Gå til innhold

Helt utrolig: 34 sønner!

Anbefalte innlegg

Hvilke alternative måter å se det på er bedre?

Jeg synes "summen av konsekvenser" i denne sammenhengen gir svært god mening. I dag snakker vi mer om "helhetlige vurderinger", men det er ikke noe mer konkret slik jeg ser det.

Medisin er et naturvitenskapelig fag, så da er kvantitativ metode det riktige.

Men likevel kan man spørre, tror jeg, om summen av de enkelte deler gir helheten eller om helheten er noe mer.

Naturvitenskapen kommer uansett ikke helt unna ikke-kvantitative metoder likevel fordi objektet og observatøren/legen er mennesker.

Fortsetter under...

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

19

• favn

17

• Gemini

14

• Dorthe

14

Mest aktive i denne tråden

skorpionfisken

Jeg så ikke programmet men har vært på nettsidene og sett. Men hvilket land har så slapp adopsjonslovgivning at de lar en og samme familie, med ett friskt oppegående voksent menneske adoptere 34 barn? Alle gutter? Det virker på meg som en privat institusjon mer enn en familie.

I norge får potensielle adopsjonsforeldre avslag når det vurderes at de har for mange barn. Og her på berget regner de 5-6 stykker for "for mange".

Adoptivbarn, og kanskje spesielt handicappede adoptivbarn, som mange av disse er trenger veldig mye oppføling og kjærlighet og støtte og skolehjelp. Har noe normalt menneske tid til å gi 34 barn og en syk mann det i fullt monn?

Gjest Dette skurrer for meg

Jeg ble ikke imponert over programmet eller denne moren. Jeg mener oppriktig at det ikke skulle vært lov til å adoptere eller ha så mange fosterbarn.

Dette er også barn med helt spesielle behov og et/to mennesker kan ikke klare å dekke disse behovene!! Er det noen som har tenkt at disse barna neppe får den tiden og omsorgen de har behov for...?

Ja, mat og klær får de, men mor og far kan bare ikke ha tid til å gi hver enkelt det den trenger av omsorg, kjærlighet og oppmerksomhet. Det går bare ikke, selv om de vil aldri så mye. Døgnet har rett og slett ikke timer nok!!

Noe av det første jeg tenkte når jeg så programmet var at mor så på dette som en jobb. At det var fosterbarn hun hadde. For da hadde hun tjent seg rik! Men det var vel slik at barna var adoptert, eller var det fosterbarn...? Jeg kan ikke fatte at noe adopsjonsbyrå gir mulighet til å adoptere så mange barn.

Jeg jobber selv påen institusjon hvor det bor barn (barnevern) og jeg fikk rett og slett litt vondt i magen av dette programmet. Jeg tenker på om vi skulle hatt 34 barn å ta oss av (på institusjonen) det hadde bare ikke gått. Selv om vi er mange annsatte.

Jeg vet at noen familier har fosterbarn for å tjene penger. Det er ingen hemmelighet i barnevernet. Har man 3-4 fosterbarn blir det penger av det. Spesielt hvis det er det vi kaller et forsterket fosterhjem. Jeg trodde det var det denne moren var, men jeg tok vel feil hvis de er adoptert.

Jeg ble ikke imponert over dette. Tvert i mot litt trist.

Sitat:

Jeg vet at noen familier har fosterbarn for å tjene penger. Det er ingen hemmelighet i barnevernet. Har man 3-4 fosterbarn blir det penger av det. Spesielt hvis det er det vi kaller et forsterket fosterhjem. Jeg trodde det var det denne moren var, men jeg tok vel feil hvis de er adoptert.

Jeg vet at noen familier har fosterbarn for å tjene penger. Det er ingen hemmelighet i barnevernet. Har man 3-4 fosterbarn blir det penger av det. Spesielt hvis det er det vi kaller et forsterket fosterhjem. Jeg trodde det var det denne moren var, men jeg tok vel feil hvis de er adoptertJeg vet at noen familier har fosterbarn for å tjene penger. Det er ingen hemmelighet i barnevernet. Har man 3-4 fosterbarn blir det penger av det. Spesielt hvis det er det vi kaller et forsterket fosterhjem. Jeg trodde det var det denne moren var, men jeg tok vel feil hvis de er adoptert.

Sitat slutt.

Hvis du har 3-4 fosterbarn med forskjellige behov så kan man nødvendigvis ikke ha noen jobbe ved siden av, man blir da lønnet av det offentlige.

Men at lønnen skal være hovemålet for fosterfamiliene har jeg vondt for å tro.

Hm, minner meg litt om Belle Gunnes (døde først på 1900-tallet i Amerika!). Men hun drepte alle de funksjonshemmede ungene hun var fostermor for... Ja, forsåvidt alle hun var i kontakt med...

Nei, nå må du sannelig holde opp!

Makan til beskyldninger!

Jeg ble ikke imponert over programmet eller denne moren. Jeg mener oppriktig at det ikke skulle vært lov til å adoptere eller ha så mange fosterbarn.

Dette er også barn med helt spesielle behov og et/to mennesker kan ikke klare å dekke disse behovene!! Er det noen som har tenkt at disse barna neppe får den tiden og omsorgen de har behov for...?

Ja, mat og klær får de, men mor og far kan bare ikke ha tid til å gi hver enkelt det den trenger av omsorg, kjærlighet og oppmerksomhet. Det går bare ikke, selv om de vil aldri så mye. Døgnet har rett og slett ikke timer nok!!

Noe av det første jeg tenkte når jeg så programmet var at mor så på dette som en jobb. At det var fosterbarn hun hadde. For da hadde hun tjent seg rik! Men det var vel slik at barna var adoptert, eller var det fosterbarn...? Jeg kan ikke fatte at noe adopsjonsbyrå gir mulighet til å adoptere så mange barn.

Jeg jobber selv påen institusjon hvor det bor barn (barnevern) og jeg fikk rett og slett litt vondt i magen av dette programmet. Jeg tenker på om vi skulle hatt 34 barn å ta oss av (på institusjonen) det hadde bare ikke gått. Selv om vi er mange annsatte.

Barna er adoptert. Det er ikke noe hun gjlør for å tjene penger.

Hun og mannen driver et lite firma ved siden av. Dessuten får de selvsagt støtteordninger, skulle bare mangle.

De har også en rekke hjelpere som er der på skift, så moren er ikke alene med dem, slik det kunne virke av programmet.

naturligvis blir det uansett ikke som en "vanlig" familie, det blir mer som et familiehjem. Men hva er alternativet?

Disse guttene ville aldri fått noe hjem noe annet sted. Og nannyene sa dessuten at de aldri hadde opplevd et så kjærlig hjem, så noe må jo fungere.

Når det er sagt, er jeg generelt veldig glad for at norske adopsjonsregler er strengere enn i USA.

Annonse

Men foreslo folk at det lå seksuelle motiver bak hennes handlinger? Ikke for det, Freud ville kanskje ment at vi alle primært handlet ut fra slike motiver...*s*

Jeg har lest for lite om henne til at jeg vet hva beskyldningene gikk ut på. På hennes tid ville man vel risikert fengsel både her til lands og i England for å slenge ut av seg en del av de antydningene som har kommet her om de skulle vise seg å være falske....

Men jeg har inntrykk av at noe av det hun ble beskyldt for var omtrent like injurierende. En av de tingene hun kjempet for var bedre sykehushygiene. Under krimkrigen døde de som fluer på feltsykehusene pga dårlig hygiene. Hun gjorde da undersøkelser og la fram statistisk materiale på hvor mye dødeligheten gikk ned ved bedre hygiene. Her ble hun vel beskyldt for å bløffe. Men tallene hun la fram var nøkterne.

Skulle gjerne lest litt mer om den dama...

mvh

Men likevel kan man spørre, tror jeg, om summen av de enkelte deler gir helheten eller om helheten er noe mer.

Naturvitenskapen kommer uansett ikke helt unna ikke-kvantitative metoder likevel fordi objektet og observatøren/legen er mennesker.

Hvordan måler du smerte? Hvordan måler du kvalme? Hvordan måler du matlyst? Hvordan måler du angst?

Du kan selvfølgelig si at alt som ikke kan kvantifiseres er irrelevant...

"Summen av konsekvenser" kan for eksempel være å veie positiv effekt av et legemiddel opp mot negative bivirkninger.

En annen sum av konsekvener er at det tar opp legenes og sykepleierens tid og vaske hendene så ofte, men om de ikke gjør det kan pasientene dø.

Florence Nightingale var blant de fremste matematikere i sin samtid, så om dette smittet over på resten av språket er vel bare helt naturlig.

Dessuten brukes ikke ordene sum og summere kun i matematiske sammenhenger i norsk språk. Det brukes også om å gjengi et hendelsesforløp eller å gi et resyme, eller om en konklusjon. Uttrykkes summa summarum er det ikke mye matematikk igjen i.

Synes "summen av konsekvenser" er et glimrende uttrykk, selv om ikke alle slike summer kan beregnes på kalkulator eller uttrykkes like eksakt.

mvh

Gjest amparro

Sitat:

Jeg vet at noen familier har fosterbarn for å tjene penger. Det er ingen hemmelighet i barnevernet. Har man 3-4 fosterbarn blir det penger av det. Spesielt hvis det er det vi kaller et forsterket fosterhjem. Jeg trodde det var det denne moren var, men jeg tok vel feil hvis de er adoptertJeg vet at noen familier har fosterbarn for å tjene penger. Det er ingen hemmelighet i barnevernet. Har man 3-4 fosterbarn blir det penger av det. Spesielt hvis det er det vi kaller et forsterket fosterhjem. Jeg trodde det var det denne moren var, men jeg tok vel feil hvis de er adoptert.

Sitat slutt.

Hvis du har 3-4 fosterbarn med forskjellige behov så kan man nødvendigvis ikke ha noen jobbe ved siden av, man blir da lønnet av det offentlige.

Men at lønnen skal være hovemålet for fosterfamiliene har jeg vondt for å tro.

Ja, det kan du godt ha vondt for å tro - men jeg vet!

Du skulle ha sett med egene øyne hvordan noen (mange) fosterban blir behandlet. Det er ikke noe for sarte sjeler! Det vet vi som fører tilsyn i fosterhjem.

Ja, det kan du godt ha vondt for å tro - men jeg vet!

Du skulle ha sett med egene øyne hvordan noen (mange) fosterban blir behandlet. Det er ikke noe for sarte sjeler! Det vet vi som fører tilsyn i fosterhjem.

Hvis dere oppdager at fosterbarn blir dårlig behandlet, så griper dere vel inn?

Det er vel derfor det føres tilsyn?

Nå fikk du meg til å bli enda mer skreptisk til barnevernet enn jeg var fra før!

Annonse

Gjest amparro

Hvis dere oppdager at fosterbarn blir dårlig behandlet, så griper dere vel inn?

Det er vel derfor det føres tilsyn?

Nå fikk du meg til å bli enda mer skreptisk til barnevernet enn jeg var fra før!

Hvorfor i allverden sier du det..? Det sier vel i grunn mer om deg...

Selfølgelig gripes det inn i slike tilfeller!!!!! Det er jo derfor det føres tilsyn for svarte... En annen sak er jo at det noen ganger tar tid og oppdage.

Jeg så ikke programmet men har vært på nettsidene og sett. Men hvilket land har så slapp adopsjonslovgivning at de lar en og samme familie, med ett friskt oppegående voksent menneske adoptere 34 barn? Alle gutter? Det virker på meg som en privat institusjon mer enn en familie.

I norge får potensielle adopsjonsforeldre avslag når det vurderes at de har for mange barn. Og her på berget regner de 5-6 stykker for "for mange".

Adoptivbarn, og kanskje spesielt handicappede adoptivbarn, som mange av disse er trenger veldig mye oppføling og kjærlighet og støtte og skolehjelp. Har noe normalt menneske tid til å gi 34 barn og en syk mann det i fullt monn?

Jeg har inntrykk av at man i USA kan adoptere akkurat som man lyster, så lenge man blir godkjent som a-forelder.

Vet om flere som adopterer utenfor fødselsrekkefølge, to-tre barn i slengen som ikke er biosøsken osv. Og familier med 15-20 a-barn er slett ikke uvanlig.

Tror nok det kan være en av grunnene til at USA også har et veldig stort antall avbrutte og omgjorde adopsjoner.

Som jeg skriver i svaret til amparro: Jeg er egentlig glad for at vi har såpass strenge regler til slikt her til lands.

Men når det er sagt, ble jeg oppriktig imponert over familien i programmet.

Jeg har ikke sett noe tv-program eller lest noen hjemmesider, men hvis et par der den ene er funksjonshemmet adopterer 34 (!) funksjonshemmede, er det noen som ikke tenker i det hele tatt her.

Funksjonsfriske har mer enn nok med to-tre-fire barn, så dette virker helt sykt på meg uten at jeg vet hvem som er mest syk, paret eller de som overlater 34 (!) barn til dem.

De fleste de har tatt til seg er de "oppgitte" som ingen andre vil ha - det er absolutt bedre for dem å ha sin egen mor å far (+ 9 ansatte) enn å leve resten av sitt barne/ungdomsliv på institusjon og så overlates til seg selv, uten røtter.

Eller for noen av dem: leve resten av livet på institusjon.

11 stk + besteforeldre burde holde for å ta vare på 23 stk.

"Summen av konsekvenser" kan for eksempel være å veie positiv effekt av et legemiddel opp mot negative bivirkninger.

En annen sum av konsekvener er at det tar opp legenes og sykepleierens tid og vaske hendene så ofte, men om de ikke gjør det kan pasientene dø.

Florence Nightingale var blant de fremste matematikere i sin samtid, så om dette smittet over på resten av språket er vel bare helt naturlig.

Dessuten brukes ikke ordene sum og summere kun i matematiske sammenhenger i norsk språk. Det brukes også om å gjengi et hendelsesforløp eller å gi et resyme, eller om en konklusjon. Uttrykkes summa summarum er det ikke mye matematikk igjen i.

Synes "summen av konsekvenser" er et glimrende uttrykk, selv om ikke alle slike summer kan beregnes på kalkulator eller uttrykkes like eksakt.

mvh

'Summen av konsekvenser" kan for eksempel være å veie positiv effekt av et legemiddel opp mot negative bivirkninger.'

Javisst, en vurderingssak og ikke en summeringssak. I grunnen.

'Synes "summen av konsekvenser" er et glimrende uttrykk, selv om ikke alle slike summer kan beregnes på kalkulator eller uttrykkes like eksakt.'

Ok for deg, men siden jeg har et faglig forhold til den type språkbruk, reagerer jeg en smule på det som upresist.

Jeg har ikke sett noe tv-program eller lest noen hjemmesider, men hvis et par der den ene er funksjonshemmet adopterer 34 (!) funksjonshemmede, er det noen som ikke tenker i det hele tatt her.

Funksjonsfriske har mer enn nok med to-tre-fire barn, så dette virker helt sykt på meg uten at jeg vet hvem som er mest syk, paret eller de som overlater 34 (!) barn til dem.

Har ikke sett programmet, men akkurat det du sier slo meg også.. helt vanvittig! Det er langt over grensa for hva som er forsvarlig. Jeg kan ikke se for meg hvordan en kvinne kan gi forsvarlig pleie og habilitering til så mange.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...