Gå til innhold

Irene Grøneng: Rett til fødselspenger under permisjon?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er for tiden i svangerskapspermisjon og barnet med et barn på snart 10 månder, og jeg har så smått begynt å tenke på å få en til. I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg trenger svar på. Jeg er ikke gravid nå, men har tatt utganspunkt i en ny graviditet i begynneslen av mars bare for å relatere spørsmålene mine som et eksempel.

Jeg fødte mitt første barn i mai 2000, og er ferdig med permisjonen 13. april. Jeg har valgt å vente med å begynne å jobbe til 1. august, altså går jeg 3,5 måned uten å være i arbeid.

La oss si at jeg blir gravid i begynneslen av mars, da skal terminen være rundt begynneslen av desember. For å få fødselspenger heter det seg at man skal ha jobbet minst 6 av de 10 siste månedene før man går ut i permisjon.

Så kommer mitt spørsmål: Vil jeg ha rett til å få fødselspenger under permisjonen når jeg da vil gå ut i permisjon rundt begynneslen av november? Dersom man regner 10 måneder tilbake så kommer man til begynnelsen av januar, og da skal jeg ha hatt fødselspenger utbetalt i 3,5 måneder fra min nåværende permisjon, og jeg skal ha hatt inntekstgivende arbeid i ca 3 måneder. Altså skal jeg vel klare meg ved å ha hatt inntekt/lønn i 6,5 måned av de 10 siste månedene?

Opptjeningsperioden for utbetaling av fødselpenger regnes vel 10 måneder tilbake fra man går ut i permisjon og ikke fra fødselstermin?

Har jeg rett i mine påstander? Det bør vel stemme, i og med at jeg bare blir gående hjemme i 3,5 måneder, da skal jeg vel klare å samlet få "opptjent" 6,5 månder før jeg evt går ut i permisjon?

Dersom mine påstander er rett, hvordan vil fødselspengegrunnlaget bli? Man skal jo ta utgangspunt i de 4 siste ukene, men dersom det avviker mer enn 25 % så er det et eller annet som kommer inn i bildet, er det ikke? Regnes det da gjennomsnitt av lønn + svangerskapspenger jeg mottar nå eller vil jeg få utbetaling på grunnlag av den nye lønnen som jeg da har hatt ca 3-4 måneder?

Håper noen kan svare meg her, har så lyst på et barn til ganske snart, men er helt avhengig at jeg klarer å få full opptjening for å motta fødselpenger under permisjonen. Så hvis dette ikke skulle stemme, så må jeg altså vente noen måneder før jeg blir gravid, sånn at jeg rekker å jobbe de 6 månedene som kreves.... :o)

Håper at spørsmålene mine ikke ble for kompliserte, er ikke alltid så flink til å ordlegge meg, til tross for at jeg er lærer.... :o))

Håper at noen kan hjelpe meg....

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Jeg har ikke regnet på dine påstander, men konklusjonn er i alle fall rett 10 mndr regnes tilbake fra du tar ny permisjon, og ffødselspenger teller likt med arbeid. 6,5 mndr er nok til å få f.penger på nytt.

Jeg vil anta at det bør gå greit å få fødselspenger ut fra inntekt siste mndr før ny permisjon, hvis dette tilsvarer din normale lønn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...