Røyskatt72 Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Takk til alle som svarte på det forrige innlegget mitt!! En spesiell takk til Anet, for at hun delte sine opplevelser og betraktninger. Jeg er forøvrig en mann på 33 som de to siste år har brukt bleier både dag og natt. Men som nevnt kan jeg gå uten bare jeg er nært et toalett og er våken. Men det er veldig slitsomt å måtte gå på do bare fordi man tror... Derfor har det hendt at jeg har hatt uhell selv om man prøver å passe på. Jeg er selvsagt enig i at man bør fortelle dette til en evt. kontaktsykepleier, og jeg har ingen problemer med å fortelle det egentlig. MEN jeg liker ikke at alle syke-/hjelpepleiere og pasienter får vite om dette. Diskresjon skulle vel være den enkleste sak og få til??? I hvertfall om pasienten ønsker det. Vet at det er mange viktigere ting, men det betyr vel ikke at man trenger å la det enkle være. For dette er da egentlig bare en sak som noen få trenger vite om. Hos begge Bandagistene jeg bruker kan jeg snakke med de som er der som en vanlig person, så det er ikke noe problem. Hos uroterapeuten min og hun som er stomisykepleier på den andre bandagisten jeg bruker, har jeg blitt meget godt tatt imot. De understreket at slike problemer er underlagt taushetsplikt,og at det skal sikres at ikke andre (les: medpasienter) får vite om det som er ømtålige opplysninger om andre pasienter. Men kjære syke-/hjelpepleiere det er fortsatt noen få ting jeg lurer på. 1.) Kan dere se om en pasient bruker bleier?? Vises kanskje min tapebleie? Med innlegg vises den hvertfall? 2.) Hvis det står om inkontinensen i noen av papirene, spør dere pasienten om det er noe h*n vil fortelle? Eller sier dere det som det er:Ser at du sliter med inkontinens.?? Eller er det slik at hvis ikke pasienten vil si noe, så lar dere være å spørre? 3.) Stemmer det at hvis man har fastet og ikke drukket mer enn ETT glass vann på morgenen, + litt vann ca.12.00 fordi operasjon er utsatt litt, så vil man etter oppvåkning ikke få helt til å tisse fordi at noen typer narkose fungerer slik at disse funksjonene som har med Urin m.m. stopper opp en stund. Og at når man drikker for tørsten, så går det lengre enn vanlig før det fungerer normalt igjen? Var faktisk kontinent i mange timer, men fikk det igjen på natta.(LITT mye vann = våt! 4.) Enn hvis dere i løpet av natten f.eks oppdager at pasienten har bleie på, sier dere noe om dette til han/henne senere da? ( Tviler litt på om jeg klarte å lure meg unna sist gang.) 5.) Hvis man egentlig ønsker å være selvhjulpen, men ikke klarer/ får til av forskjellige årsaker, får man da hjelp? 6.) Enn hvis det går for treigt, blir man da Hjulpet? 7.) En tidligere gang, før jeg ble plaget av inkontinens våknet jeg veldig do-trengt, og satte fast føttene i sengehesten, kom meg løs og snurra dryppslangen rundt armen (tydelig at jeg skulle ligge i ro?) og kom på do i siste sekund. Hva hvis ... jeg hadde gjort i buksa? Hadde FLAKS skjønner dere! 8.) Prøver dere å bevare pasientens verdighet, eller er dette så vanlig at det ikke er noe for pasienten å mase om?(Tenker på dette med medpasienter.) Vil nå helst hjelpe meg selv, da men skjønner at man av og til må godta hjelp. Er i det vanlige ikke spesielt hemmet av dette, og har lært og innrette meg etter situasjonen. Men må innrømme at dette ikke er moro å tisse seg ut i en alder av bare 33. (Nåja, ung og ung !?? (Fleiper bare.)) Tusen takk, til de av dere som svarer! TAKK! Hjelpe- og sykepleiere! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202259-takk-hjelpe-og-sykepleiere-se-her/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beklager Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Skjønner ikke hva du peser om jeg. Hvis du ikke har større problemer enn inkontinens så fatter jeg ikke problemet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202259-takk-hjelpe-og-sykepleiere-se-her/#findComment-1440113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hilsen sykepleieren Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Du har vel ikke problemer vel, ikke etter det jeg leser her iallefall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202259-takk-hjelpe-og-sykepleiere-se-her/#findComment-1440117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira12 Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Du har vel ikke problemer vel, ikke etter det jeg leser her iallefall. Om du er sykepleier, som nicket ditt tilsier, så bør vel du av alle personer skjønne att dette er ett problem for pasienten, selv om du ikke synes det ett problem! Har du ikke ett skikkelig råd og komme med, kan du la vær og svare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202259-takk-hjelpe-og-sykepleiere-se-her/#findComment-1440234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Røyskatt72 Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Skjønner ikke hva du peser om jeg. Hvis du ikke har større problemer enn inkontinens så fatter jeg ikke problemet. Dere trenger ikke svare på innlegg her om dere ikke har lyst. ) Når jeg spør om hva og hvis på sykehus så er det fordi jeg kanskje må dit, tror du ikke?? Jo, det er faktisk ting som er verre enn inkontinens, men det var ikke spørsmålet. Det hele handler om det går an å forvente diskresjon. For etter som jeg har hørt så er det faktisk så strengt at en pleier på avd. der man er innlagt ikke kan diskutere deg med en pleier på en annen avd. simpelthen fordi at dette IKKE er noe den andre trenger å vite. Og jeg lurte bare på om at det kanskje var fordi det ble tatt HENSYN at dett ikke ble tatt opp når jeg var på sykehuset sist. Til dere som synes dette er så normalt,vanlig etc. og ikke noe å bråke om.Tenk dere flg.: En voksen mann 33 år,som bruker BLEIER. Nå er det helt normalt?? Vel unnskyld meg, men jeg ville GJERNE vært dette med inkontinens (Uttissing)foruten!! Det er greit at dere synes noe annet, men det er nå slik jeg føler.JEG greier forøvrig fint å leve med det, men går ikke rundt å snakker til kreti og pleti om det.(Nabo-pasienten har han taushetsplikt: "Der går han som tissa seg ut hele tiden.") På spissen? Javel, men dere ser vel poenget mitt?? MEN jeg setter pris på svaret ditt, Beklager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202259-takk-hjelpe-og-sykepleiere-se-her/#findComment-1440521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Røyskatt72 Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Du har vel ikke problemer vel, ikke etter det jeg leser her iallefall. Les også mitt svar til Beklager, hvis du vil. Du har for såvidt helt rett. Noen store problemer med dette har jeg ikke, siden det er veldig greie sykepleiere hos bandagisten, som faktisk forstår at dette kan være veldig flaut. Det er ikke min feil dette med inko., men jeg er flau allikevel. Jeg burde heller konsentrere mine krefter på at jeg faktisk fysisk føler meg som over kjørt av en dampveivals.(Sjuk og forkjølt, vond rygg osv.Hele tiden! Men det går seg vel til, en gang. Men jeg skal fortelle deg at jeg har blitt fortalt hos en av Bandagistene at de syntes jeg taklet dette bemerkelsesverdig bra.Hva sier det DEG?? Mitt svar var at det ikke var annet å gjøre. Leve med det. Men det betyr ikke at resten av verden har krav på å vite. Vet at det er uhøflig å ikke nevne dette på s-hus, derfor spurte jeg om dette. Takk for svaret ditt!! Ha en god dag, hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202259-takk-hjelpe-og-sykepleiere-se-her/#findComment-1440540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Skjønner ikke hva du peser om jeg. Hvis du ikke har større problemer enn inkontinens så fatter jeg ikke problemet. Større problemer i forhold til hva? Skal man ikke kunne diskutere inkontinens og de følgene det innebærer fordi andre kanskje har kreft? eller Aids, eller en kronisk invalidiserende hjernesykdom? Synes dette var ufint svart av deg!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202259-takk-hjelpe-og-sykepleiere-se-her/#findComment-1442785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymuse Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Dere trenger ikke svare på innlegg her om dere ikke har lyst. ) Når jeg spør om hva og hvis på sykehus så er det fordi jeg kanskje må dit, tror du ikke?? Jo, det er faktisk ting som er verre enn inkontinens, men det var ikke spørsmålet. Det hele handler om det går an å forvente diskresjon. For etter som jeg har hørt så er det faktisk så strengt at en pleier på avd. der man er innlagt ikke kan diskutere deg med en pleier på en annen avd. simpelthen fordi at dette IKKE er noe den andre trenger å vite. Og jeg lurte bare på om at det kanskje var fordi det ble tatt HENSYN at dett ikke ble tatt opp når jeg var på sykehuset sist. Til dere som synes dette er så normalt,vanlig etc. og ikke noe å bråke om.Tenk dere flg.: En voksen mann 33 år,som bruker BLEIER. Nå er det helt normalt?? Vel unnskyld meg, men jeg ville GJERNE vært dette med inkontinens (Uttissing)foruten!! Det er greit at dere synes noe annet, men det er nå slik jeg føler.JEG greier forøvrig fint å leve med det, men går ikke rundt å snakker til kreti og pleti om det.(Nabo-pasienten har han taushetsplikt: "Der går han som tissa seg ut hele tiden.") På spissen? Javel, men dere ser vel poenget mitt?? MEN jeg setter pris på svaret ditt, Beklager. Til dere som mener inkontinens ikke er noe problem: Det er faktisk et stort problem. Om du har en brukket fot er du mindre mobil i en kortere periode, og "alle" ser det. Men det å måtte bruke bleier døgnet rundt er meget slitsomt. Både det å ikke få vært med på alt en kan ønske seg, og det å måtte planlegge nøye for hver eneste tur man tar. Nei, dere er meget ufine der. Når det gjelder pasientrommene, er detheller ikke greit. Har selv vært innlagt flere ganger. Og det å ligge med flere er ikke noe særlig. De får høre om dine problemer, mens jeg får høre om deres mest intime saker. Det burde være en rett å få velge enerom! Det er også slitsomt når naboen får besøk. Spesielt når en prøver å hvile selv. Og også på natten er dette problematisk, da noen sover lettere enn andre. Opplevde en gang en eldre herre som snorket så høyt at det gikk gjennom øreproppene! Tenk på det, dere! Nei, jeg lurer på om dere som er negative her, eier empati i det hele tatt? Virker ikke slik!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202259-takk-hjelpe-og-sykepleiere-se-her/#findComment-1443368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Til dere som mener inkontinens ikke er noe problem: Det er faktisk et stort problem. Om du har en brukket fot er du mindre mobil i en kortere periode, og "alle" ser det. Men det å måtte bruke bleier døgnet rundt er meget slitsomt. Både det å ikke få vært med på alt en kan ønske seg, og det å måtte planlegge nøye for hver eneste tur man tar. Nei, dere er meget ufine der. Når det gjelder pasientrommene, er detheller ikke greit. Har selv vært innlagt flere ganger. Og det å ligge med flere er ikke noe særlig. De får høre om dine problemer, mens jeg får høre om deres mest intime saker. Det burde være en rett å få velge enerom! Det er også slitsomt når naboen får besøk. Spesielt når en prøver å hvile selv. Og også på natten er dette problematisk, da noen sover lettere enn andre. Opplevde en gang en eldre herre som snorket så høyt at det gikk gjennom øreproppene! Tenk på det, dere! Nei, jeg lurer på om dere som er negative her, eier empati i det hele tatt? Virker ikke slik!! Støtter meg helt bak svaret ditt her. For mange så er inkontinens svært vanskelig å leve med. Og det er vanskelig å sette seg inn i det hvis man selv ikke har opplevd det. Derfor synes jeg mange burde vært mere ydmyke i forhold til de svarene de gir her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202259-takk-hjelpe-og-sykepleiere-se-her/#findComment-1446307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest komplisert problem Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Dette høres strevsomt ut! Hva er grunnen til at du velger å bruke bleier i stedet for uridom? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202259-takk-hjelpe-og-sykepleiere-se-her/#findComment-1446415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Skjønner ikke hva du peser om jeg. Hvis du ikke har større problemer enn inkontinens så fatter jeg ikke problemet. Skal love deg at det er sårt at man ikke kan spille fotball med ungene sine, hoppe på tramponline sammen med dem eller slike ting fordi man da tisser på seg. Det er et meget stort problem for den som har det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202259-takk-hjelpe-og-sykepleiere-se-her/#findComment-1454589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Du har vel ikke problemer vel, ikke etter det jeg leser her iallefall. Hvis du virkelig er sykepleier så må du ha fått lisensen din på postordre, eller du har sluppet igjennom ved en glipp fra de som skal uteksaminere jeg grøsser hvis dette er tilfelle 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202259-takk-hjelpe-og-sykepleiere-se-her/#findComment-1480448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.