Gå til innhold

Litt slitne her i huset nå...

Anbefalte innlegg

-og det går meg faktisk snart på nervene!

Vi har 3 unger: 6, 3 og 1 år. De eldste er veldig greie o snille unger, sover hele natta, og er ellers veldig trivelige å være mamma og pappa til!

Minsten er jo verdens nusseligste lille skøyer, sjarmerer absolutt alle han ser, og er barnehagens maskott (han er den minste der). Det er kjempetrivelig å være mamma og pappa til denne lille, gode knerten også.

Men- minsten har enda ikke sovet en hel natt! Han er 16 mnd. og vi har prøvd "alt": Skrikemetode, Avena Sativa, Dentinox i tilfelle tenner, ligger på eget rom, på vårt rom, i samme seng som oss,ja, alt vi kunne tenke oss, og mer til. Vi fikk det fint til med de to andre, de sov fra de var 3 og 5 mnd gamle, de!

Jeg gikk sykmeldt i hele svangerskapet med knerten, og hadde både hyperemesis og bekkenløsning, og sov derfor ikke om nettene da heller. Nå er jeg begynt i jobb (75%), og har en dag fri sammen med ungene.

Men nå begynner det å røyne på, altså! Gutten sovner glatt i 19-tida, og sover til ca 22/23. Fra da gog til i 4-5-tida om morgenen skriker han i ett sett! Ingenting hjelper! Ikke vil han ha vann, ikke melk, ikke kos, alt er feil. Vi prøver å overhøre ham (han ligger på naborommet vårt), men han skriker til han mister pusten...

Jeg sover ca 1,5 time om natten, og det er dårlig kombinajson med jobben, altså! Jeg er lærer i barneskolen, og føler at jeg "vasser" i unger, snørr og tårer døgnet rundt.

Vi skal til helsesøster neste torsdag, og jeg lurer på å spørre om noe beroligende til gutten. Han sover nemlig heller ikke på dagtid! Han kan nok dorme av i bilen, hvis vi kjører til butikken, f.eks. men aldri lenger enn 10/15 minutter.

Føler meg helt elendig her jeg sitter! Jeg måtte være hjemme idag, pga. migrene/spenningshodepine.

Dette sliter jo ikke bare på meg, men på alle de 4 andre, og! Gubben er like sliten som meg, men han klarer å sove etter at de to eldste har lagt seg, noe jeg ikke gjør, for da skal det jo vaskes, ryddes, forerede mat til neste dag, forberede skoletimer... Vet at jeg kanskje bør senke krava til husarbeidet, da. Det jobber jeg med å klare!

Huff, dette ble sytete, og sikkert uklart. Men jeg synes jo synd på guttungen, også, for han har helt klart underskudd på søvn, stakkar! De to andre har jo også foreldre som kun fungerer "halvt", da vi er mektig slitne og trøtte etter en arbeidsdag...

Jeg vet jo så klart at det å ha unger er slitsomt i en periode, men når _ingen_ sover mer enn det vi gjør, ja da går det på stumpene løs!

Håper atnoen der ute har råd å gi!;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202708-litt-slitne-her-i-huset-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira12

Huff, skjønner at du er sliten ja!

Ser du har prøvd mye, men har du prøvd kiropraktor eller ligendes? Jeg har ikke prøvd selv, men har hørt flere som har fått hjelp med soveproblemet til barna ved det.

Og så må du si det som det er på helsestasjonen! Akkurat hvor sliten dere er, hvor sliten han er, og at det går ut over de andre barna.

Håper du får flere gode råd, fikk skikkelig vondt av dere, vet jo hvor viktig søvn er for alle parter.

Lykke til da!

OBS: Hvorfor legger du deg ikke nedpå i 20-tida - til barnet våkner i 23-tida? Så har du litt å gå på.. Det er ikke noe barnet får i seg på kvelden (kvelds) som han ikke tåler? evt. får luft i magen av?

Høres ihvertfall ikke noe godt ut!

Kan tenkes at det hjelper hvis dere kan få en lett sovemedisin til han (det barna vanligvis får er en allergimedisin som heter Vallergan - i hvert fall har alle de jeg kjenner fått akkurat den). Kan være at dere ikke trenger å bruke den noe lenge, men bare få han inn i et godt sovemønster.

Synes dere bør prøve det. Har to vennepar som har brukt det til barna sine, og det fungerte kjempebra.

En annen ting kan jo være det å være konsekvent. Vet at det er lett å ta de inn til seg eller tilby hva som helst bare de sovner, men barn er jo veldig vane-mennesker. Så hvis dere bestemmer dere for en linje så fortsett med den, uansett om det ikke virker som det hjelper. I lange løpet hjelper det kanskje bedre enn å bytte til en ny måte?

Lykke til! Håper dere snart får dere god nattesøvn - er helt utrolig slitsomt når de ikke vil sove.

Ble helt sliten av å lese om hvor lite sammenhengende søvn du får. Synes du skal ta med ungen til fastlegen og be om hjelp til å finne løsninger. Fastlegen må forsikre seg om at ungen ikke feiler noe, vurdre bruk av vallergan en periode osv. osv. Og så synes jeg kanskje du burde sykemeldes en periode slik at du kan sove ut, og få til en ny innkjøring av søvnrutiner osv. osv.

Lykke til...!

OBS: Hvorfor legger du deg ikke nedpå i 20-tida - til barnet våkner i 23-tida? Så har du litt å gå på.. Det er ikke noe barnet får i seg på kvelden (kvelds) som han ikke tåler? evt. får luft i magen av?

Høres ihvertfall ikke noe godt ut!

Det er bare det at i 20-tida er jeg blitt overtrøtt! Jeg er drit-trøtt rundt kl 15-17, da hender det at jeg dupper på golvet der ungene er! Men etter 20, nei da er jeg helt overstadig! Og gruer meg nesten til å legge meg...;-(

Annonse

Ble helt sliten av å lese om hvor lite sammenhengende søvn du får. Synes du skal ta med ungen til fastlegen og be om hjelp til å finne løsninger. Fastlegen må forsikre seg om at ungen ikke feiler noe, vurdre bruk av vallergan en periode osv. osv. Og så synes jeg kanskje du burde sykemeldes en periode slik at du kan sove ut, og få til en ny innkjøring av søvnrutiner osv. osv.

Lykke til...!

Jeg har nok tenkt den tanken, jeg også! Har bestilt meg time hos lege i morgen, og da tror jeg jammen jeg tar med ungen, og. Det er jo ham jeg syens aller mest synd på! Han kan jo ikke sykmeldes, heller...;-)

Jeg har nok tenkt den tanken, jeg også! Har bestilt meg time hos lege i morgen, og da tror jeg jammen jeg tar med ungen, og. Det er jo ham jeg syens aller mest synd på! Han kan jo ikke sykmeldes, heller...;-)

Men moren hans skal overleve, hun også:-)

Men utholdenheten hans på skrikefronten gjør at legen i hvertfall bør vurdere ham, synes jeg.

Det er bare det at i 20-tida er jeg blitt overtrøtt! Jeg er drit-trøtt rundt kl 15-17, da hender det at jeg dupper på golvet der ungene er! Men etter 20, nei da er jeg helt overstadig! Og gruer meg nesten til å legge meg...;-(

Huff... ja, jeg kjenner til det problemet!! ikke noe godt.. Har du prøvd akupunktur på gutten? Har hørt at mange har fått hjelp til nattesøvnen på den måten!

Det var hyggelig at såpass mange kunne komme med så gode råd!

Jeg skal ta ham med til legen i morgen, og høre om det er noe medisin (Vallergan!?) å få, samt at jeg vil sykmeldes en periode for å "kjøre ham inn igjen".

(og meg selv, så klart!)

Takk igjen!,-)

Ingen gode råd, bare varme tanker her fra denne kanten.

Vår solstråle som nå er begynt i 1.klasse holdt på sånn fram til hun var vel fire år. Ingenting funket, ikke Vallergan heller. Det førte til et veldig dopet barn på dagtid, men framdeles full rulle på natten. Ville ikke sove mer på dagtid etter hun var 7 mnd, så det ble vel ca. 4 timer søvn i døgnet fram til hun var vel 2 år.

Lykke til, håper det ordner seg fortere for dere. Det er slitsomt for alle når det står på.

Jeg driver og studerer vitamin og mineralterapi for å bli kostholdsveileder og tenkte bare å tipse om noe...

Det hender ofte barn som sover dårlig om natten har intoleranse for et eller annet og rett og slett våkner pga enten ustabilt blodsukker (svette i hodet), magesmerter o.l.

Dette er selvsagt vanskelig å nøste opp, men jeg ville i utgangspunktet prøvd noen enkle grep (endringer) i kostholdet, for å se om dette kunne hatt noen funksjon.

Om du er interessert, kunne du svart meg, så skal jeg gi deg noen tips. Det koster jo litt "selvdisiplin" å endre et kosthold... Og det koster meg litt tid å tenke ut, så om du ikke vil, orker jeg ikke bruke tid på det nå.

Annonse

Gjest Knoll&tott

Huff og huff! Har ingen råd, må bare si jeg føler med deg! Å ha en travel hverdag og ikke få sove er noe av det verste som finnes. Har vært der, men heldigvis bare i korte perioder.

Sønnen min sov ikke de tre første årene. Det var knalltøft, men det sto på. Men det gikk over heldigvis... Jeg prøvde homeopat, det hjalp ikke...

Jeg driver og studerer vitamin og mineralterapi for å bli kostholdsveileder og tenkte bare å tipse om noe...

Det hender ofte barn som sover dårlig om natten har intoleranse for et eller annet og rett og slett våkner pga enten ustabilt blodsukker (svette i hodet), magesmerter o.l.

Dette er selvsagt vanskelig å nøste opp, men jeg ville i utgangspunktet prøvd noen enkle grep (endringer) i kostholdet, for å se om dette kunne hatt noen funksjon.

Om du er interessert, kunne du svart meg, så skal jeg gi deg noen tips. Det koster jo litt "selvdisiplin" å endre et kosthold... Og det koster meg litt tid å tenke ut, så om du ikke vil, orker jeg ikke bruke tid på det nå.

Takk! Jeg vil gjerne ha tips, altså!

Takk! Jeg vil gjerne ha tips, altså!

Tja, normalt sover vel de fleste barn natten igjennom når de er på den alderen.

Har dere merket noe til om han er tett i bryst, nese eller halsen? Puster han tungt, eller snorker, evt. ligger med hodet bøyd bakover?

I så fall kan det være trange luftveier, eller økt slimdannelse som fører til dårlig søvn. Det første jeg ville gjort er å kutte ut melkeprodukter da de er slimdannende, sørge for kjølig frisk luft på soverommet og evt. heve hodedelen av senga littegrann.

Om du mistenker magetrøbbel, luft, uro, eller smerter i den forstand, ville jeg uansett kuttet ut melka og helst også hvetemel. Selv om man ikke er allergisk, er begge disse tingene tungt fordøyelige og bør være i hovedsak bare en bitteliten del av kostholdet vårt. Det er bare snakk om en ukes tid til å begynne med, for å se om det kan bedre søvnkvaliteten.

Ellers kan barn ha blodsukkersvingninger, som ofte kommer av for få, eller dårlig sammensatte måltider. Barn bør spise ofte, fiberrikt og mye grønnsaker. Minimalt med raffinert sukker, frokostblandinger, pizza osv... Stivelse som i poteter og ris, omdannes til sukkerstoffer i kroppen og er ikke bra om man sliter med blodsukkeret. Frukt inneholder også fruktsukker og bør ikke inntas i så store mengder, men er uansett myye bedre enn raffinert (behandlet) sukker...

Ellers er light-produkter og kunstig søtningsstoff nesten verre enn sukker, fordi så snart kroppen smaker søtt, vil insulinproduksjonen starte. Da har du på en måte lurt kroppen til å tro at den må bryte ned sukkeret som ikke er der og blodsukkeret vil falle.

Dette kan gjøre en irritabel, stresset, ukonsentrert, skjelven osv.

Det samme skjer om man ikke får i seg karbohydrater med "lang" virkning.

Loff, pizza, hamburger, kjeks, kneippbrød, sjokolade er noe av det som får blodsukkeret til å fly i været, for så å dette langt under sunt nivå like fort igjen...

Min teori er at mange barn som i dag får diagnosen AD/HD har blodsukkersvingninger.

Et siste tips er å gi ungen nok tran, eller omega3, fordi dette hjelper til å forsterke cellemembraner i hjernen. Da får signalstoffene bedre "flyt", eller hva jeg skal kalle det. Du kan m.a.o. risikere å få en mer harmonisk unge.

Si fra om du lurer på noe spesielt. Mvh.

Tja, normalt sover vel de fleste barn natten igjennom når de er på den alderen.

Har dere merket noe til om han er tett i bryst, nese eller halsen? Puster han tungt, eller snorker, evt. ligger med hodet bøyd bakover?

I så fall kan det være trange luftveier, eller økt slimdannelse som fører til dårlig søvn. Det første jeg ville gjort er å kutte ut melkeprodukter da de er slimdannende, sørge for kjølig frisk luft på soverommet og evt. heve hodedelen av senga littegrann.

Om du mistenker magetrøbbel, luft, uro, eller smerter i den forstand, ville jeg uansett kuttet ut melka og helst også hvetemel. Selv om man ikke er allergisk, er begge disse tingene tungt fordøyelige og bør være i hovedsak bare en bitteliten del av kostholdet vårt. Det er bare snakk om en ukes tid til å begynne med, for å se om det kan bedre søvnkvaliteten.

Ellers kan barn ha blodsukkersvingninger, som ofte kommer av for få, eller dårlig sammensatte måltider. Barn bør spise ofte, fiberrikt og mye grønnsaker. Minimalt med raffinert sukker, frokostblandinger, pizza osv... Stivelse som i poteter og ris, omdannes til sukkerstoffer i kroppen og er ikke bra om man sliter med blodsukkeret. Frukt inneholder også fruktsukker og bør ikke inntas i så store mengder, men er uansett myye bedre enn raffinert (behandlet) sukker...

Ellers er light-produkter og kunstig søtningsstoff nesten verre enn sukker, fordi så snart kroppen smaker søtt, vil insulinproduksjonen starte. Da har du på en måte lurt kroppen til å tro at den må bryte ned sukkeret som ikke er der og blodsukkeret vil falle.

Dette kan gjøre en irritabel, stresset, ukonsentrert, skjelven osv.

Det samme skjer om man ikke får i seg karbohydrater med "lang" virkning.

Loff, pizza, hamburger, kjeks, kneippbrød, sjokolade er noe av det som får blodsukkeret til å fly i været, for så å dette langt under sunt nivå like fort igjen...

Min teori er at mange barn som i dag får diagnosen AD/HD har blodsukkersvingninger.

Et siste tips er å gi ungen nok tran, eller omega3, fordi dette hjelper til å forsterke cellemembraner i hjernen. Da får signalstoffene bedre "flyt", eller hva jeg skal kalle det. Du kan m.a.o. risikere å få en mer harmonisk unge.

Si fra om du lurer på noe spesielt. Mvh.

Tusen takk for tips! Jeg har skrevet ut og er iferd med å informere gubben!

Takk igjen!;-)

Eldstegutten vår hadde melkeallergi. Før vi ble klar over det skrek han mye på natten grunnet magesmerter. Kan det være noe å undersøke/merker du om han har vondt noe sted?

Jo, det begynner å demre for meg at disse problemene startet i sommer, etter at han begynte å drikke vanlig kumelk.. Skal forsøke uten melkeprodukter nå, og se om det kan hjelpe på.

Hva skulle man gjort uten DOL!?!?!

Takk for tips!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...