Gå til innhold

Attest for å få ammefri - til helsesøster


Lillemus

Anbefalte innlegg

Er det tilfelle at helsestasjonene nå har fått restriksjoner på å skrive ut attester til mødre som vil amme barnet etter endt permisjon (i mitt tilfeller vil barnet da være 9 1/2 mnd) og dermed ha ammefri? Når arbeidsgiver legger det til rette, men etter personalhåndboken krever attest fra helsestasjon eller lege på at jeg ammer er det jo vanvittig surt at helsestasjonen nekter! Har ikke hørt om noen andre som har opplevd dette. Trodde det var anbefalt å amme så mye som mulig omtrent det første leveåret jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som kollega av deg vil jeg gi min fulle støtte til planen din om skranke-amming!:-)

*Ler høyt* Jeg jobber i videregående - kanskje gutta ville få store øyne da? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Lillemus. Dette er helt ukjent for meg, men jeg arbeider for tiden ikke på helsestasjon. Det har vært helt vanlig at helsestasjonen skriver ut bekreftelse på at mor ammer, om arbeidsgiver krever dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at helsestasjonen sier nei ?? Det var det verste ...! Lag trøbbel !

Loven gir deg rett til å amme under arbeidstiden, så da skal fordundre meg helsestasjonen gi deg det papiret du trenger til arbeidsgiver. Sa de noe om hvorfor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at helsestasjonen sier nei ?? Det var det verste ...! Lag trøbbel !

Loven gir deg rett til å amme under arbeidstiden, så da skal fordundre meg helsestasjonen gi deg det papiret du trenger til arbeidsgiver. Sa de noe om hvorfor ?

Det var noe med at permisjonsperioden min da var over og da kunne de ikke skrive ut attest på at jeg fremdeles ammet med mindre det var medisinsk begrunnet. At ungen da vil være kun 9 1/2 mnd og at arbeidsgiver så hjertens gjerne legger alt til rette de tre - 3! - ukene det her er snakk om spiller visst ingen rolle. De sa at det hadde noe med trygdekontoret å gjøre (antagelig dekker de de to ammefritimene med lønn) og at de hadde fått så mye kjeft tidligere for dette med ammeattestene. At ingen andre har hørt om at man kan nektes ammeattest for et så lite barn er en helt annen sak. Og ja - jeg kommer til å lage litt trøbbel med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var noe med at permisjonsperioden min da var over og da kunne de ikke skrive ut attest på at jeg fremdeles ammet med mindre det var medisinsk begrunnet. At ungen da vil være kun 9 1/2 mnd og at arbeidsgiver så hjertens gjerne legger alt til rette de tre - 3! - ukene det her er snakk om spiller visst ingen rolle. De sa at det hadde noe med trygdekontoret å gjøre (antagelig dekker de de to ammefritimene med lønn) og at de hadde fått så mye kjeft tidligere for dette med ammeattestene. At ingen andre har hørt om at man kan nektes ammeattest for et så lite barn er en helt annen sak. Og ja - jeg kommer til å lage litt trøbbel med dem!

Jeg har aldri hørt om at trygdekontoret dekker ammefri noen gang ? Retten til ammefri er jo ubetalt, og det er opp til hver enkelt arbeidsgiver om de vil gi lønn for den. Dermed kan arbeidsgiver også sette betingelser for om og når de vil gi denne lønnen.

Det er her jeg har hørt begrepet "medisinsk nødvendig" komme inn. De kan jo ikke nekte deg fri så lenge du ammer, uansett hvor stort barnet er, men de kan nekte deg lønn for fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om at trygdekontoret dekker ammefri noen gang ? Retten til ammefri er jo ubetalt, og det er opp til hver enkelt arbeidsgiver om de vil gi lønn for den. Dermed kan arbeidsgiver også sette betingelser for om og når de vil gi denne lønnen.

Det er her jeg har hørt begrepet "medisinsk nødvendig" komme inn. De kan jo ikke nekte deg fri så lenge du ammer, uansett hvor stort barnet er, men de kan nekte deg lønn for fritiden.

Jeg har oppfattet det akkurat som Atene. Dessuten kan man søke om fortsatt (ulønnet) ammefri ETTER at barnet er fylt ett år hvis man viser attest på at man faktisk fortsatt ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...