Gå til innhold

løs avføring og lav hb hos to åring

Anbefalte innlegg

Hei,

min sønn er to år og to måneder.

For ca 3-4 uker siden begynte han å få løsere avføring. Tidligere har dette fungert helt normalt med en tømning per dag.

Nå har han opp til 4 tømninger i døgnet. Avføringen var først normalt farget men løs,innimellom var den noe vandig med avføringsgrums (sjeldent), nå i den senere tid er den blitt leiraktig i konsistensen. Ikke noen fettrik avføring slik jeg tolker det.

Den lukter mer intenst nå enn da dette startet. Før avføringen ble leiraktig var der også litt slim iblandet avføringen. Dette ser jeg ikke noe til nå.

Klager ikke på smerter noen steder.

Han har midt opp i dette hatt en episode med oppkast.

Har nå vært hos fastlege og målt Hb og Crp. CRP var normal men Hb var på 8,5. Barnet har den siste uken vært slapp og har hatt behov for å hvile innimellom lek. Han er kvikk NÅR han leker, men må altså hvile seg innimellom.

Det er nå tatt ferritin, folat, B12 samt en prøve som skal vise om det kan være snakk om cøliaki.

Han har eggallergi men dette har ikke gitt noen problemer i og med at egg ikke eksisterer i vårt kosthold.

Han har også atopisk eksem som har vært under god kontroll, men i det siste har dette også blusset opp.

Jeg gir ham nå 4 ml jerntilskudd to ganger daglig, samt at han får Eskimo Kids (omega 3 og 6, A og D vitaminer). Han har hatt noe redusert matlyst i det siste, men han spiser når han tilbys mat og når han får det han synes er godt (grove pannekaker uten sukker, blåbær saft, middagsmat fra glass: småfolk barnemat). Han får nå også appelsinjuice mtp jerntilskuddet.

Hva sier denne anamnesen deg? Jeg sier det rett ut: jeg er livredd for leukemi eller andre potensielt farlige sykdommer.

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Det mest sannsynlige er at gutten din har en sykdom i mage-tarm systemet og at anemien skyldes at sykdommen har stått en stund før han fikk symptomer. Det er en relativt stor sjanse for at dette kan være cøliaki, men det er flere tarmsykdommer som kan gi tilsvarende symptomer. Jeg har ingen tro på at dette er leukemi eller tilsvarende alvorlig sykdom. Symptomene hans peker etter min vurdering helt klart mot at det er et tarmproblem, og en undersøkelse i den retning må være greundig. Mitt råd er at han blir henvist til barneavelingen i ditt fylke for diagnostisering og behandling.

• 2 uker senere...
Gjest lurerpådetnå

Hei. Lurer på om det er noe nytt i denne saken? - Vi har en 10 mnd. gammel datter som har hatt løs avføring (leiraktig) 1 ukes tid nå, og lurer også på hun kanskje kan ha cøliaki. Jeg vet at barn kan få løs avføring når de får tenner, etc. men hun har allerede fått mange tenner og har ikke hatt slik avføring tidligere. Skal til doktoren med henne idag, så da blir det nok noen prøver etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...