevegeligheten i magesekken, slik at den tømmes fortere. Mitt forslag til hva dere skal gjøre nå er å fortsette Losec-behandlingen, dersom den gir god effekt. dernest få en ny vurdering hos spesialist, som nevnt. Det kan være en tilstand som det tar tid å bli kvitt, men det er all grunn til å regne med at gutten deres blir frisk. Dersom dere går inn på www.reflux.org/ vil dere finne en side som kan være av interesse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202171-refluks-hos-barn/#findComment-1439999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.