Gå til innhold

Vaksinering - Kenya ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Niels Erik Landmark, Lege

Først ville det for de voksnes del være oppdatering av basisvaksinene polio difteri og tetanus(stivkrampe)

hvis dette ikke er gjort siste 10 år.Videre vaksine mot hepatitt A som må gjentas etter 6-12 mndr for holde i 20 år.Videre kreves vaksine mot gul feber.Malaria profylakse i form av lariam eller kombinasjonen klorokin/paludrin.De fleste ville nok foretrukket lariam.Er man redd for bivirkninger starter man bare litt tidligere for å se hvordan man reagerer,dvs ca 3 uker før.Kan og tas av barn i redusert dose.Jeg kom selv hjem for 12 timer siden fra Kenya og dere kan glede dere.God tur.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20255-vaksinering-kenya/#findComment-88776
Del på andre sider

Hei! Jeg har vært en rekke ganger i Kenya, og er dette deres første tur; Gled dere!!

I tillegg til vaksinene Landmark nevner under her, er det kommet noe nytt på markedet; En drikkevaksine som reduserer risikoen for mavebesvær betraktelig.

Spør på legesenter eller helsestasjon. Spesielt anbefalt for barn.

GOD TUR!!

Hilsen Kenyafrelste

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20255-vaksinering-kenya/#findComment-89436
Del på andre sider

Først ville det for de voksnes del være oppdatering av basisvaksinene polio difteri og tetanus(stivkrampe)

hvis dette ikke er gjort siste 10 år.Videre vaksine mot hepatitt A som må gjentas etter 6-12 mndr for holde i 20 år.Videre kreves vaksine mot gul feber.Malaria profylakse i form av lariam eller kombinasjonen klorokin/paludrin.De fleste ville nok foretrukket lariam.Er man redd for bivirkninger starter man bare litt tidligere for å se hvordan man reagerer,dvs ca 3 uker før.Kan og tas av barn i redusert dose.Jeg kom selv hjem for 12 timer siden fra Kenya og dere kan glede dere.God tur.

Hei, jeg har bodd i Øst Afrika i flere år. I de første månedene, ca et halvt år, tok jeg profylakse - men fikk likevel malaria to ganger.

Etter det kuttet jeg ut medisinene og satset heller aktivt på å forhindre myggstikk. Langbukse og langermet om kvelden, innsektspray i huset, "myggtelt" over senga og myggstift på bar hud. Dette gikk mye bedre, fikk ikke malaria resten av tiden jeg var der.

Så, nå tar jeg ikke profylakse - og slipper bivirkninger av medisiner.

Ha en god og trivelig tur!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20255-vaksinering-kenya/#findComment-89734
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...