Gå til innhold

Oppskrift på kake

Anbefalte innlegg

Gjest blomsterløk

Er det noen som har en oppskrift de kunne tenke seg å dele med meg.

Guttungen har snart bursdag (blir 4 år), og skal i den anledning ha med kake eller noe annet de kan kose seg meg (ikke godteri). Han fikk med seg sjørøverskute-kake i fjor, og den var han stolt av skal du tro. Men i år kan vi _ikke_ ha med sjokoladekake, pga kraftig allergi i bhg. (nøtter, peanøtter)

Har du noen forslag og gode oppskrifter på hva vi kan ha med? Noe som er populært blant barna. Det må som sagt heller ikke være kake, (men ikke fruktfat/fruktsalat) for det spiser de hver dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202571-oppskrift-p%C3%A5-kake/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest blomsterløk

Du kan jo lage sjokoladekake med kakao, det blir like godt som vanlig sjokoladekake og kan spises av allergikere :o)

Nei, kan ikke det.

Totalt forbud mot sjokoladekake uansett.

Meg jeg vet også at det ikke er spor av nøtter i bakekakao. Men det er allikevel ikke lov.

Annonse

Jeg har laget kake av sukkerbrød (gjerne bamse, juletre (til jul) e.l. Delt den i to og fyllt med vaniljekrem + lag med bananer. Har brukt sjokoladeglasur på toppen - den kan lages på flere måter, feks uten sjokolade, men kakao etc. De fleste har likt godt denne kombinasjonen av lys kake/mørk glasur

kakki1365380609

Nei, kan ikke det.

Totalt forbud mot sjokoladekake uansett.

Meg jeg vet også at det ikke er spor av nøtter i bakekakao. Men det er allikevel ikke lov.

Ok, her er en god oppskift på kakemenn, den tørre varianten (jeg liker best de tykke myke, men de fleste vil ha tørre har jeg skjønt :o)

Tørre kakemenn:

100 gr smør

3 dl sukker

1 l mel

1 ts hornsalt

2 dl melk

Bland alt det tørre. Smelt smøret. Bland hornsaltet ut i melken - bland alt til slutt.

Kjevles ut til ca 1/2 cm

Stekes på 200 gr i ca 6-8 min

Gjest blomsterløk

Ok, her er en god oppskift på kakemenn, den tørre varianten (jeg liker best de tykke myke, men de fleste vil ha tørre har jeg skjønt :o)

Tørre kakemenn:

100 gr smør

3 dl sukker

1 l mel

1 ts hornsalt

2 dl melk

Bland alt det tørre. Smelt smøret. Bland hornsaltet ut i melken - bland alt til slutt.

Kjevles ut til ca 1/2 cm

Stekes på 200 gr i ca 6-8 min

Tusen takk for oppskrift.

Gjest blomsterløk

Jeg har laget kake av sukkerbrød (gjerne bamse, juletre (til jul) e.l. Delt den i to og fyllt med vaniljekrem + lag med bananer. Har brukt sjokoladeglasur på toppen - den kan lages på flere måter, feks uten sjokolade, men kakao etc. De fleste har likt godt denne kombinasjonen av lys kake/mørk glasur

Det hørtes fint ut, den kan vi jo prøve hjemme. Men vi får ikke lov å sende med noe som helst som har verken sjokolade eller kakao i seg.

Annonse

Gjest blomsterløk

Muffins-mix fra super'n blir alltid vellykket. Sjekk imidlertid ingredienslisten.

Ja, det skal jeg gjøre. Vet at den ene typen vi har liggende i skapet hjemme kan inneholde spor av nøtter. Så jeg får sjekke andre produsenter. Er enig i at muffins-miksene er gode og blir vellykete.

Fant forøvrig en oppskrift på tine sin side, en sommerfuglkake. Lurte på om jeg skulle prøve den, så god ut. Men det er litt krem på den, og ikke alle unger er så glade i det. men på denne kaka var det krem bare rundt kaka.

http://www.tine.no/oppskrift/2110/

Så lurer nesten på om jeg skulle prøve denne om jeg ikke finner muffins-miks uten spor av nøtter.

Igjen, takk for svar :)

Ja, det skal jeg gjøre. Vet at den ene typen vi har liggende i skapet hjemme kan inneholde spor av nøtter. Så jeg får sjekke andre produsenter. Er enig i at muffins-miksene er gode og blir vellykete.

Fant forøvrig en oppskrift på tine sin side, en sommerfuglkake. Lurte på om jeg skulle prøve den, så god ut. Men det er litt krem på den, og ikke alle unger er så glade i det. men på denne kaka var det krem bare rundt kaka.

Så lurer nesten på om jeg skulle prøve denne om jeg ikke finner muffins-miks uten spor av nøtter.

Små hveteboller eller kanelboller (kjevle ut > smør, sukker, kanel og rulle sammen, skjære i bollebiter)? Det er kjempegodt og populært. Litt mer arbeid enn muffins-mixen, men...

Gjest blomsterløk

Hva med å ta med gele? Du kan lage masse artig med det. Kun fantasien stopper

ja, det har jeg ikke tenkt på.

Takk for forslaget.

Husker datteren min fikk servert gele i bhg for lenge siden. Grønn og blå blandet og rørt i under hele prosessen når den stivner, slik at det så ut som sjø. Med gelefisker i. Den var populær husker jeg. Kanskje noe å tenke på.

Nå har jeg fått så mange gode forslag, at her blir det nok mye nytt i selskapet hjemme også.

Jeg har ofte blandet inn litt syltetøy (uten bærklumper) i kremen - så smaker det jordbær/bringebær e.l krem i stedet for vanlig krem. Det synes jeg er godt, for jeg er heller ikke særlig glad i krem. Får fin rosa farge også :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...