Gå til innhold

Sikring av store barn i bil

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker Be Safe 1-2-3

Se linken nedenfor fra Trygg Trafikk.

For gruppe 2 (15-25 kg, ca 4-7 år) står det at

man kan bruke stol med rygg eller pute.

I gruppe 3 står at barnet skal ha støtte

for hodet. Har ikke bilen hodestøtte, bør

stol med rygg brukes så lenge som mulig slik

at barnets hode alltid har støtte. Dernest

står det at fra 10 - 12 års alderen kan

barn vanligvis bruke bilens belter som en

voksen.

- -

Dette tolker jeg slik at man må ihvertfall

bruke pute frem til 10-12-årsalderen.

Og mangler det nakkestøtter bør man ha sete

med rygg.

Men dersom man HAR nakkestøtter:

Er det likevel "bedre" å bruke sete med rygg

enn å ikke bruke det?

http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=924

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202623-sikring-av-store-barn-i-bil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bilstol eller sikkerhetsbelte?

Jeg har et innlegg lenger nede her som heter "Sikring av barn i bil". Etter å ha lest linken din, har vi nå bestemt oss for å ha ordentlig stol til den eldste på 6 år også, ikke bare pute.

Det er nok ikke mså ye sikring i en pute, jeg tenker på hode/nakke osv.

Jeg har et innlegg lenger nede her som heter "Sikring av barn i bil". Etter å ha lest linken din, har vi nå bestemt oss for å ha ordentlig stol til den eldste på 6 år også, ikke bare pute.

Det er nok ikke mså ye sikring i en pute, jeg tenker på hode/nakke osv.

Jeg ble inspirert av ditt innlegg. :)

Vi har også sete med rygg, men lurer på når man skal slutte med det. Bør vi bruke det helt til barnet er 10-11 år (dvs altså er i den alderen der man kan klare seg også uten pute)?

Gjest Bilstol eller sikkerhetsbelte?

Jeg ble inspirert av ditt innlegg. :)

Vi har også sete med rygg, men lurer på når man skal slutte med det. Bør vi bruke det helt til barnet er 10-11 år (dvs altså er i den alderen der man kan klare seg også uten pute)?

Jeg synes at så lenge dere alt har sete med rygg, så bør dere bruke det så lenge vekta tilsier det, dvs. sjekk vektgrensa på setet.

Synes jeg da.

Vi må imidlertid anskaffe oss en bil nr. 2 nå pga. jobbsituasjon, og da lurte vi på om vi måtte kjøpe et sete til til 6-åringen, eller om han kunne sitte uten.

Tenkte på pute først, men nå tror jeg det blir stol en stund til. Det skader jo ikke :-)

Det er ikke alltid lett å bestemme seg når reglene er litt sånn vage.

Jeg synes at så lenge dere alt har sete med rygg, så bør dere bruke det så lenge vekta tilsier det, dvs. sjekk vektgrensa på setet.

Synes jeg da.

Vi må imidlertid anskaffe oss en bil nr. 2 nå pga. jobbsituasjon, og da lurte vi på om vi måtte kjøpe et sete til til 6-åringen, eller om han kunne sitte uten.

Tenkte på pute først, men nå tror jeg det blir stol en stund til. Det skader jo ikke :-)

Det er ikke alltid lett å bestemme seg når reglene er litt sånn vage.

Tror vektgrensa er 36 kilo men skal sjekke for sikkerhets skyld.

Annonse

Bruke pute til barnet er 12 år?????? Har en stesønn som veide ca. 60 kilo da han var 12!!!!!

Jenta vår på 6 bruker pute noen ganger, og noen ganger ikke. Jeg tror ikke pute gjør noe for sikkerheten. De sitter jo bare litt høyere. (Unntak dersom beltene blir for høye for dem)

Bruke pute til barnet er 12 år?????? Har en stesønn som veide ca. 60 kilo da han var 12!!!!!

Jenta vår på 6 bruker pute noen ganger, og noen ganger ikke. Jeg tror ikke pute gjør noe for sikkerheten. De sitter jo bare litt høyere. (Unntak dersom beltene blir for høye for dem)

Puten gjør noe for sikkerheten fordi den plasserer beltet riktig på barnets kropp.

Men jeg synes også det høres helt idiotisk ut å sette en aldersgrense på 12 år. Man må se hvordan beltet passer. Det skal ikke for langt ned heller. Jeg husker ikke hvor lang min eldste var da han var 12, men han var garantert lengre enn mange voksne. Og man setter ikke dem på pute.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...