Gå til innhold

Tilpasset opplæring i skolen - fungerer det?


Anbefalte innlegg

Du må ikke tro på alt du leser i avisene og alt hva Trond Giske vreker ut av seg.

Private skoler er ofte under kryssild. De møter motstand fra lokale politikere, lærermafiaen og fra sentralt hold. De kan miste sin statsstøtte om de ikke følger reglene og offentlige pålegg. De er dermed ofte tvunget til å følge offentlige pålegg i langt større grad enn offentlige skoler som kan komme langt med å la humla suse. Dessuten har de foreldre som vil ta ungene ut av skolen om de ikke gjør jobben sin. De har også jevnt over foreldre som følger mye mer med på hva som foregår på skolen.

Jeg har i min skoleutforskning kontaktet noen av Trond Giskes ekstremskoler. Jeg ble der invitert til å komme opp på skole, få snakke med rektor og være til stedet under undervisningen i noen klasser.

Jeg fikk et helt annet inntrykk enn den mørkemannsmalingen pressen bedriver.

De offentlige skolene jeg kontaktet opplevde jeg å bli møtt med irritasjon over at jeg i det hele tatt stilte spørsmål.

Så jeg vet ikke hvem som stiller med mest åpenhet jeg. Og hvem som ser på kvalitetssikring som et indre anliggende.

Når skoler med et annet livssyn blir så til de grader stigmatisert synes jeg det sier mest om innsikten og tåleransenivået hos stigmatisererne.

Vi fallt til slutt ned på en privat skole. Vi har vært kjempefornøyde, ungene trives og lærer bra. Vi som foreldre opplever en lydhørhet overfor oss og en fleksibilitet som vi ikke trodde eksisterte noe sted.

mvh

Jeg aner ikke hva Trond Giske sier eller mener om privatskoler.

Fortsetter under...

  • Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    42

  • favn

    24

  • pip

    18

  • frosken

    12

Mest aktive i denne tråden

Nå sa jeg ikke at barn elsker å fargelegge, jeg sa at det visstnok blir brukt som en metode for å skape fred og stillhet, som mulighet for å fordøye et voldsomt press av inntrykk.

Jeg tror ikke jeg har sett noe spesielt til fargelegging i matematikken, så dette kan ikke være noe som gjelder generelt i småskolen.

Vel dette barnet blir alt annet enn rolig av å måtte fargelegge når h*n helst vil regne. Frustrasjonen går rett i taket kort og godt. H*n opplever det som en meningsløs, tidkrevende, gørrkjedelig tvangstrøye. Og jeg kan ikke si annet enn at jeg er enig.

Jeg river meg i håret over all tiden som stjeles fra regnetrening. Det med fargelegging til ungene blir gule, blå og grønne i alle tenkelige og utenkelige sammenhenger er et ganske særnorskt fenomen.

Iblant synes jeg norske lærebøker lider av et kompleks av at de ikke klarer å gjøre faget i seg selv interessant nok og derfor kommer med masse cirkusutspill i stedet som har lite med saken å gjøre.

mvh

en fargeleggingsfrustrert

Neida, det er jo forskjeller. Såklart. Men min skepsis er der likevel... Mange privatskoler driver skoler som umulig kan være sunn for ungene. Nå tenker jeg spesielt på religiøst motiverte skoler, inklusive Steinerskolen.

Jeg tror du må se på hver eneklt skole for seg.

Steinerskolene finnes det både god og dårlige av, de er veldig selvstyrt. Og de som drives godt er fantastiske skoler.

Mange kristne skoler er også svært gode, som St. Sunniva og KG i Oslo, eller den store mengden kristne folkehøyskoler her i landet.

Private skoler er som den offentlige skolen -noen gode noen helt greie, og noen helt forferdelige.

Ja det er sikkert en grunn.

Men når det slår feil ut for mitt barn, så tar jeg meg til rette.

Det gjør jeg også.

Mitt eldste barn har organisert og utført lekser på eget initiativ fra første dag og med fullt ut tilfredsstillende resultat. Egentlig ganske makaløst, spør De meg.

Mitt yngste er mer vimsete i den forstand at h*n bør få en hilsen hver dag om å gjøre lekser, og noen ganger hjelp. Så for dette barnet kjenner jeg bøker og omfang bedre.

De bøkene som skuffer mest, er matematikkbøkene, selv om jeg ikke kan huske at fargelegging gis noen særlig plass? :-) Den de avsluttet med før sommeren, var feks spekket av dårlig språk, alt kom hulter til bulter og det var endog vanskelig for oss voksne å begripe hva det egentlig ble spurt etter, spørsmålene var rett og slett idiotiske. Irriterende at noen fagbøker tydeligvis ikke gjennomgår skikkelig kvalitetssikting.

Annonse

Jeg tror du må se på hver eneklt skole for seg.

Steinerskolene finnes det både god og dårlige av, de er veldig selvstyrt. Og de som drives godt er fantastiske skoler.

Mange kristne skoler er også svært gode, som St. Sunniva og KG i Oslo, eller den store mengden kristne folkehøyskoler her i landet.

Private skoler er som den offentlige skolen -noen gode noen helt greie, og noen helt forferdelige.

Det er nettopp dette med autonomien som gjør at privatskolene på mange måter er unndratt en slags common sense hva angår pedagogikk, retningslinjer og overordnede mål og visjoner.

Men for all del, jeg verken kan eller bør generalisere.

At det finnes mye underlig av privatskoler, er selvsagt ingen unnskyldning eller noe annet for at offentlige skoler ikke har forbedringspotensial.

Jeg aner ikke hva Trond Giske sier eller mener om privatskoler.

Han bekjemper dem med nebb og klør alt han kan.

Han har lister over skoler han vil bekjempe og få nedlagt. Disse har han deffinert som ekstremskoler på et syltynt, superfordomsfullt grunnlag.

Som skolestatråd trenerte han søknader om friskoler i årevis i strid med stortingsflertallet og lovverket.

Om han hadde brukt halvparten så mye energi på å forbedre den offentlige skolen ville den blitt fantastisk.

Jeg ser venstresidens stigmatisering og bekjempelse av reelt fritt skolevalg som en krenkelse av forelderretten og en grov nedvurdering av min dømmekraft som forelder.

mvh

Det gjør jeg også.

Mitt eldste barn har organisert og utført lekser på eget initiativ fra første dag og med fullt ut tilfredsstillende resultat. Egentlig ganske makaløst, spør De meg.

Mitt yngste er mer vimsete i den forstand at h*n bør få en hilsen hver dag om å gjøre lekser, og noen ganger hjelp. Så for dette barnet kjenner jeg bøker og omfang bedre.

De bøkene som skuffer mest, er matematikkbøkene, selv om jeg ikke kan huske at fargelegging gis noen særlig plass? :-) Den de avsluttet med før sommeren, var feks spekket av dårlig språk, alt kom hulter til bulter og det var endog vanskelig for oss voksne å begripe hva det egentlig ble spurt etter, spørsmålene var rett og slett idiotiske. Irriterende at noen fagbøker tydeligvis ikke gjennomgår skikkelig kvalitetssikting.

Jeg er også sur på dårlge bøker. Hos oss har de lite bøker, de driver mest med stensier. Men bokstavinlæringen var i bøker. Og da er det ganske tåpelig at man skal skrive hva bildet viser, og det er så dårlig tegnet at det ikke er mulig å se. Er det et fjell? En is? Eller kanskje en vaffel?

Dette har jeg opplevd før også, i praksis i skolen. JEg ksulle ta utgangspunkt i norgeshistoiren i o-fagboka. Jeg leste, og leste, og leste, men jeg skjønte ikke setnigenen som sto der. Språket var blitt så forenkla at ingenting hang fast i hodet mitt. Alt var som en slags usalta graut som bare sklei ned, og ikke ga noe intrykk, fouten at det var ekkelt å svelge.

Det endte med at vi brukte Snorre i stedet, og det funka bra, både for oss og ungene.

Vi har supre lærere, som synes det er helt greit, så det kommer jeg til å fortsette med.

Barna blir også oppfordret til å si hvordan de opplever skoledag og lekser, og de har evalueringsskjemaer hver uke -frivillig.

Dette med ukentlig evaluering har nylig dukket opp i mitt yngste barns skolerepertoar. Hehe, begge mine er jevnt positive og har det greit, så gjengangerne i alle år har vært og er 'bra' og 'litt forskjellig/e' på alle våre spørsmål om hvordan dagen har vært, hva har dere gjort, hvem lekte du med osv. Skriftlige evalueringer må mao læres :-)

Det er nettopp dette med autonomien som gjør at privatskolene på mange måter er unndratt en slags common sense hva angår pedagogikk, retningslinjer og overordnede mål og visjoner.

Men for all del, jeg verken kan eller bør generalisere.

At det finnes mye underlig av privatskoler, er selvsagt ingen unnskyldning eller noe annet for at offentlige skoler ikke har forbedringspotensial.

Inntil nylig her det vært svært, svært strenge regler for å få starte privatskoler. Nå har det vært frislipp i form av at man ikke behøver å være et alternativ til den offentlige skolen, og det har også blitt gitt noen rare tilatelser tl skoler som ikke har hatt stort å fare med.

Men i utgangspunktet kan man ha stor kontroll over private skoler -man må bare sette av tid og resurser til å gjære det, også etter at tilatelsen er gitt.

Han bekjemper dem med nebb og klør alt han kan.

Han har lister over skoler han vil bekjempe og få nedlagt. Disse har han deffinert som ekstremskoler på et syltynt, superfordomsfullt grunnlag.

Som skolestatråd trenerte han søknader om friskoler i årevis i strid med stortingsflertallet og lovverket.

Om han hadde brukt halvparten så mye energi på å forbedre den offentlige skolen ville den blitt fantastisk.

Jeg ser venstresidens stigmatisering og bekjempelse av reelt fritt skolevalg som en krenkelse av forelderretten og en grov nedvurdering av min dømmekraft som forelder.

mvh

Tja, det er slett ikke er gitt at foreldre generelt er de beste til å vurdere hva som er best for barn. Kanskje tvert imot i mange tilfeller.

Dette med ukentlig evaluering har nylig dukket opp i mitt yngste barns skolerepertoar. Hehe, begge mine er jevnt positive og har det greit, så gjengangerne i alle år har vært og er 'bra' og 'litt forskjellig/e' på alle våre spørsmål om hvordan dagen har vært, hva har dere gjort, hvem lekte du med osv. Skriftlige evalueringer må mao læres :-)

Ja, det må læres. Og det blir jo sjelden gjort, så blir det bare mer byråkrati og tøv.

Annonse

Jeg er også sur på dårlge bøker. Hos oss har de lite bøker, de driver mest med stensier. Men bokstavinlæringen var i bøker. Og da er det ganske tåpelig at man skal skrive hva bildet viser, og det er så dårlig tegnet at det ikke er mulig å se. Er det et fjell? En is? Eller kanskje en vaffel?

Dette har jeg opplevd før også, i praksis i skolen. JEg ksulle ta utgangspunkt i norgeshistoiren i o-fagboka. Jeg leste, og leste, og leste, men jeg skjønte ikke setnigenen som sto der. Språket var blitt så forenkla at ingenting hang fast i hodet mitt. Alt var som en slags usalta graut som bare sklei ned, og ikke ga noe intrykk, fouten at det var ekkelt å svelge.

Det endte med at vi brukte Snorre i stedet, og det funka bra, både for oss og ungene.

Jeg har aldri vært så imponert som da min yngste kom hjem med førsteklasse-leseboka. Den var virkelig, virkelig bra (vel og merke for henne som leste, kanskje ikke for de som ikke kunne). Den var på linje med Snorre kan du si, et vell av skikkelige, spennende og fargerike historier fra fjern og nær og der ingen hadde tenkt at 'Nå må vi gjøre dette så lett som mulig, stakkars barn'. En fantastisk bok.

Fra en annen skole kikket jeg på leseboka for samme trinn... 'Sola skinner', 'Per går tur'... :-(

Tja, det er slett ikke er gitt at foreldre generelt er de beste til å vurdere hva som er best for barn. Kanskje tvert imot i mange tilfeller.

Mener du at jeg er bedre enn deg til å vurdere hva som er bra for dine barn?

;-)

Du har selvfølgelig helt rett i at man er blind for mangt som foreldre. Men jeg har nå ikke blind tro på "systemet" eller "institusjonen" heeller. Og intill vi har sovjettilstander her, så er barna foreldrenes ansvar. Staten kan gripe inn om det går over alle støvleskafter -men vi har først og fremst ansvar for våre egne barn. Og for å kunne ta det ansvaret, så må vi faktisk bli gitt en viss grad av frihet til å utøve det slik vi synes er best.

Jeg har aldri vært så imponert som da min yngste kom hjem med førsteklasse-leseboka. Den var virkelig, virkelig bra (vel og merke for henne som leste, kanskje ikke for de som ikke kunne). Den var på linje med Snorre kan du si, et vell av skikkelige, spennende og fargerike historier fra fjern og nær og der ingen hadde tenkt at 'Nå må vi gjøre dette så lett som mulig, stakkars barn'. En fantastisk bok.

Fra en annen skole kikket jeg på leseboka for samme trinn... 'Sola skinner', 'Per går tur'... :-(

Her har vi akkurat fått en ny lesebok (siri sin lesebok?) som er en merkelig blanding av fine småstykker, og helt ødelagte forenklinger.

Inntil nylig her det vært svært, svært strenge regler for å få starte privatskoler. Nå har det vært frislipp i form av at man ikke behøver å være et alternativ til den offentlige skolen, og det har også blitt gitt noen rare tilatelser tl skoler som ikke har hatt stort å fare med.

Men i utgangspunktet kan man ha stor kontroll over private skoler -man må bare sette av tid og resurser til å gjære det, også etter at tilatelsen er gitt.

Den gjengen her tror jeg er noe av det verste jeg har hørt om i Norge. Dessverre fant jeg ikke det vanvittige kartet som viser sektens verdensbilde, men her er i alle fall er par andre lenker:

http://app.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/3301697.html

http://www.stortinget.no/spti/1998/dw-o1999012708-031.html

Det er nettopp dette med autonomien som gjør at privatskolene på mange måter er unndratt en slags common sense hva angår pedagogikk, retningslinjer og overordnede mål og visjoner.

Men for all del, jeg verken kan eller bør generalisere.

At det finnes mye underlig av privatskoler, er selvsagt ingen unnskyldning eller noe annet for at offentlige skoler ikke har forbedringspotensial.

Private skoler er underlagt en mye strengere offentlig justis enn offentlige skoler. De blir langt oftere kontrollert og gått etter sømmene, både innholdsmessig og driftsmessig. For dem vil regelbrudd og kritikk også få langt alvorligere konsekvenser.

Private skoler kan også bli utsatt for journalister som har bestemt seg for å rakke ned på dem. Det opplever svært sjeldent den offentlige skolen.

Steinerskolene er vel blant de mest stuerene i så måte. De blir sjeldent utsatt for pressemessige hekseprosesser bare på grunnlag av at de er en steinerskole, slik en del kristne skoler blir jaget bare fordi de representerer en bestemt trosrettning.

For en offentlig skole får lov- og regelbrudd, dårlig drift etc. minimale konsekvenser, hvis noen i det hele tatt.

Jeg tror du bør spandere på deg noen besøk på disse "innesluttede" skolene for å sjekke om terrenget stemmer med det kartet media har tegnet.

mvh

Mener du at jeg er bedre enn deg til å vurdere hva som er bra for dine barn?

;-)

Du har selvfølgelig helt rett i at man er blind for mangt som foreldre. Men jeg har nå ikke blind tro på "systemet" eller "institusjonen" heeller. Og intill vi har sovjettilstander her, så er barna foreldrenes ansvar. Staten kan gripe inn om det går over alle støvleskafter -men vi har først og fremst ansvar for våre egne barn. Og for å kunne ta det ansvaret, så må vi faktisk bli gitt en viss grad av frihet til å utøve det slik vi synes er best.

Vel, jeg er blant annet sosialdemokrat og tror på et samfunn der barn er noe mer enn foreldres private affærer, så å si. Jeg tror feks ikke jeg på noen som helst måte er ekspert på hva mine barn bør lære av alt mulig rart innenfor fag jeg ikke har den fjerneste peiling på, det overlater jeg gladelig til andre.

Sosialdemokratiet er ikke perfekt, men den som greier å spa opp et bedre samfunn og land enn Norge å bo i (for de fleste), er god.

Greit nok for meg at noen ønsker og kanskje trenger spesialskoler for sine barn - men det er ikke noe for oss i alle fall.

Her har vi akkurat fått en ny lesebok (siri sin lesebok?) som er en merkelig blanding av fine småstykker, og helt ødelagte forenklinger.

Argh... det burde være forbudt og mot åndsverksloven å 'forenkle' tekster og fortellinger. Fy og fy.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...