Lykke Skrevet 22. februar 2001 Del Skrevet 22. februar 2001 Hei! Jeg er for tiden i svangerskapspermisjon og barnet med et barn på snart 10 månder, og jeg har så smått begynt å tenke på å få en til. I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg trenger svar på. Jeg er ikke gravid nå, men har tatt utganspunkt i en ny graviditet i begynneslen av mars bare for å relatere spørsmålene mine som et eksempel. Jeg fødte mitt første barn i mai 2000, og er ferdig med permisjonen 13. april. Jeg har valgt å vente med å begynne å jobbe til 1. august, altså går jeg 3,5 måned uten å være i arbeid. La oss si at jeg blir gravid i begynneslen av mars, da skal terminen være rundt begynneslen av desember. For å få fødselspenger heter det seg at man skal ha jobbet minst 6 av de 10 siste månedene før man går ut i permisjon. Så kommer mitt spørsmål: Vil jeg ha rett til å få fødselspenger under permisjonen når jeg da vil gå ut i permisjon rundt begynneslen av november? Dersom man regner 10 måneder tilbake så kommer man til begynnelsen av januar, og da skal jeg ha hatt fødselspenger utbetalt i 3,5 måneder fra min nåværende permisjon, og jeg skal ha hatt inntekstgivende arbeid i ca 3 måneder. Altså skal jeg vel klare meg ved å ha hatt inntekt/lønn i 6,5 måned av de 10 siste månedene? Opptjeningsperioden for utbetaling av fødselpenger regnes vel 10 måneder tilbake fra man går ut i permisjon og ikke fra fødselstermin? Har jeg rett i mine påstander? Det bør vel stemme, i og med at jeg bare blir gående hjemme i 3,5 måneder, da skal jeg vel klare å samlet få "opptjent" 6,5 månder før jeg evt går ut i permisjon? Dersom mine påstander er rett, hvordan vil fødselspengegrunnlaget bli? Man skal jo ta utgangspunt i de 4 siste ukene, men dersom det avviker mer enn 25 % så er det et eller annet som kommer inn i bildet, er det ikke? Regnes det da gjennomsnitt av lønn + svangerskapspenger jeg mottar nå eller vil jeg få utbetaling på grunnlag av den nye lønnen som jeg da har hatt ca 3-4 måneder? Håper noen kan svare meg her, har så lyst på et barn til ganske snart, men er helt avhengig at jeg klarer å få full opptjening for å motta fødselpenger under permisjonen. Så hvis dette ikke skulle stemme, så må jeg altså vente noen måneder før jeg blir gravid, sånn at jeg rekker å jobbe de 6 månedene som kreves.... ) Håper at spørsmålene mine ikke ble for kompliserte, er ikke alltid så flink til å ordlegge meg, til tross for at jeg er lærer.... )) Håper at noen kan hjelpe meg.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20239-irene-gr%C3%B8neng-rett-til-f%C3%B8dselspenger-under-permisjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 23. februar 2001 Del Skrevet 23. februar 2001 Jeg har ikke regnet på dine påstander, men konklusjonn er i alle fall rett 10 mndr regnes tilbake fra du tar ny permisjon, og ffødselspenger teller likt med arbeid. 6,5 mndr er nok til å få f.penger på nytt. Jeg vil anta at det bør gå greit å få fødselspenger ut fra inntekt siste mndr før ny permisjon, hvis dette tilsvarer din normale lønn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20239-irene-gr%C3%B8neng-rett-til-f%C3%B8dselspenger-under-permisjon/#findComment-88352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.