Gå til innhold

Amming av adoptivbarn

Anbefalte innlegg

Vi venter på å få adoptere et utenlandsk barn som er ca. ett år gammelt. Er det mulig å sette igang melkeproduksjon hos meg med hormoner? Har et sterkt ønske om å oppleve det å amme et barn, og i tillegg er jo morsmelk sunt for barnet. Og vil barnet ta bryst hvis det er vant med flaske?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202726-amming-av-adoptivbarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når et barn er et år, slutter de fleste med amming! De begynner å spise mest vanlig mat da, og trenger ikke så mye melk lengre! Du har nok liten mulighet til å få startet melkeproduksjon!! Det er jo en prosess som startes når du går gravid, og er horomonelt! Og barnet vil mest sannsynelig ikke ha pupp hvis det er vant til flaske!! Lykke til men barnet!!

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære ventelenge.

Det finnes enkelthistorier om kvinner som har adoptert barn og som har fått igang melkeproduksjon. Om man ønsker å prøve, er det ikke sikkert at man lykkes, og det er heller ikke sikkert at barnet ønsker å die.Et barn som er ett år, er ofte mere opptatt av å tygge og bite enn å suge og det er naturlig for barnet i denne alderen å drikke av kopp. Afipran eller Primperan er medikamenter som stimulerer melkehormonet Prolaktin. Dette brukes når man ønsker å øke melkeproduksjonen hos ammende mødre. Foruten bruk av medikamenter kreves det også hyppig amming eller pumping over lengre tid for å stimulere til produkjon.Å knytte bånd til barnet, gi kroppskontakt, nærhet og kjærlighet er det aller viktigste for barnet uansett hva man velger. Vurder om dette er det du skal bruke tid og krefter på. Lykke til!

Gjest gammel sykepleier

Engang, for lenge siden, da jeg tok sykepleien, hadde vi en lærer som hadde jobbet med nødhjelp i Bangladesh da det var hungersnød der. Hun fortalte at de hadde hatt gode erfaringer med å få hele familier til å amme barna!

Ved å legge barnet til brystet, la det suge, på den måten stimulere brystet, kom melkeproduksjonen igang. Ikke bare hos moren, men hos alle kvinnene i familien, ja, til og med dem som aldri hadde født.

Så det kan være et forsøk verd. Om, som helsesøster sier, barnet ditt er interessert i bryst, kan det tenkes dere klarer det.

Jeg tror også jeg husker læreren sa at en måte du kan gjøre barnet interessert, er å feste en slange med melk til brystet slik at barnet faktisk får melk/blir belønnet for sugingen- inntil kroppens egen produksjon er igang.

Lykke til! Jeg forstår godt at du har lyst til å amme - men - jeg har ammet mine barn, og det er min erfaring at fra omtrent 6 måneders alder er de blitt så nysgjerrige når de ser oss andre spise vanlig mat at de ofte heller vil ha det. Og et barn som kanskje helt fra fødselen er blitt matet med flaske og grøt, tror jeg ikke du skal ha for store forhåpninger til at vil die. Så ikke fortvil om det ikke går, mener jeg...Men lykke til med småbarn i huset når det kommer!

• 4 uker senere...

Jeg forstår deg godt, men et ett år gammelt barn er alt for stort til å lære å die. Jeg mener at det vil være fullstendig unaturlig å begynne med det så sent. Barnet har heller ikke bruk for næring gjennom morsmelk når det er over ett år. Jeg tror kanskje det hadde vært en mulighet om barnet hadde vært under 3 mnd. Sats heller på mye annen kroppskontakt etterhvert som barnet blir kjent med deg. Det er jo nærhet og kroppskontakt som er det viktigste med amming også. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...