Gå til innhold

Minipille eller hormonspiral?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest hormonspiral

Ammer du, er det derfor dette er alternativene?

Hvis du snart ønsker barn igjen, og det ikke er noen katastrofe for noen av dere om du blir gravid nå, så er minipillene greie.

Men minipillene har veldig mye mindre sikkerhet enn p-piller og spiral er absolutt det sikreste.

Hormonspiralen er relativt dyr, men skal du ha den i noen år gjør det jo ikke så mye, da fordeles prisen over en lenger periode. Skal du ha den ut om et halvt år, blir det dyr prevensjon.

Hormonspiralen er veldig sikker, hvis dere gjerne vil vente med flere barn, er denne absolutt best. Du slipper å huske på minipillene til nøyaktig tid hver dag når du bruker spiral.

Når mensen kommer tilbake, vil den kunne være litt uregelmessig (småblødninger) den første tiden på hormonspiral, men etterhvert blir det få og små blødninger, ofte forsvinner de helt.

Jeg vil anbefale hormonspiral, minipillene er lite sikre.

Jeg går på Cerazette, det er mini-piller med p-pillens egenskaper, altså like sikre som p-piller og man behøver ikke å ta de til samme tid hver dag osv. De kan man ta mens man ammer. Det er vanlig å ha litt blødningsforstyrrelser i begynnelsen og så miste mensen etter noen mnd.

Men jeg vet søren ikke om jeg vil anbefale det... Vurderer selv å bytte til spiral, men vet ikke om jeg "tør". Noen som har prisen forresten?

Så jeg har ikke noe svar, men kommer til å følge med her og se om du får noe mer fornuftig ut av de andre. ;)

Jeg går på Cerazette, det er mini-piller med p-pillens egenskaper, altså like sikre som p-piller og man behøver ikke å ta de til samme tid hver dag osv. De kan man ta mens man ammer. Det er vanlig å ha litt blødningsforstyrrelser i begynnelsen og så miste mensen etter noen mnd.

Men jeg vet søren ikke om jeg vil anbefale det... Vurderer selv å bytte til spiral, men vet ikke om jeg "tør". Noen som har prisen forresten?

Så jeg har ikke noe svar, men kommer til å følge med her og se om du får noe mer fornuftig ut av de andre. ;)

Tror den koster 1250. Gjorde det når jeg fikk den for 6 år siden. Har akkurat fått ny resept så jeg kan skifte den ut, men den "virker" framdeles, så det blir en stund til.

Anbefales! Herlig å være uten mens så lenge også ;)

Gjest har hormonspiral

Tror den koster 1250. Gjorde det når jeg fikk den for 6 år siden. Har akkurat fått ny resept så jeg kan skifte den ut, men den "virker" framdeles, så det blir en stund til.

Anbefales! Herlig å være uten mens så lenge også ;)

Jeg trodde den varte i fem år? Hvordan finner de ut om den virker eller ei?

Annonse

Jeg anbefaler hormonspiralen! Den er mye sikrere, du glemmer ikke å ta den til et bestemt tidspunkt, den virker bare lokalt i kroppen og du slipper å fornye resepten hver tredje mnd. :o)

Med minipillen blødde jeg som en stukken gris de ukene jeg prøvde den, droppet den fort for maken til blødninger har jeg aldri hatt (med unntak av uka etter at jeg tok ut hormonspiralen). Med hormonspiralen hadde jeg småblødninger de første 3 mnd (helt vanlig), men etter det blødde jeg omtrent aldri.

Gjest lurer jeg på da...

Jeg anbefaler hormonspiralen! Den er mye sikrere, du glemmer ikke å ta den til et bestemt tidspunkt, den virker bare lokalt i kroppen og du slipper å fornye resepten hver tredje mnd. :o)

Med minipillen blødde jeg som en stukken gris de ukene jeg prøvde den, droppet den fort for maken til blødninger har jeg aldri hatt (med unntak av uka etter at jeg tok ut hormonspiralen). Med hormonspiralen hadde jeg småblødninger de første 3 mnd (helt vanlig), men etter det blødde jeg omtrent aldri.

"den virker bare lokalt i kroppen " -hva mener du med det?

Og gjør det vondt å sette den inn?

Gjest lurer jeg på da...

Hvorfor vil du ikke anbefale mini-pillen?

Den sitter i jo i livmora og frigjør hormonene der de trengs, pillene må via magesekken og ut i kroppen først.

Jeg fikk det gjort hos en gynekolog på sykehuset (pga forhold nedentil som vanskeliggjorde det for fastlegen min) og det tok bare et par minutter og jeg kjente ingenting. Noen kjenner et knip når legen åpner livmormunnen, men vondt er det ikke.

Gjest hormonspiralbrukeren

Hormonene holder seg der de skal, de gjør det de skal "der nede" for at du ikke skal bli gravid. De sprer seg ikke i hele kroppen.

Gjorde ikke vondt da jeg satte den inn, noen sier at det gjorde vondt, mens de fleste sier at de merker at legen holder på der nede, men at det ikke var vondt.

Annonse

Gjest lurer jeg på da...

Hormonene holder seg der de skal, de gjør det de skal "der nede" for at du ikke skal bli gravid. De sprer seg ikke i hele kroppen.

Gjorde ikke vondt da jeg satte den inn, noen sier at det gjorde vondt, mens de fleste sier at de merker at legen holder på der nede, men at det ikke var vondt.

Så man blir ikke "hormonell" med andre ord?! (typ premenstruell 24 timer i døgnet)

Hormonspiralen fungerer fin for meg. Mistet mensen med en gang (litt småblødninger den første måneden). Det var ikke vondt å sette den inn. Kostet vel ca 1700 for selve spralen inkl. innsetting. Trenger ikke bind lenger så sparer jo litt der.

Jeg har hørt noen som sier at de får nedsatt sexlyst og at de blør i ett sett av hormonspiralen, men jeg har ikke merket noe til disse bivirkningene. Det er nok temmelig individuet hva som passer for hver enkelt.

Etter å ha måttet operere ut hormonspiralen som jeg hadde fått satt inn - og som hadde gravd seg vei helt opp under ribbena på venstre side, greier ikke jeg å anbefale hormonspiral. OK - det skjer sjelden, men ikke sjeldnere enn at kirurgen på Ullevål sa at de hadde ca et tilfelle i uka som meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...