Gå til innhold

Helt utrolig: 34 sønner!

Anbefalte innlegg

'Summen av konsekvenser" kan for eksempel være å veie positiv effekt av et legemiddel opp mot negative bivirkninger.'

Javisst, en vurderingssak og ikke en summeringssak. I grunnen.

'Synes "summen av konsekvenser" er et glimrende uttrykk, selv om ikke alle slike summer kan beregnes på kalkulator eller uttrykkes like eksakt.'

Ok for deg, men siden jeg har et faglig forhold til den type språkbruk, reagerer jeg en smule på det som upresist.

Sum og summere er i norsk språk ikke reservert for matematikken og det som er 100% mulig og telle og eller måle eksakt. Setter du de inn i en matematisk sammenheng ved en hver anledning blir det mye og missforstå og plukke på.

Og den som sa dette var nok en langt større matematiker enn deg. ;-) Blant de største i sin samtid.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

19

• favn

17

• Gemini

14

• Dorthe

14

Mest aktive i denne tråden

Sum og summere er i norsk språk ikke reservert for matematikken og det som er 100% mulig og telle og eller måle eksakt. Setter du de inn i en matematisk sammenheng ved en hver anledning blir det mye og missforstå og plukke på.

Og den som sa dette var nok en langt større matematiker enn deg. ;-) Blant de største i sin samtid.

mvh

Man får håpe at vedkommende matematiker var mer matematiker enn meg, hehe...

De fleste de har tatt til seg er de "oppgitte" som ingen andre vil ha - det er absolutt bedre for dem å ha sin egen mor å far (+ 9 ansatte) enn å leve resten av sitt barne/ungdomsliv på institusjon og så overlates til seg selv, uten røtter.

Eller for noen av dem: leve resten av livet på institusjon.

11 stk + besteforeldre burde holde for å ta vare på 23 stk.

Og primus motor for det hele, mamma, så ut til å være et energiverk av det superorganiserte slaget.

;-)

mvh

Har ikke sett programmet, men akkurat det du sier slo meg også.. helt vanvittig! Det er langt over grensa for hva som er forsvarlig. Jeg kan ikke se for meg hvordan en kvinne kan gi forsvarlig pleie og habilitering til så mange.

Se på nettsidene deres da, så kanskje du ser at det faktisk er ganske så forsvarlig, og at alternativet for disse guttene er MYE verre.

En funksjonshemmet far er dessuten ikke forhindret fra å være en god far, som følger opp barna i stor grad, selv om gårsdagens tv-program vinklet det som om mor gjorde absolutt alt alene.

Familien har også mange hjelpere, barna har assistenter eller pleiere pga deres funksjonshemninger. Større barn hjelper mindre barn osv.

Barna deltar på ulike fritidsaktiviteter, oppnår større adferdsmessige og kunnskapsmessige forbedringer enn noen andre har trodd var mulig (pga deres diagnoser og tidligere vanskjøtsel).

En oppvekst på barnehjem eller annen type institusjon - som for de fleste av disse er alternativet - fx i Russland er IKKE å foretrekke.

Barna er dessuten lykkelige og harmoniske. Hvilken rett har da vi på andre siden av kloden til å kritisere og mene at vi har en bedre løsning?

Er DU interessert i å adoptere et sterkt funksjonshemmet barn, gjerne en gutt i 10-års-alderen, med store adferdsvansker, fysisk og/eller psykisk funksjonshemmet?

Ta en titt på http://www.allourboys.com

Annonse

Se på nettsidene deres da, så kanskje du ser at det faktisk er ganske så forsvarlig, og at alternativet for disse guttene er MYE verre.

En funksjonshemmet far er dessuten ikke forhindret fra å være en god far, som følger opp barna i stor grad, selv om gårsdagens tv-program vinklet det som om mor gjorde absolutt alt alene.

Familien har også mange hjelpere, barna har assistenter eller pleiere pga deres funksjonshemninger. Større barn hjelper mindre barn osv.

Barna deltar på ulike fritidsaktiviteter, oppnår større adferdsmessige og kunnskapsmessige forbedringer enn noen andre har trodd var mulig (pga deres diagnoser og tidligere vanskjøtsel).

En oppvekst på barnehjem eller annen type institusjon - som for de fleste av disse er alternativet - fx i Russland er IKKE å foretrekke.

Barna er dessuten lykkelige og harmoniske. Hvilken rett har da vi på andre siden av kloden til å kritisere og mene at vi har en bedre løsning?

Er DU interessert i å adoptere et sterkt funksjonshemmet barn, gjerne en gutt i 10-års-alderen, med store adferdsvansker, fysisk og/eller psykisk funksjonshemmet?

Ta en titt på http://www.allourboys.com

Som sagt har jeg ikke sett programmet, men jeg stusset veldig over antallet barn. Jeg hadde aldri klart å ta meg av så mange barn om de var funskjonsfriske engang. Jeg syns det er merkelig at det godkjennes at en familie får adoptere så mange.

Kanskje... det der var veeeeldig krypisk.

Sitatene har jeg hatt så lenge at jeg ikke husker helt hvor jeg fikk dem fra.

Vil du lese mer om dama kan du jo f.eks. se på denne linken:

http://www.nrk.no/nyheter/bakgrunn/portretter/565449.html

En unøyaktighet her er at det faktisk ser ut som hun ikke har studert matematikk. Det hadde hun. Det sørget faren hennes for.

mvh

Som kortversjon av Benthams utilitarisme eller konsekvensetikk, er det riktig.

Men hva har det med måling av sykdom / fravær av sykdom å gjøre?

Etikken undersøker om det finnes universelle handlingsrnormer, altså hvordan vi skal oppføre oss mot hverandre.

Faget medisin er jo noe helt annet.

Etikken undersøker om det finnes universelle handlingsrnormer, altså hvordan vi skal oppføre oss mot hverandre.

I faget medisin er summen av konsekvenser en meget relevant rettesnor.

En av tingene Florence Nightingale gjorde og var en pioner på, var å statistisk dokumentere dødeligheten ved feltsykehus og vise hvordan forbedringer av f.eks. hygiene og kosthold påvirket disse dødstallene.

Jeg tror hun var mer opptatt av endringer og resultater enn i hvilken etiske definisjonsbås hennes utsagn ble stappet inn i av filosofiske teoretikere.

For øvrig er etikk, menneskesyn og moderne medisin og sykepleie uløselig knyttet til hverandre. Nightingales drivkraft var høyt etisk motivert.

mvh

Annonse

Som sagt har jeg ikke sett programmet, men jeg stusset veldig over antallet barn. Jeg hadde aldri klart å ta meg av så mange barn om de var funskjonsfriske engang. Jeg syns det er merkelig at det godkjennes at en familie får adoptere så mange.

Andre kan klare det du ikke kan. ;-)

Amerikanske myndigheter er ikke så firkantede som norske, på godt og vondt.

mvh

Jeg har ikke sett programmet, ei heller lest hele hjemmesiden.

Men: dersom de var noen få voksne til å ta seg av så mange funksjonshemmede barn, henger det ikke på greip i mine ører. Det er ingen institusjon som tillater noe slikt, og et hjem bør etter min mening ikke være et vesentlig dårligere alternativ. Jeg ser at noen lenger ned nevner 9 "ansatte". Er man 11 voksne til å dele på omsorgen, blir saken litt annerledes. Men da blir det på den andre siden snodig å snakke om 34 sønner.

Jeg synes også det blir feil å si at alternativet til barna er et elendig liv. Vi ser jo ikke på friske adopterte barn på den måten; at de skal være takknemlige for at de får komme til vårt land, og dermed ta til takke med de de blir tilbudt. Barn som er adoptert til vårt land sidestilles med barn som er født i vårt land.

Medisin er et fag med svært mange etiske problemstillinger.

Men: dersom de var noen få voksne til å ta seg av så mange funksjonshemmede barn, henger det ikke på greip i mine ører. Det er ingen institusjon som tillater noe slikt, og et hjem bør etter min mening ikke være et vesentlig dårligere alternativ. Jeg ser at noen lenger ned nevner 9 "ansatte". Er man 11 voksne til å dele på omsorgen, blir saken litt annerledes. Men da blir det på den andre siden snodig å snakke om 34 sønner.

Jeg synes også det blir feil å si at alternativet til barna er et elendig liv. Vi ser jo ikke på friske adopterte barn på den måten; at de skal være takknemlige for at de får komme til vårt land, og dermed ta til takke med de de blir tilbudt. Barn som er adoptert til vårt land sidestilles med barn som er født i vårt land.

"Barn som er adoptert til vårt land sidestilles med barn som er født i vårt land."

Jeg er helt enig. Men nå var det altså ikke vårt land det var snakk om her. Her til lands ville ingen fått lov til å adoptere så mange barn, funksjonsfriske eller ei.

Det er merkelig, uvanlig, og noe som svært få kunne gjort. Men når noen faktisk gjør det, og gjør det bra, så er det fantastisk og beundringsverdig.

Du mener kanskje at barna - som ingen andre vil adoptere - heller bør vokse opp som kasteballer mellom ulike fosterfamilier, eller i barnehjem?

Hvis du tok deg bryet med å lese litt rundt på familiens nettsider, så ville du kanskje forstå litt mer av hva det hele handler om.

Og - når du snakker om antallet voksne - så er det uansett mor og far som er mor og far, uavhengig av antallet avlastere/hjelpere. Det er forskjell på å bistå med praktiske ting, og det å alltid være der, følge opp når ting er vanskelig osv.

Det hele er så mye mer omfattende - men positivt! Men om du ikke engang gidder å se litt på nettsiden, så gidder jeg heller ikke bruke mer tid på å overbevise deg.

Det er merkelig, uvanlig, og noe som svært få kunne gjort. Men når noen faktisk gjør det, og gjør det bra, så er det fantastisk og beundringsverdig.

Det er bemerkelsesverdig, ja, og jeg må jo beundre dette foreldreparets innsatsvilje. Håper de har en backup-plan i ryggen i tilfelle mor skulle bli syk og ligge til sengs en uke eller to - men det ser jo ut til at de har et nettverk av hjelpere rundt seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...