Gå til innhold

Stramt tungebånd - språkutvikling

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 2 år, har hatt stramt tungebånd hele livet. Det har ikke bekymret meg betydelig i forhold til at han har fått i seg mat, og ikke vært noe hemmet på andre måter.

Men nå som han har begynt å prate litt, så lurer jeg på om språkutviklingen hemmes. Han snakker ikke så klart og "rent", men han er veldig lærevillig, og prøver så godt han kan. På helsestasjonen sa de at de ikke gjorde noe med det, så sant det ikke påvirket han i negativ forstand. Og hvis de gjorde noe, var det etter fylte 2 år. Vi skal snart til 2-års kontrollen, gruer meg litt.

Er det noen som har erfaringer å dele?

Fortsetter under...

Hei.Lillemorx

Har et barnebarn på 5 år nå. og han har hatt problemer med språket fra 2 års alder og moren har fått beskjed om og bare ta det med ro. det kommer nok. Fem år nå og han snakker ikke i hele setninger. Noe hjelp fra barnehave men det maler sent. Så føler du at noe er galt må du stå på og ikke gi deg. du må selv ta initiativ og ikke gi deg. Du vet best. Hilsen bekymret mormor.

Hei.Lillemorx

Har et barnebarn på 5 år nå. og han har hatt problemer med språket fra 2 års alder og moren har fått beskjed om og bare ta det med ro. det kommer nok. Fem år nå og han snakker ikke i hele setninger. Noe hjelp fra barnehave men det maler sent. Så føler du at noe er galt må du stå på og ikke gi deg. du må selv ta initiativ og ikke gi deg. Du vet best. Hilsen bekymret mormor.

Jeg hadde såpass stramt tungebånd at legen sa det var usannsynlig at jeg kunne klare å si R før det ble fikset på, men de skulle allikevel se det an. Jeg har aldri hatt noe problemer med å prate, eneste jeg merker er at jeg ser teit ut når jeg prøver å rekke tunge, og jeg klarer ikke å ta tungen bak til de bakerste tennene i munnen.

Sønnen vår hadde stramt tungebånd som hemmet språkutviklingen hans. Han måtte klippe det to ganger, første gang hos tannlege da han var omkring 3 år gammel. Dessverre grodde det sammen, så da han var 6 år var vi på sykehuset og fikk det klippet mens han var i narkose.

Etter dette gikk han en tid hos logoped for å trene opp tungemuskelen og lære seg å si forskjellige lyder.

Annonse

Muse1365380276

Hei

Vi har samme problem med sønnen vår. Var hos spesialist da han var 3 måneder, men fikk beskjed om å komme tilbake for klipping under narkose når han blir ca 1,5 år. Vi vil få det gjort for å være eventuelt føre var i forhold til språkutvikling i samråd med spesialisten (Lovisenberg sykehus i Oslo).

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...