Gå til innhold

Til dere med erfaring

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg begynte allerede ved 4mnd alder så det var jo ganske tidlig. Begynte først med en liten smakeporsjon en gang om dagen, og var litt ekstra obs på hva som kom i bleia eller om småtten skulle få mageknip. Økte gradvis denne smakeporsjonen til en litt ordentlig porsjon.

Når jeg så at det gikk fint og at han fordøyde maten greit, begynte jeg med små smakeporsjoner av middag. Pass på å gi den nye maten på morgenen så du har hele dagen på å se an eventuell mageknip eller diaré, kjedelige greier å slite med sånt på natta.

Etter at middagsmaten var innført, prøvde vi med brødmat. Syntes det var greit å ta det gradvis så ikke den lille magen får helt sjokk. Ammet etterpå, men helsestasjonen anbefaler vel at man ammer både før og etter mating i starten.

Jeg tror det tok noen måneder før vi hadde 4-5 måltider med fast føde om dagen - rundt ti måneders alder må det ha vært, for da vente vi av med ammingen. Det var lurt å prøve ut maten forsiktig ettersom han viste seg å reagerte på kumelk.

Vet ikke hvor gammel småen din er, men etterhvert kan du innføre middagsmåltidet i tillegg til grøt på kvelden. Så varierer du smakene på mddagsmåltidet. Etter en stund igjen (noen uker ?) kan du gi grøt på formiddagen og kanskje litt fruktpure. Tempoet i tilvenningen avhenger vel mye av om du ammer, hvis du ammer er lurt å ikke gi for mye mat for raskt, slik at ammingen kan fortsette lenge enda.

Jeg synes 5 måltider i døgnet er passe for småfolk: Frokost, formiddags, mellommåltid (frukt/yoghurt e.l.), middag og kvelds.

Gjest lite erfaring

Vet ikke hvor gammel småen din er, men etterhvert kan du innføre middagsmåltidet i tillegg til grøt på kvelden. Så varierer du smakene på mddagsmåltidet. Etter en stund igjen (noen uker ?) kan du gi grøt på formiddagen og kanskje litt fruktpure. Tempoet i tilvenningen avhenger vel mye av om du ammer, hvis du ammer er lurt å ikke gi for mye mat for raskt, slik at ammingen kan fortsette lenge enda.

Jeg synes 5 måltider i døgnet er passe for småfolk: Frokost, formiddags, mellommåltid (frukt/yoghurt e.l.), middag og kvelds.

småen er 5,5mnd =)

Takker for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...